*

Jeronimo

• 7574
De twee jaren zie ik bij steeds meer duurdere draaitafels velen zonder "ouderwetse" headshell. Zie bijvoorbeeld de Thorens TD148A, die rond kerst wordt verwacht:

Bron: Hifi.nl

Uiteraard zelf eerst internet geraadpleegd naar de reden hiervoor, maar ik kom er niet zo snel uit. Weet een van jullie of het weglaten hiervan een technisch (en hoorbaar) verschil oplevert?
AVM CD1 Plus Transport+Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Furutech ADL DAC/ADC, Yamaha CDR-HD1000
Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC, Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx, Philips Fidelio X2
Audioquest

*

seoman

• 1216
  • No Comment
Re: Moderne draaitafelarmen zonder headshell - Modegril of technisch relevant?
« Reactie #1 Gepost op: 8 december 2018, 12:28:33 »
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom er überhaupt een headshell zou moeten zijn.
Het is extra gewicht en extra materiaal.
Dus dan kun je het ook weglaten
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

Opa S.

• 7545
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #2 Gepost op: 8 december 2018, 12:31:08 »
Als ik zo op 't plaatje kijk is de helft van de arm headshell :)
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

groovy.

• 11721
  • Old school audio.
« Reactie #3 Gepost op: 8 december 2018, 12:36:37 »
Het element rechtstreeks aan de bedrading,dat scheelt een overgang.
Misschien is dat de gedachte er achter.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao.

Be fair to each other. True love,mean no harm. The human touch means so much.

*

Jeronimo

• 7574
« Reactie #4 Gepost op: 8 december 2018, 12:39:42 »
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom er überhaupt een headshell zou moeten zijn.
Het is extra gewicht en extra materiaal.
Dus dan kun je het ook weglaten
Dat is een goede andere invalshoek!? Ik ben van de wenselijkheid van een headshell als vaststaand aangenomen, aangezien men vroeger ook die afweging heeft kunnen maken en eigenlijk ook omdat ik niet anders gewend was. Maar worden de afstellingsmogelijkheden van een element hierdoor niet beperkt? Met name relevant wellicht als je meerdere elementen wilt gebruiken? Of maakt dat allemaal niets uit?
AVM CD1 Plus Transport+Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Furutech ADL DAC/ADC, Yamaha CDR-HD1000
Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC, Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Audioquest

*

seoman

• 1216
  • No Comment
« Reactie #5 Gepost op: 8 december 2018, 12:49:08 »
Als je meedre elementen wil gebruiken dan is het hebben van meerdere headshells wel aan te raden.
Die kun je immers zo verwisselen, zonder opnieuw uit te lijnen.

De vraag is hoeveel mensen willen dat?
Groeten Simon

« Reactie #6 Gepost op: 8 december 2018, 12:58:48 »
"Vroeger" waren er ook zat armen zonder verwisselbare headshell. Dit om contactovergangen te verminderen en het resonantiegedrag van de arm te verbeteren. Een andere methode waren verwisselbare armbuizen. Oa Thorens, technics, micro, graham etc. gebruikten deze methode, omdat hiermee (o.a.) het gewicht van de koppeling dichter bij het draaipunt van de arm ligt, hetgeen bijdraagt tot het beter volgen van de groef.
Nu is het (meestal) goedkopere productie - hoewel de thorens arm wel resonantie geoptimeerd is (zeggen ze) door de ring op de arm. Deze mag ook niet verplaatst worden.

*

Jeronimo

• 7574
« Reactie #7 Gepost op: 8 december 2018, 13:02:59 »
Als je meedre elementen wil gebruiken dan is het hebben van meerdere headshells wel aan te raden.
Die kun je immers zo verwisselen, zonder opnieuw uit te lijnen.

De vraag is hoeveel mensen willen dat?

Ik niet. Ik heb daarvoor twee draaitafels. En ben niet zo nieuwsgierig als diverse anderen hier die veelvuldig van element wisselen. Binnenkort ga ik denk ik wel over van de Denon MC DL 340 - wonderwel nog in uitstekende staat, na een onderhoudsbeurt twee jaar geleden door V/d Hul en nauwelijks gebruikt sinds de aanschaf van mijn Micro Seiki - naar een ander element dat Beekie mij heeft aangeraden. En dan speel ik waarschijnlijk weer de komende jaren met twee. Dat is voldoende.
Audioquest

*

Jeronimo

• 7574
« Reactie #8 Gepost op: 8 december 2018, 13:08:45 »
"Vroeger" waren er ook zat armen zonder verwisselbare headshell. Dit om contactovergangen te verminderen en het resonantiegedrag van de arm te verbeteren. Een andere methode waren verwisselbare armbuizen. Oa Thorens, technics, micro, graham etc. gebruikten deze methode, omdat hiermee (o.a.) het gewicht van de koppeling dichter bij het draaipunt van de arm ligt, hetgeen bijdraagt tot het beter volgen van de groef.
Nu is het (meestal) goedkopere productie - hoewel de thorens arm wel resonantie geoptimeerd is (zeggen ze) door de ring op de arm. Deze mag ook niet verplaatst worden.
Verwisselbare buizen op oudere draaitafels betreft voor mij een nieuw gegeven. Maar ja, in die tijd had ik alleen het oog op de voor mij betaalbare buget spelers. Ik heb nu weer nieuwe informatie op basis waarvan ik het internet kan bevragen. :)  8)
Audioquest

*

geerd

• 5626
  • scheun ja
« Reactie #9 Gepost op: 8 december 2018, 19:46:44 »
het heeft een voordeel en een nadeel verwisselen van element is niet echt handig .
de bevestiging van het element kan wel worden versteld en soms ook worden gedraaid .
meer afstellen dus maar armen als rega bv werken ook al heel lang met een vaste element montage .
de losse schell is een uitvinding die door best wel veel merken is over genomen op div manieren vorm gegeven .
er wordt alleen de laatste tijd blijkbaar minder gewisseld dus de noodzaak van de losse schell vervalt .
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

*

minplus

• 8210
  • relax, don't do it
« Reactie #10 Gepost op: 8 december 2018, 19:51:44 »
Ik zou de mogelijkheid niet willen missen bij een normale DT. Bij een tangentiale kun je niet anders maar gaat het wisselen van element vrij simpel.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

geerd

• 5626
  • scheun ja
« Reactie #11 Gepost op: 8 december 2018, 20:07:56 »
als je regelmatig wisselt van element ja ,is wel duurder te maken natuurlijk de bedrading is ook meer werk .
kan dus ook een koste vermindering geven voor de fabriek en dus meer winst .
is het beter , ik denk het niet
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

*

Alex

• 3160
  • HiFi virus besmet sinds 1978
« Reactie #12 Gepost op: 10 december 2018, 17:17:18 »
voor de fabrikant is fabricage goedkoper
voor de bezitter is montage element wat lastiger en minder flexibel , onhandig indien je meerdere elementen wilt gaan gebruiken.
technisch mis je een 4 extra contact-punten,  dus minder kans op problemen, plus komt stijfheid v/d arm ten goede.

« Laatst bewerkt op: 11 december 2018, 20:48:44 door Alex »
*)  Success is getting what you want. Happiness is liking what you get.

VPI Scout - Grado Platinum wood
 Kenwood L-1000c/L1000m
 KEF R105/3
 Sony DVP-9000es
 Sony CDP-920Q
 Sonos Connect & RDAC
 Apple Airport Expres
 Sony STR-DA50es + KEF KTH2005

+ MicroSeiki / JBE / VPI / Technics / D

*

seoman

• 1216
  • No Comment
« Reactie #13 Gepost op: 10 december 2018, 17:51:28 »

voor de fabrikant is fabricage goedkoper
voor de bezitter is montage element wat lastiger en minder flexibel , ook indien je meerdere elementen wilt gebruiken.
technisch mis je een 4 extra contact-punten,  dus minder kans op problemen, plus komt stijfheid v/d arm ten goede.

Wat bijna automatisch inhoudt dat je er minder voor hoeft te betalen.
Tenzij de fabrikant je extra laat betalen voor de 'innovatie' (kuch)
Groeten Simon

*

Jeronimo

• 7574
« Reactie #14 Gepost op: 10 december 2018, 19:53:32 »
Zou zomaar kunnen. :laugh:
Audioquest