*

a.b.

• 9469
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Meten is weten ?
« Reactie #45 Gepost op: 17 november 2018, 12:39:53 »
Nee, voor de lage frequenties gelden dat deze rondstralen. Lage tonen worden niet gericht.
Vrij in de ruimte is een luidspreker voor het laag een 4 pi rondstraler, dichter bij de achterwand of vloer wordt het een 2 pi straler; de beschikbare laagenergie wordt op een kleiner oppervlak afgestraald waardoor de intensiteit op dat vlak toeneemt. Zet je hem in een hoek is het effect nog groter.

Je beschrijft het effect van wanden op het laag, dat vanuit de unit gezien, altijd rondstraalt. Richt de unit naar de muur, dat is ideaal.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

seoman

• 1265
  • No Comment
« Reactie #46 Gepost op: 17 november 2018, 13:00:14 »
Zal eens kijken welk effect het heeft als ik de sub(s) hoger ga neerzetten. Hoe minder een DSP hoeft in te grijpen hoe leuker ik het vind.

Gr. Hans

Gedaan. De sub achter me gedaan en deze moest ook meer naar voren geplaatst worden ivm te korte interlink. Dus 20 cm naar voren en een cm of 70 omhoog. Had helaas geen positief effect. Op de meting was te zien dat een dipje juist wat dieper werd. Zal binnenkort ook eens de sub doen die recht voor me staat en dan beide eens omhoog.

Gr. Hans

Pak dan effe een langer interlinkje. je wilde het effect van de hoogte proberen, dan moet je 'm niet ook verschuiven.
 ::)
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

chansig

• 10940
« Reactie #47 Gepost op: 17 november 2018, 13:03:52 »
Misschien doe ik dat nog wel een keer. Volgens mij ligt de langere interlink bij een vriend van me.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

chansig

• 10940
« Reactie #48 Gepost op: 17 november 2018, 13:13:08 »
Had er nog 1.....nagenoeg hetzelfde als wanneer de sub 20 cm verder is geschoven. Dus geen verbetering. Maar dus wel effect.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

seoman

• 1265
  • No Comment
« Reactie #49 Gepost op: 17 november 2018, 14:19:40 »
Had er nog 1.....nagenoeg hetzelfde als wanneer de sub 20 cm verder is geschoven. Dus geen verbetering. Maar dus wel effect.

Gr. Hans
Tja zo gaat dat. Soms kom je met schuiven geen meter verder
Groeten Simon

*

hrcc

• 724
« Reactie #50 Gepost op: 17 november 2018, 15:12:59 »
 ;D
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

hrcc

• 724
« Reactie #51 Gepost op: 17 november 2018, 15:18:16 »
Nee, voor de lage frequenties gelden dat deze rondstralen. Lage tonen worden niet gericht.
Vrij in de ruimte is een luidspreker voor het laag een 4 pi rondstraler, dichter bij de achterwand of vloer wordt het een 2 pi straler; de beschikbare laagenergie wordt op een kleiner oppervlak afgestraald waardoor de intensiteit op dat vlak toeneemt. Zet je hem in een hoek is het effect nog groter.

Je beschrijft het effect van wanden op het laag, dat vanuit de unit gezien, altijd rondstraalt. Richt de unit naar de muur, dat is ideaal.

Bedoel je de muur achter de luidsprekers ?
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

a.b.

• 9469
« Reactie #52 Gepost op: 17 november 2018, 18:28:13 »
Ja.

*

richard

• 3996
« Reactie #53 Gepost op: 17 november 2018, 20:46:53 »
Als de luidspreker op 1 meter in het laag een rendement heeft van 90 dB (is veel) gaat dat uit van een rondstralende luidspreker (bolvorm). Zet je hem vlak voor een muur heb je een halve bol en zal het rendement (theoretisch) 3 dB hoger zijn. In een hoek wordt het rendement nog weer hoger.
Genoeg is beter.

*

seoman

• 1265
  • No Comment
« Reactie #54 Gepost op: 17 november 2018, 22:08:36 »
Als de luidspreker op 1 meter in het laag een rendement heeft van 90 dB (is veel) gaat dat uit van een rondstralende luidspreker (bolvorm). Zet je hem vlak voor een muur heb je een halve bol en zal het rendement (theoretisch) 3 dB hoger zijn. In een hoek wordt het rendement nog weer hoger.

Rendement is wel leuk maar het effect wordt toch vooral bepaald door de kamer.
Zet 'm daar neer waar hij het neutraalste klinkt. Daar waar de sub een verlengstuk is van je set en niet een 2de set op zichzelf wordt

Groeten Simon

« Reactie #55 Gepost op: 17 november 2018, 22:52:58 »
Help, ik hoor ineens honden bij de buren..... :o

Je opent een topic over meten, er komt een reactie over meten en je begint over honden op AtD. Schiet mij maar lek.

Sorry A.B. , de hond van Amused to death was een beetje een running gag op dit forum en ik was er zelf ook even druk mee.
Ik liet een laag sweep door de speakers gaan en hoorde tegelijkertijd op dezelfde plek als bij Roger een soortgelijk geblaf.....
Een enigszins vreemde ervaring die ik zonder verder nadenken postte.
Die hond had daar last van denk ik. Hij hoorde het.

Honden schijnen beter te horen dacht ik.

*

a.b.

• 9469
« Reactie #56 Gepost op: 18 november 2018, 00:47:43 »

Dat klopt. Maar een laagunit zelf, hoe je het ook wendt of keert, zal rondstralen. Richt je hem op de muur, dan heeft dit voordelen. Je krijgt een halve bol, niet omdat de unit niet meer rondstraalt, maar door het effect van de muur.