*

hrcc

• 724
Re: Meten is weten ?
« Reactie #30 Gepost op: 16 november 2018, 18:36:15 »
Hoogte heeft inderdaad ook veel invloed heb ik gemerkt.
Niet alleen voor het laag maar ook zeker in het hoog.
Tweeter op oorhoogte gaf spectaculaire dips in het 5khz gebied.
Ik kreeg dat weg door de tweeter iets boven oorhoogte te plaatsen en dan het plateau van mijn standaards wat naar beneden te kantelen.
Ook goed voor het laag en deze positie gaf me de meest rechte lijn.
Ik wist dit al door te luisteren maar fine tunen vind ik makkelijker als je ziet wat je doet
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

chansig

• 10940
« Reactie #31 Gepost op: 16 november 2018, 18:52:14 »
Wat gebeurt er dan (qua theorie waardoor het anders gaat klinken) met de laagweergave als je een speaker hoger (wat is hoger?) zet ?

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

hrcc

• 724
« Reactie #32 Gepost op: 16 november 2018, 19:49:03 »
Flink hoger, van 80 cm naar 1.20.
Ik meen dat de laag energie/staande dreun afneemt.
vriendelijke groet,
cees

*

berret

• 2228
  • Universeel Leeghoofd en nu echt platzak
« Reactie #33 Gepost op: 16 november 2018, 19:53:41 »
Flink hoger, van 80 cm naar 1.20.
Ik meen dat de laag energie/staande dreun afneemt.

Wat gebeurt er dan (qua theorie waardoor het anders gaat klinken) met de laagweergave als je een speaker hoger (wat is hoger?) zet ?

Gr. Hans
Je weet waarom je een speaker verder weg van de muur zet, de koppeling met die muur zo klein mogelijk en op die manier de directe reflecties zo hinderloos mogelijk te maken. Een speaker maakt geen verschil tussen een muur of een vloer, dus voor de vloer gelden dezelfde wetten als voor een muur. Even op zijn jbfl-etjes gezegd.

*

groovy.

• 11786
  • Old school audio.
« Reactie #34 Gepost op: 16 november 2018, 20:07:55 »
Maar er zit toch verschil in het afstraalgedrag naar muur of vloer,of niet?
De luisterpositie dichbij of verder van de speakers af kan het laag ook doen toe of afnemen.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Lenco l70v. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao.

Be fair to each other. True love,mean no harm. The human touch means so much.

*

a.b.

• 9467
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #35 Gepost op: 16 november 2018, 20:21:38 »
Nee, voor de lage frequenties gelden dat deze rondstralen. Lage tonen worden niet gericht.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

groovy.

• 11786
  • Old school audio.
« Reactie #36 Gepost op: 16 november 2018, 21:01:35 »
Ok.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Lenco l70v. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao.

Be fair to each other. True love,mean no harm. The human touch means so much.

*

seoman

• 1261
  • No Comment
« Reactie #37 Gepost op: 17 november 2018, 01:26:00 »

Gr. Hans
Als je geluid op een ¼golflengte van een obstakel voorziet zal er een reactie golf ontstaan. Die precies over de orginele golf komt te liggen. De geluidsdruk neemt dan toe.
Als je zelf op de helft van de golflengte gaat zitten hoor je die ene frequentie niet meer. Daar staat net de trilling op een dood punt.
De vloer en het plafond zullen voor alle frequenties deze efecten genereren waarbij als de golf lengte echt precies tussen deze 2 vlakken past je zelfs resonantie krijgt waardoor die effecten extreem worden.

De grilligheid van een frequentie curve is voornamelijk toe te schijven aan die effecten. De mooie plaatjes die fabrikanten ons laat zien doen ze of buiten (bij subs) of in een dode kamer.

Het is ook niet voor niets dat er aan geraden wordt, eerst met speakers te gaan schuiven voordat men ze afkeurt of gaat corrigeren. Je kunt immers de pieken in de curve verplaatsen door de afstanden te veranderen.
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

seoman

• 1261
  • No Comment
« Reactie #38 Gepost op: 17 november 2018, 01:41:40 »
het geluid verplaatst zich met ongeveer 340 meter per seconde.
Een toon van 100Hz past dan precies tussen 3.4 meter
een toon van 200hz past past dan 2 keer tussen die 3.4 meter.
50 Hz past er maar half in
25Hz maar voor een kwart.
Zeker bij de lage frequenties spelen de afstanden naar de muren/vlakken een grote rol.
Jij kunt net in de dip gaan zitten of niet, je kunt die dips en bulten gewoon voor sommige frequenties buiten je luisterplek leggen. 

De pech is dat links en rechts eigenlijk wel op de zelfde afstand moeten staan anders had niemand een equalizer/toonregeling/dsp nodig.
Verplaatsbare muren is ook een dingetje wat net niet haalbaar is en verder spelen looks en praktisch indelen vaak een te grote rol.

Maar het is de goedkoopste manier om je set te tweaken
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

hrcc

• 724
« Reactie #39 Gepost op: 17 november 2018, 05:31:46 »

Gr. Hans

Het is ook niet voor niets dat er aan geraden wordt, eerst met speakers te gaan schuiven voordat men ze afkeurt of gaat corrigeren. Je kunt immers de pieken in de curve verplaatsen door de afstanden te veranderen.

Dat is een van de dingen die me goed duidelijk is geworden.
Dat schuiven deed ik natuurlijk al maar hoe groot de effecten daarvan zijn is me nu een stuk duidelijker.
Het neemt een gedeelte audiofiele onrust weg.
vriendelijke groet,
cees

*

chansig

• 10940
« Reactie #40 Gepost op: 17 november 2018, 09:37:33 »
Zeker bij de lage frequenties spelen de afstanden naar de muren/vlakken een grote rol.
Jij kunt net in de dip gaan zitten of niet, je kunt die dips en bulten gewoon voor sommige frequenties buiten je luisterplek leggen. 

De pech is dat links en rechts eigenlijk wel op de zelfde afstand moeten staan anders had niemand een equalizer/toonregeling/dsp nodig.
Verplaatsbare muren is ook een dingetje wat net niet haalbaar is en verder spelen looks en praktisch indelen vaak een te grote rol.

Koen heeft ooit eens een leuk stukkie geschreven over laag in een kleine kamer. Ga even zoeken. En gevind...

Het is belangrijk om geluid niet als een transversale te golf zien, maar als een longitudinale golf. Op dat moment wordt het al makkelijker te begrijpen.

Een transversale golf is bijvoorbeeld zoals een touw dat aan een uiteinde vastgebonden is en dat je met de hand in trilling brengt. Het touw wijkt dan naar de zijkant uit. Daarbij kan de golflengte op een gegeven moment niet meer groter worden aangezien deze beperkt wordt door de lengte van het touw (en het feit dat één uiteinde niet kan bewegen).

Geluidsgolven (longitudinale golven) gedragen zich anders: die bestaan uit deeltjes (in dit geval luchtmoleculen) die heen en weer bewegen (trillen) en zodoende weer naastgelegen deeltjes in trilling brengen. Er is dus geen grote ruimte nodig om ervoor te zorgen dat dit mogelijk is; als er in een ruimte genoeg plek is voor een molecuul om heen en weer te bewegen is er genoeg ruimte om geluidsgolven voort te planten. Aan de hand van dat criterium is een tamelijk groot deel van de Nederlandse huiskamers geschikt om laagfrequente geluiden hoorbaar in af te spelen.

Gr. Hans

*

berret

• 2228
  • Universeel Leeghoofd en nu echt platzak
« Reactie #41 Gepost op: 17 november 2018, 09:56:41 »

Koen heeft ooit eens een leuk stukkie geschreven over laag in een kleine kamer. Ga even zoeken. En gevind...

Het is belangrijk om geluid niet als een transversale te golf zien, maar als een longitudinale golf. Op dat moment wordt het al makkelijker te begrijpen.

Een transversale golf is bijvoorbeeld zoals een touw dat aan een uiteinde vastgebonden is en dat je met de hand in trilling brengt. Het touw wijkt dan naar de zijkant uit. Daarbij kan de golflengte op een gegeven moment niet meer groter worden aangezien deze beperkt wordt door de lengte van het touw (en het feit dat één uiteinde niet kan bewegen).

Geluidsgolven (longitudinale golven) gedragen zich anders: die bestaan uit deeltjes (in dit geval luchtmoleculen) die heen en weer bewegen (trillen) en zodoende weer naastgelegen deeltjes in trilling brengen. Er is dus geen grote ruimte nodig om ervoor te zorgen dat dit mogelijk is; als er in een ruimte genoeg plek is voor een molecuul om heen en weer te bewegen is er genoeg ruimte om geluidsgolven voort te planten. Aan de hand van dat criterium is een tamelijk groot deel van de Nederlandse huiskamers geschikt om laagfrequente geluiden hoorbaar in af te spelen.

Gr. Hans

Koen heeft meer gelijk dan hijzelf verondersteld : transversale golven bestaan alleen voor meetapparatuur , elke golf is longitudinaal. Wat we meten is de amplitude en dat is eigenlijk een dwarsdoorsnede van de longitudinale golf. De momentane waarde dus. Dat zien we als een transversaal verschijnsel. Maar de golf zelf is longitudinaal. Je kunt het ook wel beredeneren: als je de beweging van een deeltje binnen een transversale golf zou zien, bijvoorbeeld een
elektromagnetische golf met een  frequentie van zeg 100 MHz, dan heeft die een golflengte van ongeveer drie meter. Dan beweegt een deeltje zich niet alleen voorwaarts, maar ook op en neer. Stel je de snelheid voor waarmee dat deeltje dan naar boven en beneden moet zwiepen. Vele malen de lichtsnelheid. En dan wordt Einstein  kwaad...

*

richard

• 3996
« Reactie #42 Gepost op: 17 november 2018, 10:18:16 »
Nee, voor de lage frequenties gelden dat deze rondstralen. Lage tonen worden niet gericht.
Vrij in de ruimte is een luidspreker voor het laag een 4 pi rondstraler, dichter bij de achterwand of vloer wordt het een 2 pi straler; de beschikbare laagenergie wordt op een kleiner oppervlak afgestraald waardoor de intensiteit op dat vlak toeneemt. Zet je hem in een hoek is het effect nog groter.
Genoeg is beter.

*

chansig

• 10940
« Reactie #43 Gepost op: 17 november 2018, 11:06:22 »
Zal eens kijken welk effect het heeft als ik de sub(s) hoger ga neerzetten. Hoe minder een DSP hoeft in te grijpen hoe leuker ik het vind.

Gr. Hans

*

chansig

• 10940
« Reactie #44 Gepost op: 17 november 2018, 12:10:04 »
Zal eens kijken welk effect het heeft als ik de sub(s) hoger ga neerzetten. Hoe minder een DSP hoeft in te grijpen hoe leuker ik het vind.

Gr. Hans

Gedaan. De sub achter me gedaan en deze moest ook meer naar voren geplaatst worden ivm te korte interlink. Dus 20 cm naar voren en een cm of 70 omhoog. Had helaas geen positief effect. Op de meting was te zien dat een dipje juist wat dieper werd. Zal binnenkort ook eens de sub doen die recht voor me staat en dan beide eens omhoog.

Gr. Hans