Speciale buizen of niet?
« Gepost op: 19 november 2018, 13:40:36 »
Hallo,

Ik heb ooit een blauwe maandag gitaar gespeeld. In dit tijd zocht ik een vroege jaren 70 Celestion G12H30 speaker. Deze vond ik, maar hierr moest ik wel een Geloso versterker bijkopen. Enfin, dat ding staat hier nog. Alleen valt mij nu pas op dat hier ook oude buizen in zitten. Hebben deze nog toegevoegde waarde voor HiFi doeleinden?

Het betreffen:
2x POPE EL34
2x Telefunken ECC83
1x Telefunken ECC81

Allemaal midden tot eind jaren zestig.

Gr. Harmen

Update:
- ECC81: Telefunken, gemaakt in Berlijn op 21 mei 1967
- ECC83: Telefunken, gemaakt in Berlijn op 2 mei 1966
- ECC83: Telefunken, gemaakt in Berlijn op 9 mei 1965
« Laatst bewerkt op: 19 november 2018, 13:54:11 door Naim »

Re: Speciale buizen of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 19 november 2018, 13:43:45 »
Als ze nog goed zijn wel maar dat is even de vraag natuurlijk.

« Reactie #2 Gepost op: 19 november 2018, 13:46:33 »
De versterker doet het nog en klinkt in verhouding met andere kleine versterkers vrij warm. Niet wollig overigens.

Het is een versterker uit 1965, dus die zal sowieso wel een beurtje nodig hebben. Vraag is of dit het waard is of dat het beter is de buizen eruit te 'oogsten'.

Gr.

« Reactie #3 Gepost op: 19 november 2018, 15:58:19 »
Zou die Geloso gewoon in z'n geheel op MP knallen. Die buizen hebben waarschijnlijk een zwaar leven gehad en zijn allang geen 100% meer. Alleen NOS/NIB TFK's leveren de hoofdprijs op, gebruikte buizen minimaal. Zeker als er geen meetresultaten bijzitten. ECC83's doen een paar euro dan. Als je dan per ongeluk een goeie scoort ben je spekkoper.

Tjerk

« Reactie #4 Gepost op: 19 november 2018, 19:29:16 »
Die Geloso kun je wel op marktplaats knallen, maar met die buizen zou ik eerst even willen weten wat die doen op
een goede buizentester als bv een Avo mk4.
Ik weet niet waar je huis woont, maar ik heb hier een aantal Avo testers en kan dat wel voor je meten.
Versleten buizen zijn inderdaad niet veel waard, maar een beetje goed metende Philips / Pope EL 34 kan wel aantikken,
helemaal als het een zgn metal rim is. Da's eentje met een metalen ring om de voet ipv een kunststof.
Daarvoor gelden tegenwoordig idiote prijzen tot een paar honderd euro per stuk, ook als die al geen 100% meer meten.
TFK ecc 83meten vaak nog heel goed, ook na lang gebruik en zijn dan ook best een leuk bedrag waard.
Ecc81 is niet veel waard, net als die Geloso. Dat is een soort kermis schreeuw versterker.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2018, 14:44:16 »
Dank Theo! Ik woon in het Noorden van Nederland, zou interessant zijn om eens mijn buisjes te testen.

Voor mijn gevoel is de Geloso inderdaad vrij waardeloos, maar zijn de buizen nog wel interessant. Maargoed, eerst meten dus. Zo goed ik het kan zien, zijn dit niet de metal-rims.

« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2018, 18:44:14 »
Dank Theo! Ik woon in het Noorden van Nederland, zou interessant zijn om eens mijn buisjes te testen.

Voor mijn gevoel is de Geloso inderdaad vrij waardeloos, maar zijn de buizen nog wel interessant. Maargoed, eerst meten dus. Zo goed ik het kan zien, zijn dit niet de metal-rims.

Dat komt dan goed uit, ik woon kort onder de stad Groningen.
Kom dan maar even langs met die buizen.

Ik stuur je wel even een pm.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden