Luidsprekeruitgang doormeten
« Gepost op: 6 november 2018, 22:29:03 »
Ik zou graag willen weten hoe ik kan meten of de luidsprekeruitgang van mijn monoversterker wel signaal geeft n of dit kan met de kabel aan de versterker verbonden. Is meten van die luidsprekeruitgang k mogelijk als de kabel zowel aan de versterkerkant is aangesloten n aan de luidspreker.
Ik heb de luidspreker getest op een andere versterker en dan doet hij het. Niet dus op de bewuste versterker, maar het is nogal een klus om de versterker uit te bouwen. Het is een eindversterker die gevoed wordt door een pre-out van een surroundversterker. Hele zware jongens uit vroeger tijden van het merk Marantz.

*

Opa S.

• 7435
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
Re: Luidsprekeruitgang doormeten
« Reactie #1 Gepost op: 6 november 2018, 22:43:38 »
Ja, dat kan. Heb je twee monoversterkers? Als je je telefoon/tablet of computer er op aan kan sluiten kan je er met een app (bijvoorbeeld "ToneGen" of een WAV geluidsbestand een sinus van bijvoorbeeld 1 kHz op af spelen en dan kan je met een multimeter aan de ingangen van de luidspreker meten hoeveel spanning (Volt) er op staat. De multimeter moet dan AC spanning meten, ofwel wisselspaning. Kijk bij de goede luidspreker hoeveel volt je daar meet en als je dat bij de andere luidspreker niet meet weet je dat er een probleem in de versterker of de bedrading zit.

Maar, eerlijk gezegd lijkt dat me wel al duidelijk, want als de luidspreker op een andere versterker wel goed werkt, dan ligt het dus niet aan de luidspreker...
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #2 Gepost op: 6 november 2018, 22:55:03 »
De luidspreker doet het dus wl op een andere versterker, dus ik wil te weten komen of de kabel vanaf de bewuste versterker misschien kapot is (lijkt mij vrijwel onmogelijk, gezien de dikte van de kabel), of dat de versterker geen signaal geeft op de luidsprekeruitgang en dat zou ik eigenlijk, voor het gemak, willen meten aan het ndere eind van die kabel, dus aan de kant van de luidspreker.
Als het aan de versterker ligt, dan zal ik die dus moeten uitbouwen en dat is echt een hele klus. Het kan zelfs ook nog verder in het systeem liggen, want die bewuste eindversterker wordt gevoed door een 5.1-kanaals surroundversterker en misschien zit het probleem drin, dat mogelijk de pre-out van die surroundversterker geen signaal afgeeft naar de ingang van die eindversterker, die bedoelt is voor het aansturen van de centerspeaker.
Ofwel, ik kan niet vergelijken met een ndere versterker, want in het systeem zit maar n monoversterker, dze dus voor aansturing van de centerspeaker.
Zou ik bijvoorbeeld een CD kunnen laten afspelen en dan meten aan de kant van de kabel die naar die centerspeaker gaat? Ik heb die kabel nu in ieder geval niet aangesloten (om die luidspreker te proberen op een ndere versterker).
Weet u raad?

*

seoman

• 1162
  • No Comment
« Reactie #3 Gepost op: 7 november 2018, 01:21:25 »
Staat de Fantom center functie aan?
Is de center speaker wel geconfigureerd?
Veel pre amps hebben een roze ruis functie die het afstellen van de speakers vergemakkelijkt.

Kun je wel bij de pre amp?
Want dan zou ik als eerste testen of er wel geluid uit het center kanaal komt.
Werkwijze is exact het zelfde als boven genoemd, alleen is de spanning lager

Is niet gewoon de zekering van de mono amp kapot? Brand er wel een lampje?
Je kunt rustig een stereo amp inzetten voor 1 kanaal.
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

Opa S.

• 7435
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #4 Gepost op: 7 november 2018, 08:46:53 »
Je kan natuurlijk ook gewoon op de ingang van de monoversterker een signaal zetten op dezelfde wijze als hierboven omschreven (dus met je telefoon/tablet of de computer).

Je moet dan wel goed opletten dat het volume op het afspeelapparaat niet te hoog staat, aangezien een losse eindversterker - als daar geen aparte volumeregeling op zit - altijd het volle vermogen afgeeft. Dus kans op speaker- of gehoorbeschadigingen!

Als je er een subwoofer op hebt aangesloten moet je op het afspeelapparaat een lagere frequentie instellen dan die 1 kHz, in ieder geval gelijk aan of lager dan de maximale frequentie van die luidspreker.

Welk model Marantz gaat het om, trouwens?
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

« Reactie #5 Gepost op: 7 november 2018, 12:09:54 »
Bedankt voor het antwoord. Ik zal de kast waarin alles ingebouwd is, dus van de muur moeten halen en dan bijvoorbeeld met behulp van een mobiele telefoon een geluidsfragment aanbieden aan die monoversterker, Marantz SM17,en dan constateren of het probleem mogelijk in die eindversterker zit. Nog even uitvogelen hoe ik mijn mobiele telefoon koppel aan de cinchaansluiting van die versterker. Dat is dan de rste en hopelijk ook laatste test, want het kan natuurlijk k vervolgens liggen aan de surroundversterkerpre-out.
Ik ga in ieder geval hulp halen wat betreft het van de muur halen van die kast en als dan blijkt dat die eindversterker het probleem is, dan moet hij uit die kast en gerepareerd worden.

« Reactie #6 Gepost op: 7 november 2018, 12:18:48 »
Ook nog even een reactie op Seoman.

De surroundversterker heeft inderdaad ruissignalen. De centerspeaker is zichtbaar via de OSD op de TV, maar geeft gn geluid bij die test, dus die eindversterker geeft geen signaal naar de luidspreker.

Ik kan uiteraard, na de hele klus om de kast van de muur te halen, bij de pre-out komen van die surroundversterker, maar ik snap niet hoe ik de pre-out kan meten/testen.

Graag dus nader advies.

*

seoman

• 1162
  • No Comment
« Reactie #7 Gepost op: 7 november 2018, 15:02:30 »
Ook nog even een reactie op Seoman.

De surroundversterker heeft inderdaad ruissignalen. De centerspeaker is zichtbaar via de OSD op de TV, maar geeft gn geluid bij die test, dus die eindversterker geeft geen signaal naar de luidspreker.

Ik kan uiteraard, na de hele klus om de kast van de muur te halen, bij de pre-out komen van die surroundversterker, maar ik snap niet hoe ik de pre-out kan meten/testen.

Graag dus nader advies.

gewoon een versterker op aan sluiten met een speaker
je heb surround dus versterkers en speakers zat.

Bedenk goed dat het ook de kabel kan zijn!
Soms is een tikje geven tegen de tulp-stekker genoeg om weer maanden plezier te hebben.

Als je toch weer erbij kan dan hang de mono versterker maar eens aan de front L uitgang.
Ben je echt niet thuis in deze materie maak foto's van hoe het aangesloten zit! Dan kun je zelf makkelijk controleren of je alles weer goed aansluit
Groeten Simon

*

Heintje

• 1562
« Reactie #8 Gepost op: 7 november 2018, 16:47:25 »
Als je de uitgeteste luidspreker terug op het geen geluid gevend monoblok hangt, kan je met je oor tegen de tweeter luisteren of je ruis hoort (elke versterker ruist een beetje): als je ruis hoort, werkt het monoblok en ligt het waarschijnlijk aan de bron/bekabeling vr het monoblok.
Als je geen ruis hoort, zou ik het monoblok verdenken en dat uitbouwen voor test/reparatie.

*

richard

• 3915
« Reactie #9 Gepost op: 7 november 2018, 19:37:17 »
Als je de uitgeteste luidspreker terug op het geen geluid gevend monoblok hangt, kan je met je oor tegen de tweeter luisteren of je ruis hoort (elke versterker ruist een beetje): als je ruis hoort, werkt het monoblok en ligt het waarschijnlijk aan de bron/bekabeling vr het monoblok.
Als je geen ruis hoort, zou ik het monoblok verdenken en dat uitbouwen voor test/reparatie.
Kijk; dit is een nuttige tip.
Genoeg is beter.

*

Dynky

• 551
  • be surprised, time after time
« Reactie #10 Gepost op: 7 november 2018, 19:51:09 »
hangt maar net af van je amp/luidsprekers
hier werkt alles perfect maar als ik de volumeknop volledig open draai (met de muziek op pauze) hoor ik toch cht niets thv de tweeter...en dat ligt niet aan m'n oren  ;)
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

3343 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

« Reactie #11 Gepost op: 8 november 2018, 18:12:21 »
Bedankt voor alle reacties en adviezen. Ik heb n en ander uitgevoerd en ontdekt dat het inderdaad de KABEL is tussen de surroundversterker (pre-out) en de ingang van de eindversterker.
Met een andere kabel ging alles perfect. Wl vreemd, want toen ik de 'kapotte' kabel met een doorgangstest van een multimeter ging testen, bleken zowel de + als de - helemaal in orde.
Misschien dat iemand daar nog een verklaring voor heeft? Het is een heel dure kabel van 75 cm, die er overigens al sinds de aankoop van het systeem goed heeft gefunctioneerd, d.w.z. op de momenten dat ik een surroundCD, SACD, wilde beluisteren en dat is eigenlijk niet hl vaak.

*

seoman

• 1162
  • No Comment
« Reactie #12 Gepost op: 8 november 2018, 18:25:37 »
Bedankt voor alle reacties en adviezen. Ik heb n en ander uitgevoerd en ontdekt dat het inderdaad de KABEL is tussen de surroundversterker (pre-out) en de ingang van de eindversterker.
Met een andere kabel ging alles perfect. Wl vreemd, want toen ik de 'kapotte' kabel met een doorgangstest van een multimeter ging testen, bleken zowel de + als de - helemaal in orde.
Misschien dat iemand daar nog een verklaring voor heeft? Het is een heel dure kabel van 75 cm, die er overigens al sinds de aankoop van het systeem goed heeft gefunctioneerd, d.w.z. op de momenten dat ik een surroundCD, SACD, wilde beluisteren en dat is eigenlijk niet hl vaak.

Citaat
Soms is een tikje geven tegen de tulp-stekker genoeg om weer maanden plezier te hebben.
Laat ik mezelf eens quoten :)

Stekkers moet je gewoon af en toe 'gebruiken'. Ze worden vuil en dienen schoon geschraapt te worden door hem er uit te trekken en weer er in te doen.

Groeten Simon

*

BunnY

• 17933
  • DON'T PANIC!!
« Reactie #13 Gepost op: 10 november 2018, 15:02:51 »
Hoe worden die vuil?
We'll see about that !!

*

geerd

• 5572
  • scheun ja
« Reactie #14 Gepost op: 10 november 2018, 15:09:43 »
ze roesten krijgen aanslag dus door de inwerking van zuurstof soms geholpen door vocht af zout van bv je handen .
stof en nicotine aanslag en of schoonmaak middelen helpen ook niet echt .
het regelmatig schoon houden is dus wel aan te raden of eruit en weer erin steken zoals hier al eerder is aangegeven
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d