*

J.B.L

• 3761
Dempingsplaten bevestigen
« Gepost op: 23 november 2018, 21:11:42 »
Heren, ik wil graag een aantal Akotherm Facet platen van 60x60x4cm bestellen om de nagalm van mijn ruimte wat te dempen. Hoe kan ik dit soort materiaal het beste bevestigen met zo min mogelijk schade aan de wanden? Akoestiekwinkel
verkoopt montagekit/lijm bij maar bij verwijderen van de dempingsplaten kun je de muren gelijk opnieuw stucen, denk ik?

*

thanatos

• 1768
  • Cum non tum age
Re: Dempingsplaten bevestigen
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2018, 21:20:34 »
Ik heb haakjes in de muren gemaakt. Aan de panelen oogjes. Bij verwijderen kun je ook gewoon weer schilderijtje of foto lijstje op die plekken hangen.

Je kan ook een gordijn rails aan het plaffond maken. En dan je panelen met visdraad/oogje ophangen.
DIY Tannoy 15" DMT II - Schiit Yggdrasil - Mac Mini i7 - DIY RPi streamer

*

J.B.L

• 3761
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2018, 21:30:09 »
Heb jij ook Akotherm gebruikt? Ik heb ook op een ander forum gelezen dat het ongewenst is als er ruimte tussen de wand en het paneel zit (voor het geval van ophangen op draadjes).

*

thanatos

• 1768
  • Cum non tum age
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2018, 21:34:37 »
Ik heb panelen laten maken ooit tegen nagalm. Wat er inzit weet ik niet. Volgens mij een Rockwool product maar dan geen glasvezel maar iets wat er goed geschikt voor is.

Die van mij hangen los tegen de achterwand en dat lijkt mij voldoende. Elke andere oplossing is permanent als je ze echt vast wilt hebben. dwz lijm/kit. Klittenband of van die tessa plakkertjes is drama.. zodra de kachel aangaat komt alles weer naar beneden zetten  ;D
DIY Tannoy 15" DMT II - Schiit Yggdrasil - Mac Mini i7 - DIY RPi streamer

*

Dynky

• 551
  • be surprised, time after time
« Reactie #4 Gepost op: 23 november 2018, 21:49:28 »
Heb jij ook Akotherm gebruikt? Ik heb ook op een ander forum gelezen dat het ongewenst is als er ruimte tussen de wand en het paneel zit (voor het geval van ophangen op draadjes).
de demping wordt juist groter als er een luchtspleet zit tussen je wand (of plafond) en dergelijke platen, dus waar je 't ook gelezen hebt...het klopt niet ;)
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

3343 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

*

Knosti de Platenwasser

• 2135
  • Geluid: de meest overschatte eigenschap van muziek
    • ReadScapeS
« Reactie #5 Gepost op: 23 november 2018, 22:58:43 »
Heren, ik wil graag een aantal Akotherm Facet platen van 60x60x4cm bestellen om de nagalm van mijn ruimte wat te dempen. Hoe kan ik dit soort materiaal het beste bevestigen met zo min mogelijk schade aan de wanden? Akoestiekwinkel
verkoopt montagekit/lijm bij maar bij verwijderen van de dempingsplaten kun je de muren gelijk opnieuw stucen, denk ik?

Paar dotjes kit in een dobbelsteen figuur-5. Sterk genoeg; minimale 'schade'...
... on an Electrospective Odyssee.

*

Knosti de Platenwasser

• 2135
    • ReadScapeS
« Reactie #6 Gepost op: 23 november 2018, 23:01:09 »

Bij enige afstand tot de wand wordt de absorptie het dubbele van vlakke wandmontage.
Dat moet je nodig hebben.
Verticaal afhangen (baffles) kan wel 250-300% absorptie leveren. Nuttig als het behandeloppervlak beperkt is.

*

richard

• 3915
« Reactie #7 Gepost op: 26 november 2018, 20:05:54 »
Je kan ook een gordijn rails aan het plaffond maken. En dan je panelen met visdraad/oogje ophangen.
Daarvoor heb je speciaal galerie-profiel.
https://www.ophangsysteem.nl/stas-j-rail.html
Genoeg is beter.

*

Heintje

• 1562
« Reactie #8 Gepost op: 26 november 2018, 21:56:11 »
Gewoon met een kruitschiethamer met de juiste kleur kruitpatronen.
Daar zie je niets van.

Zolang je de platen laat hangen.   ;D

*

J.B.L

• 3761
« Reactie #9 Gepost op: 29 november 2018, 09:56:12 »
Ik heb het met dubbelzijdige foamtape geprobeerd maar ze komen na een paar uur los  :angel:
Boren ga ik in ieder geval niet doen, betonnen wanden.

*

Knosti de Platenwasser

• 2135
    • ReadScapeS
« Reactie #10 Gepost op: 29 november 2018, 18:15:28 »
Ik heb het met dubbelzijdige foamtape geprobeerd maar ze komen na een paar uur los  :angel:
Boren ga ik in ieder geval niet doen, betonnen wanden.

Hier hangen ze al 7 jaar aan een ruw gestuct plafond, volgens de eerder door mij geschetste methode.

« Reactie #11 Gepost op: 6 december 2018, 19:24:52 »
Je wilt iets aan de muur hangen zonder het aan de muur te hangen. Een tussenlaag zou een optie kunnen zijn. Een dikke laag witkalk die later eenvoudig af te steken is of een behangetje. En vervolgens hierop de platen lijmen. Ikzelf heb absorbtieplaten en basstraps van Auralex welke ik met montagekit aan de muren en het plafond heb gelijmd. Dat blijft nu al 5 jaar zitten.

*

J.B.L

• 3761
« Reactie #12 Gepost op: 6 december 2018, 21:12:23 »
Auralex kan, die is veel 'harder' als foam, idem noppenschuim van de Gamma etc. die heb ik boven al 7 jaar aan de muur hangen met motagekit.
Het is dat die Akotherm totaal niet plakt aan kit.

« Reactie #13 Gepost op: 6 december 2018, 23:55:27 »
Ik heb begrepen dat Akotherm polyesterwol is, eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Maar het merk biedt wl een kit aan om de platen te bevestigen. Is dat geen optie? Eerst de muren volsausen of behangen en daarna met die kit de platen erop lijmen?
Maar als je niet op je muren wilt lijmen of erin wilt boren maak je het jezelf wel erg lastig. Ik heb nog wel een rigoreus idee. Bouw van hout iod een kamer n de luisterkamer. Op deze wanden, die losstaan van de muren, kan je zoveel lijmen of schroeven als je wilt zonder de muren te beschadigen. Maar goedkoop of practisch is anders. Bovendien loop je het risico dat de wanden mee gaan trillen, dus moet je dat ook weer op zien te lossen.