Re: Yamaha receiver bromt
« Reactie #15 Gepost op: 18 november 2018, 19:44:17 »
Nou, ben benieuwd. Hoop wel dat je daadwerkelijk dit ding:

of iets in die geest gaat gebruiken.

Tjerk

*

J.B.L

• 3761
« Reactie #16 Gepost op: 18 november 2018, 21:01:12 »
Voedingstrafo vervangen zou ik gauw vergeten. Is prijstechnisch niet rendabel en bovendien moet je heel goed weten wat voor trafo je moet hebben, ik denk dat je zo 200 kwijt bent als je het ergens moet laten wikkelen.
Is het het waard voor een receiver die nu nog ~5 tientjes opbrengt op Marktplaats?

Wat je wel kunt proberen is de trafo losmaken en wat kurk/rubber eronder plaatsen.  Of je scoort een donor RX500 met het risico dat het dezelfde euvel heeft...
https://link.marktplaats.nl/m1343102147

Laat hem een uur aanstaan en kijk of het koelblok en de trafo niet overmatig warm worden.
« Laatst bewerkt op: 18 november 2018, 21:08:53 door J.B.L »

*

Heintje

• 1562
« Reactie #17 Gepost op: 18 november 2018, 23:22:18 »
Okee, blijkbaar (ik lees het antwoord nergens) bromt de transformator en niet de luidsprekers.
De transformator vervangen stuit op praktische bezwaren (ze zijn allemaal anders) en reparatie van de trafo is niet rendabel tenzij je het zelf doet en dan moet je de materialen hebben en weten wat je doet..

Ik zou het dan zo aanpakken:
1. gebruik de versterker een uur normaal maar met de kap eraf, trek de netstekker uit het stopcontact en voel overal aan de blikjes waaruit de transformator is opgebouwd, of die ergens warmer is dan op andere plekken, Als de transformator overal lauw aanvoelt zonder hete plekken, zit er geen sluiting tussen de blikjes.
2. draai met de versterker uit alle bevestigingen van de transformator weer goed vast, zet de versterker weer aan en luister vervolgens of de brom weg is.
3. zoniet: zet de versterker weer aan en duw met iets van hout of plastic (dus niet geleidend) overal op de trafo: als dan het brommen verdwijnt als je de trafo ergens duwt, is het iets mechanisch. Trek daaruit zelf je conclusies en zorg dat je bij de reparatie de blikjes niet per ongeluk overbrugt (ze mogen dus onderling geen elektrisch contact maken).

« Reactie #18 Gepost op: 19 november 2018, 09:38:15 »
Ik heb de versterker aangesloten.
Speakers eraan,  cd speler aangesloten, en ik dacht laat m een uurtje draaien. Bij laag volume hoor ik direct een soort morsecode via de speakers door de muziek heen.
En hij springt vrijwel direct in de beveiliging.
Dus geen geluid meer.
Na een paar seconden springt de beveiliging uit en begint de morsecode  weer en springt de beveiliging weer aan.

Eerst op de cd uitgang geprobeert en daarna op de aux uitgang.
Er was geen verschil

« Reactie #19 Gepost op: 19 november 2018, 10:35:01 »
Twee vragen:
1. Hoe moet ik "morse code" duiden? Piepjes in het geluid?
2. Wat trekt-ie uit het lichtnet aan vermogen? (energiemeter)
Deze verschijnselen duiden alvast wel op een vette kortsluiting ergens...

Tjerk

« Reactie #20 Gepost op: 19 november 2018, 10:39:23 »
Die energie meter die je liet zien heb ik niet. Ik heb zo een spanningmeter.

Kan ik het daar ook mee nameten?
Zo ja, moet ik dat voor of na de voedingstrafo doen?
Mijn gevoel zegt ervoor.

Het zijn geen piepjes maar meer tikjes

Ik vrees dat dit probleem boven mijn pet rijst

« Reactie #21 Gepost op: 19 november 2018, 12:19:02 »
Die energiemeter die je liet zien heb ik niet. Ik heb zo een spanningmeter
Wat voor spanningmeter?

Ik vrees dat dit probleem boven mijn pet rijst
Daar kan ik me wel wat bij indenken. Ikzelf zou er met m'n intussen 46-jarige ervaring al een stevige dobber aan hebben. Of misschien ook niet... In ieder geval denk ik niet dat de trafo schuldig is. Ik zou hem verder wel uitlaten om verdere schade te voorkomen en professionele hulp in te roepen.

Tjerk