auto versterker
« Gepost op: 20 november 2018, 20:21:51 »
Beste Mensen,

Als eerste zal ik mijzelf voorstellen.
Ik ben pascal en ik kom uit maastricht.

Tevens heb ik een probleem met een auto versterker.
Door een hele domme fout van mijzelf ben ik per ongeluk met de +pole van de accu tegen de versterker aangekomen.
Nu branden wel de lampen op de versterker, echter krijg ik geen geluid meer eruit.
Zijn er mensen die mij kunnen helpen?
Het betreft een auna CH-02-2 Channel

Met vriendelijke groet,
Pascal

*

Heintje

• 1660
Re: auto versterker
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2018, 17:53:17 »
Dan zou ik als eerste kijken of je versterker het wel doet als je even handmatig met een stuk elektriciteitsdraad de buitenkant van de versterker verbindt met de blanke autocarrosserie.

« Reactie #2 Gepost op: 21 november 2018, 21:52:19 »
Oké? En wat kan ik eruit concluderen als dit niet werkt? De verlichting en power led gaat branden bij normaal aansluiten. Alleen zoals Heintje omschrijft gebeurt er niets.

*

Heintje

• 1660
« Reactie #3 Gepost op: 21 november 2018, 23:11:15 »
De buitenzijde van je versterker ligt normaal gesproken aan massa. Als jij daar de pluspool van de accu tegenaan houdt, is er een mogelijkheid dat de massa-aansluitingsdraad van je versterker doorbrandt: die is namelijk niet gezekerd.
Voor je luidsprekers hoort het niet uit te maken: die zweven t.o.v. massa als alles goed is ingebouwd, dus die zijn nog heel.

In jouw geval pakte ik het manual van de versterker erbij en ik keek eerst welke beveiligingen in de versterker zijn ingebouwd: die controleer je eerst of die nog heel zijn.
Daarna controleer je of je versterker nog plus 12 V en massa krijgt.
Vervolgens zou ik de luidsprekers even losnemen van de versterker en met een gewone 1,5 Volt batterij testen (kortstondig!, even "tegen de draden aan tikken") of ze nog heel zijn: je hoort dan een duidelijke "plok" te horen.

Als dit allemaal niet helpt lijkt het er op dat je versterker defect is en dan kan je hem laten repareren (of vervangen).   

« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2018, 09:57:47 »
Helaas tot de conclusie gekomen dat de versterker defect is. Op zoek naar een nieuwe. Bedankt voor de hulp.