*

hrcc

• 724
Meten is weten ?
« Gepost op: 15 november 2018, 15:04:39 »
Sinds een poosje heb ik de mogelijkheid om te meten wat er gebeurt als ik de speakers of luisterstoel verschuif dmv een Dspeaker 2.0.
Ik heb het apparaat gekocht om staande golven tegen te gaan maar de extra functies zoals het kunnen zien wat er op de hele audioband gebeurt
geeft best veel inzicht.
Het is leuk en soms verbazend om soms te zien wat en hoeveel er wegvalt of juist sterker word als je de luisterplek een stukje verplaatst of verhoogt/-laagt.

Die uitkomsten zijn niet zalig makend persé maar doen mij wel beter begrijpen waarom de ene positie 'beter' klinkt dan de andere.
Eigenlijk vind ik het best vreemd dat niet meer hifi liefhebbers zich bezig houden met meten.
Velen houden zich bezig met het wisselen van apparatuur in al zijn vormen maar wat er werkelijk in de luisterruimte gebeurt
blijft onbekend.
De frequentie respons is daar maar een onderdeeltje van maar niet onbelangrijk lijkt me.

Wat zijn jullie gedachten hierover ?
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

jpio

• 4540
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Meten is weten ?
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2018, 15:28:40 »
Daar zijn ook appjes voor en die werken best aardig. Verder en nóg liever, zoals je al weet, mn oren  :)
Pioneer 20 serie, Onkyo-D 7955, HK cdspeler, Nakamichi deck, Philips 104 cdspeler, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

a.b.

• 9469
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2018, 15:48:30 »
Ik hecht grote waarde aan meten. Afstemmen op je oren met bijvoorbeeld 1 of 2 goede referentienummers is tamelijk nutteloos omdat dit niets zegt over hoe de rest van je collectie klinkt. Sterker nog: dit kan heel nadelig uitpakken. Afstemmen op je oren met een testoon is behoorlijk ingewikkeld omdat het auditief geheugen van ieder mens op zijn zachtst gezegd nogal slecht is. Uit onderzoek is ook gebleken dat goed metende luidsprekers door de meeste luisteraars als best klinkend worden ervaren. (Toole). Myfi is er niets bij. Dat op dit forum vooral gezellige eigenwijsjes zitten (sommigen van hen zijn leuke mensen ondanks..;-)) die ieder onderzoek naar de prullenmand verwijzen omdat ze vertrouwen op hun eigen ervaringen, doet hier niets aan af.

Dat neemt niet weg dat op het oor ingestelde sets best heel redelijk kunnen klinken (vooral met de nummers waarop je de sets hebt ingeregeld). Maar ook dat er bijna zeker nog veel ruimte voor verbetering is. En dat weet je pas.. na meten! :)
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

hrcc

• 724
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2018, 16:04:40 »
Help, ik hoor ineens honden bij de buren..... :o
vriendelijke groet,
cees

*

groovy.

• 11790
  • Old school audio.
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2018, 16:12:54 »
Hoe klinken ze.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Lenco l70v. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao.

Be fair to each other. True love,mean no harm. The human touch means so much.

*

chansig

• 10940
« Reactie #5 Gepost op: 15 november 2018, 16:46:33 »
In de war ?

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

a.b.

• 9469
« Reactie #6 Gepost op: 15 november 2018, 17:13:31 »

Je opent een topic over meten, er komt een reactie over meten en je begint over honden op AtD. Schiet mij maar lek.

*

Regenpak

• 217
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
Re: Meten is weten?
« Reactie #7 Gepost op: 15 november 2018, 17:16:59 »
Ik heb het apparaat gekocht om staande golven tegen te gaan maar de extra functies zoals het kunnen zien wat er op de hele audioband gebeurt geeft best veel inzicht
Staande golven krijg je door reflecties. Als je je luisterruimte akoestisch dood maakt met geluidsabsorberend materiaal hoor je alleen je speakers en niet je luisterruimte. Mijn woonkamer is wat dat aangaat bagger... Ik houd het daarom maar bij m'n Beyerdynamic DT990's.

Tjerk

*

morph

• 14181
« Reactie #8 Gepost op: 15 november 2018, 17:28:28 »
Eigenlijk vind ik het best vreemd dat niet meer hifi liefhebbers zich bezig houden met meten.

Wat zijn jullie gedachten hierover ?
Hoe elk persoon door het oor opgevangen informatie verwerkt en converteert naar het beeld dat bedoeld zou zijn door de geluidsconstructeur is onmogelijk te meten.
Hoe het proces verloopt is wel bekend, maar wat een individu er uithaalt is een ander verhaal.
Meten is weten m.b.t. de ene kant.
Hoe het ervaren wordt is een tweede.
Denken dat het bij jezelf tussen de oren goed zit is een derde. Daarvan uitgaan is de stoorzender in het geheel.

*

a.b.

• 9469
« Reactie #9 Gepost op: 15 november 2018, 17:32:22 »
Er is onderzoek naar gedaan. Toole. Lees maar eens na. Er valt veel over te zeggen, met name of mensen een geluid fijn vinden of niet en wat je daarvoor nodig hebt qua luidsprekers en akoestiek.

*

jpio

• 4540
« Reactie #10 Gepost op: 15 november 2018, 18:07:04 »
Als jouw gehoor ergens een dip heeft.. of mss wel een hele grote dip c.q. een overgevoeligheid is het fijn dat je kunt achterhalen dat je set recht meet.
Dat je gehoor (hersens) het niet om aan te horen vindt door die dips/overgevoeligheid.. tja.
Dan ga je je eigen geluid zoeken middels een toonregeling.
Myfy dus.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D 7955, HK cdspeler, Nakamichi deck, Philips 104 cdspeler, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

hrcc

• 724
« Reactie #11 Gepost op: 15 november 2018, 18:40:45 »

Je opent een topic over meten, er komt een reactie over meten en je begint over honden op AtD. Schiet mij maar lek.

Sorry A.B. , de hond van Amused to death was een beetje een running gag op dit forum en ik was er zelf ook even druk mee.
Ik liet een laag sweep door de speakers gaan en hoorde tegelijkertijd op dezelfde plek als bij Roger een soortgelijk geblaf.....
Een enigszins vreemde ervaring die ik zonder verder nadenken postte.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2018, 18:45:31 door hrcc »
vriendelijke groet,
cees

*

a.b.

• 9469
« Reactie #12 Gepost op: 15 november 2018, 18:46:09 »
Als jouw gehoor ergens een dip heeft.. of mss wel een hele grote dip c.q. een overgevoeligheid is het fijn dat je kunt achterhalen dat je set recht meet.
Dat je gehoor (hersens) het niet om aan te horen vindt door die dips/overgevoeligheid.. tja.
Dan ga je je eigen geluid zoeken middels een toonregeling.
Myfy dus.

Als als als. Dat zal je eerst moeten meten :)

Veel mensen denken dat ze uitzonderlijk zijn en in de praktijk lijken we verrekte veel op elkaar en nemen we ook zowat hetzelfde waar. En vergeet niet de werking van het brein.

Niets mis met toonregeling.
« Laatst bewerkt op: 15 november 2018, 18:48:56 door a.b. »

*

jpio

• 4540
« Reactie #13 Gepost op: 15 november 2018, 19:10:37 »
Haha ja uiteraard is mbt het gehoor; meten is weten. :)
Het "zowat hetzelfde" is de crux qua interpretatie en uitleg daarvan.
Maar goed, dit onderwerp is al vele malen de revue gepasseerd hier en de veteranen van het forum is dit allang bekend.

*

minplus

• 8395
  • relax, don't do it
« Reactie #14 Gepost op: 15 november 2018, 20:11:22 »
Het idiote is dat het gehoor van begin af aan niet bij iedereen hetzelfde is, anders zou het verschijnsel evolutie niet bestaan.

Er zullen vast groepen met in aanvang hetzelfde gehoor zijn.
Met 10 jaar zijn er al grote verschillen binnen die groepen en dan gaat het om de verwerking van de signalen, m.a.w. het brein, de input daarvan en de ontwikkeling daarvan.
Met 50 jaar zullen er geen 2 binnen een groep hetzelfde gehoor hebben en helemaal niet tussen de groepen.

Neemt niet weg dat een rechte lijn een prima uitgangspunt is voor alle elk variabel kronkelende gehoren en breinen. :)

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right