*

geerd

• 5761
  • scheun ja
Re: Buizenversterker Wembley model two twelve
« Reactie #15 Gepost op: 30 november 2018, 09:37:46 »
zeker heeft de voeding invloed op het eindresultaat .
een voeding dient dan ook goed in elkaar te zitten, met de juiste onderdelen en goede trafo .
maar het is niet zo dat je geluid door je voeding loopt ,de 2 lijnen komen met elkaar in aanraking .
er is dus een zekere maten van interactie waardoor je eindresultaat kan worden beinvloed .
het effect van een c in de geluidslijn geeft zekerheid dat het geluid wordt beinvloed .
of dat negatief is is natuurlijk de vraag ,en ook persoonlijk denk ik .
net als een toonregeling of dsp een keuze is omdat je vind dat dat het geluid voor jou verbeterd .

extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

*

berret

• 2235
  • Universeel Leeghoofd en nu echt platzak
« Reactie #16 Gepost op: 30 november 2018, 14:01:12 »
zeker heeft de voeding invloed op het eindresultaat .
een voeding dient dan ook goed in elkaar te zitten, met de juiste onderdelen en goede trafo .
maar het is niet zo dat je geluid door je voeding loopt ,de 2 lijnen komen met elkaar in aanraking .
er is dus een zekere maten van interactie waardoor je eindresultaat kan worden beinvloed .
het effect van een c in de geluidslijn geeft zekerheid dat het geluid wordt beinvloed .
of dat negatief is is natuurlijk de vraag ,en ook persoonlijk denk ik .
net als een toonregeling of dsp een keuze is omdat je vind dat dat het geluid voor jou verbeterd .

Hier wil ik toch even op reageren. Je geluidssignaal, elektrisch signaal dus, stuurt na de ingang via diverse trappen met meestal ieder hun eigen voedingspunt, deze trappen aan en doet zelf niets meer. Het is een doorgifte van dat signaal, een vergrote kopie eigenlijk,en de energie daarvoor wordt uit de voeding geleverd. Die levert voor alle trappen, dus ook de eindtrap, de stroom en die stroom wordt gemodelleerd naar het inkomende signaal per trap. Die stroom komt uit het net en via trafo en gelijkrichter voor het grootste gedeelte uit de reservoir condensator. De laatste elco in de voeding is dan ook het meest bepalend. Die levert continue de stroom, op regelmatige tijden bijgevuld door de rest van de voeding. Dus is het onzin dat het versterkt geluidssignaal niet uit de voeding zou komen, dat is juist ook de titel van dat onderdeel de VOEDING. En dus is dat ding incl.het net etc. wel degelijk  betrokken bij de versterking.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2018, 14:03:08 door berret »

*

amp

• 2403
« Reactie #17 Gepost op: 30 november 2018, 17:18:20 »
Jazekers......
De voeding mengt zich dus wel in je versterking...., dus in de voeding vinden we het signaal wel wat terug.

Als we een signaalplaatje (AC-kringloop) maken van een versterkertrap, dan zie je dat in de kring altijd wel een voedingscondensator zit. (en zo in deze kring ook een hoogdoorlaatfilter vormt)
De DC-dynamiek van de voeding als gevolg van een niet constante stroomvraag speelt ook nog door deze condensator heen.
Dus 2 processen die elkaar raken.
Zoiets bedoelde Geerd wel volgens mij.....

Door de stroomvraag constant te construeren kunnen we dan veel condensator-ellende buiten sluiten......

*

geerd

• 5761
  • scheun ja
« Reactie #18 Gepost op: 30 november 2018, 17:52:19 »
ja zeker zo bedoel ik dat maar het licht ook aan het soort versterker .
ik kan met 2 x 250 v de handel prima voeden de gloei is ac die heeft er verder ook niets mee van doen .
en in de versterker zelf zijn een aantal [9] weerstanden voldoende de buizen aan het spelen te krijgen .

« Reactie #19 Gepost op: 30 november 2018, 23:35:38 »
Waar zouden we toch weer zijn hier zonder jouw kennis.
En helaas voor jou, alweer, heeft ook de gloei er iets mee te maken.
Zelfs zo veel dat je goed kunt horen of je die met ac of dc uitvoert.
Misschien dat aarden op de  centrale verwarming iets uitmaakt..
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

tito

• 9860
« Reactie #20 Gepost op: 1 december 2018, 03:31:08 »

Lijkt me niet erg verstandig.  ;)
Zou alleen via de meterkast aarden..

*

geerd

• 5761
  • scheun ja
« Reactie #21 Gepost op: 1 december 2018, 08:57:02 »
is hier ac dus geen elco alles in een versterker maakt samen het resultaat maar hier hadden we het over de invloed van de elco

*

berret

• 2235
  • Universeel Leeghoofd en nu echt platzak
« Reactie #22 Gepost op: 1 december 2018, 09:47:13 »
is hier ac dus geen elco alles in een versterker maakt samen het resultaat maar hier hadden we het over de invloed van de elco
De gloeidraad is een ondergeschoven kindje.

*

chansig

• 10957
« Reactie #23 Gepost op: 1 december 2018, 10:10:22 »
Gewoon een lamp neerzetten. Niet aan....liefst niet. Dan is alles opgelost.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

amp

• 2403
« Reactie #24 Gepost op: 1 december 2018, 11:57:31 »
De gloeidraad is een ondergeschoven kindje.
Over de gloeidraad ontstaat een signaalspanning doordat die draad in een elektrisch signaalveld zit.
Daardoor gaat er een signaalstroom door de schakeling die in de gloeispanning voorziet.
Als je de gloeidraad direct op de nettrafo schakelt gaat er dus audiosignaal door je lampen in huis, je wasmachine enz.........
En nu gaat het erom hoe deze impedantie eruit ziet als het om de be´nvloeding van je signaal gaat dat uiteindelijk op je luidspreker komt.......
Hier komt nog bij dat je op het net allerlei stoorsignalen hebt die via de gloeidraad het signaalveld in je buis be´nvloeden.....
Ga je de gloeispanning gelijkrichten dan gaat het 'leksignaal' afkomstig van de gloeidraad door een elco of door een spanningsregelaar of zo.....

Het gevoeligst hiervoor zijn de buizen die een direct verhitte kathode hebben.
Bij deze buizen loopt er in het gloeicircuit een veel sterkere signaalstroom.
Je kunt die stroom op nul krijgen door oneindig grote impedantie van je gloeispanningsbron, dus dmv een stroombronschakeling.
Nu heb ik niet de ervaring dat dit het beste resultaat geeft....
Met zo'n stroombron geldt dat: gloeistroom + signaalstroom = constant, m.a.w., de  gloeistroom past zich alleen maar aan aan de signaalstroom.
Wat de buis zo nog meer ziet is een op het signaal gemoduleerde gloeistroom!
Ik heb betere resultaten met een keiharde kortsluiting van de signaalstroom door de gloeidraad van een direct verhitte kathode......
« Laatst bewerkt op: 1 december 2018, 11:59:52 door amp »

« Reactie #25 Gepost op: 1 december 2018, 13:11:42 »

Lijkt me niet erg verstandig.  ;)
Zou alleen via de meterkast aarden..

Klopt helemaal.
Het was dan ook een advies dat Geerd gaf.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Regenpak

• 340
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #26 Gepost op: 1 december 2018, 15:41:00 »
Die man wil gewoon weten waar die z'n elcootjes moet halen! Door alle gekrakeel alhier inmiddels in z'n schulp gekropen...

Tjerk

« Reactie #27 Gepost op: 2 december 2018, 12:01:18 »
Nee, Tjerk,
Ik wil juist alle mensen bedanken voor de waardevolle informatie en gaan shoppen bij Yukebox Revival.

*

Regenpak

• 340
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #28 Gepost op: 2 december 2018, 17:28:42 »
Pfoe! Gelukkig is het toch nog goed gekomen!

Tjerk

« Reactie #29 Gepost op: 3 december 2018, 19:10:16 »
Ja, en gelukkig kan de vraagsteller het waarderen dat er meerdere meningen zijn en dat er wat uitleg wordt gegeven.  En moet zeggen heb er zelf ook weer wat van opgestoken. Rest mij de berichtstarter succes te wensen met de verbouwing.