*

Alex

• 3160
  • HiFi virus besmet sinds 1978
Re: Moderne draaitafelarmen zonder headshell - Modegril of technisch relevant?
« Reactie #15 Gepost op: 11 december 2018, 20:44:19 »

voor de fabrikant is fabricage goedkoper
voor de bezitter is montage element wat lastiger en minder flexibel , ook indien je meerdere elementen wilt gebruiken.
technisch mis je een 4 extra contact-punten,  dus minder kans op problemen, plus komt stijfheid v/d arm ten goede.

Wat bijna automatisch inhoudt dat je er minder voor hoeft te betalen.
Tenzij de fabrikant je extra laat betalen voor de 'innovatie' (kuch)

innovatie in de HiFi-wereld is "hoe fabriceer ik een produkt tegen lagere kosten en laat de klant geloven dat het een innovatie is, dus moet hij meer betalen ..."

*)  Success is getting what you want. Happiness is liking what you get.

VPI Scout - Grado Platinum wood
 Kenwood L-1000c/L1000m
 KEF R105/3
 Sony DVP-9000es
 Sony CDP-920Q
 Sonos Connect & RDAC
 Apple Airport Expres
 Sony STR-DA50es + KEF KTH2005

+ MicroSeiki / JBE / VPI / Technics / D

*

geerd

• 5628
  • scheun ja
« Reactie #16 Gepost op: 11 december 2018, 22:09:53 »
niet alleen in de audio wereld hoor
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

*

B. Gehakt

• 7313
  • Ik post niet op woensdag.
« Reactie #17 Gepost op: 14 december 2018, 16:55:10 »
Tja, tja, ook vroeger werd wel eens nagedacht. Zo werden er in mijn tijd al armen verkocht zonder losse headshell. Daar zat een idee achter, een idee dat niet gedeeld werd door de makers van bijvoorbeeld een (om te zien zo mooie) Dynavector 505 en zo. Het idee dat bij enkele enkelingen leefde was als volgt. Je zoekt een zo direct mogelijke koppeling tussen de ophanging van de naald en de groef op de plaat en daar is iets voor te zeggen. Dit monteer je op een los van de motor staand, geveerd subchassis.

Tussen deze twee probeer je de eigenresonanties (en waarlijk ieder lichaam heeft een eigenresonantie) van alle onderdelen afzonderlijk en tezamen buiten het hoorbare gebied te houden. Overgangen en doorvoerende onderdelen probeer je te vermijden of tot een minimum te beperken. Geschroefde headshell, bakje dempingsvloeistof voor de arm (zoals bij de SME 3009 III verkrijgbaar), éénpuntslagering van de arm en draaitafelplateaus die uit meer dan één deel opgebouwd wil je dan vermijden.

Doe je dit dan kom je akelig dichtbij een beschrijving van b.v. mijn klassieke Alphason draaitafel en arm, en bij de laatste is zelfs het vingerhaakje bij de headshell achterwege gelaten. Die draaitafel heeft behalve een uit één enkel stuk titanium gebouwde arm ook nog twee motoren, om niet eenzijdig aan het plateau of het subchassis te trekken.

Dit alles om vanuit de dan resterende beweging van de naald een zo getrouw mogelijk elektrisch signaal op kunnen te wekken.
Deskundige

*

geerd

• 5628
  • scheun ja
« Reactie #18 Gepost op: 14 december 2018, 17:58:54 »
ja zeker het is een heel gedoe maar ik heb vernomen dat sme de sluiting is en dat niet zomaar gebruikt kan worden door iedereen .
is ook in het leven geroepen om het snel van element wisselen mogelijk te maken .
dan zoon arm als de dv er ook gebruik van maakt is wel erg handig
maar om deze koppeling zijn nadelen op te vangen weegt de schel minimaal 15 gram .
volgens de heren bij dv is het nadeel dan minimaal maar of het hoorbaar is betwijfel ik .
denk ook dat het draaiwerk de manier van aandrijven en ontkoppelen een veel grotere invloed heeft

*

B. Gehakt

• 7313
  • Ik post niet op woensdag.
« Reactie #19 Gepost op: 15 december 2018, 09:36:13 »
En dan ook gelijk geen draaitafelmat en een zo direct mogelijk contact tussen plaat en plateau maken.
Deskundige

*

seoman

• 1228
  • No Comment
« Reactie #20 Gepost op: 15 december 2018, 14:26:01 »
En dan ook gelijk geen draaitafelmat en een zo direct mogelijk contact tussen plaat en plateau maken.

ALS en alleen als je je plateau trillingsvrij hebt.
Maar dat grenst aan de utopie.
Die mat kan die laatste trillingen dempen maar idd ook de groef dempen.
Een trillingvrij systeem met een naaldaftaster is nogal in tegenspraak met zichzelf.
Het is en blijft een optel som van compromissen die je naar smaak kunt beoordelen.
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

geerd

• 5628
  • scheun ja
« Reactie #21 Gepost op: 18 december 2018, 11:21:43 »
ben er wel van overtuigt dat mits zowel de lagering als de aandrijving als plateau juist zijn gekozen ,de ongewenste trilling zo laag is dat de nadelen van de mat groter zijn dan de voordelen .
en in deze het dus een voordeel kan zijn het gebruik van de mat weg te laten en de lp rechtstreeks op het plateau te plaatsen .
door dan gebruik te maken van een klem of puc kan dat geoptimaliseerd worden en vormen de lp en plateau een twee eenheid .
100% trillingsvrij is in onze huiskamer opstelling natuurlijk onmogelijk minimaliseren is dan ook het enigen wat binnen de mogelijkheden valt voor velen van ons

*

Niemand

• 21157
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
« Reactie #22 Gepost op: 18 december 2018, 16:08:30 »

voor de fabrikant is fabricage goedkoper
voor de bezitter is montage element wat lastiger en minder flexibel , ook indien je meerdere elementen wilt gebruiken.
technisch mis je een 4 extra contact-punten,  dus minder kans op problemen, plus komt stijfheid v/d arm ten goede.

Wat bijna automatisch inhoudt dat je er minder voor hoeft te betalen.
Tenzij de fabrikant je extra laat betalen voor de 'innovatie' (kuch)

innovatie in de HiFi-wereld is "hoe fabriceer ik een produkt tegen lagere kosten en laat de klant geloven dat het een innovatie is, dus moet hij meer betalen ..."
Spijker op den kop  ;)
HvdHeide,s structuurinfo-Berret-ThvW.
Audiolamp+variac+gelijkrichter.v.v.Tegels-Berret
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

seoman

• 1228
  • No Comment
« Reactie #23 Gepost op: 18 december 2018, 17:33:43 »
Spijker op den kop  ;)

Dom hè die consumenten.

De app verkoopt het product. Niet het product zelf!
en dat terwijl een app NIETS kan toevoegen hooguit een stimulans om tevredener te zijn met je telefoon.
De fabrikant bespaart een 'dure' interface en flanst wat in elkaar met geleende code.

Bah!
Oh ja het ging om headshells :)
Euh goedgelovige consumenten ;)
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

minplus

• 8211
  • relax, don't do it
« Reactie #24 Gepost op: 18 december 2018, 17:46:01 »
Als een goed aangemoerde kop ervoor zorgt dat de zaak harder gaat trillen (waar ik geen moer van geloof) dan wordt het tijd dat ding te gaan popnagelen of lassen. Of ruimtevaartlijm te gebruiken als je minder gewichtsproblemen te krijgen (met die arm wel te verstaan).
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

geerd

• 5628
  • scheun ja
« Reactie #25 Gepost op: 18 december 2018, 20:26:05 »
een losse schel heeft wel het nadeel dat hij kan draaien wat speling hebben de meeste wel .
zou je kunnen stellen dat de afstelling daardoor niet meer juist is .
gezien en veel armpjes niet eens in hoogte te verstellen zijn is het afstellen dus voor deze spelertjes toch niet zo van belang .
tel er de speling en meestal gebruik van verkeerde protractor bij op dan maakt een gammele schel het verschil ook niet meer .
vandaar ook dat je spelers voor veel geld verkocht ziet worden die dat helemaal niet waard zijn maar zoals met veel dingen zijn mensen in de veronderstelling dat een ander het wel zal weten en het is duur dus zal wel goed zijn .
helaas is dat in veel gevallen niet zo

*

morph

• 14067
« Reactie #26 Gepost op: 18 december 2018, 20:39:03 »
een losse schel heeft wel het nadeel dat hij kan draaien

Vakkundige technici en ontwerpers hebben daar iets op gevonden: je kunt zo'n elementhouder eenvoudig zodanig vastzetten dat dit niet gebeurt.
Mogelijk is dit nog niet bij iedereen in de plaatjesdraaiwereld bekend.

*

groovy.

• 11721
  • Old school audio.
« Reactie #27 Gepost op: 18 december 2018, 20:50:57 »
Als het goed is zitten er bij een goede toonarm trillingsdempers,die resonantie onderdrukken.
Ik denk wel dat een toonarm uit één stuk minder resoneerd.
Die zijn er ook maar ik kan ze gauw niet vinden.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao.

Be fair to each other. True love,mean no harm. The human touch means so much.

*

minplus

• 8211
  • relax, don't do it
« Reactie #28 Gepost op: 18 december 2018, 21:03:46 »
een losse schel heeft wel het nadeel dat hij kan draaien

Vakkundige technici en ontwerpers hebben daar iets op gevonden: je kunt zo'n elementhouder eenvoudig zodanig vastzetten dat dit niet gebeurt.
Mogelijk is dit nog niet bij iedereen in de plaatjesdraaiwereld bekend.

Ik heb nog geen headshell meegemaakt die je kon draaien als je hem vastgedraaid had.
Bij het aanklikken zaten ze eigenlijk al stabiel en dan vooral niet draaien want dan mol je de zaak.
Of zie ik het te simpel?

Maar goed, ik heb geen ervaring met Scheu-armen en veel andere. Misschien kun je bij die de kop links en rechtsom draaien als je hem vastgezet hebt.
Hoewel ik denk dat je ook bij die hoogstens het aslager of hoe je het noemt probeert te verkloten.
Buthoe-emmai..
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

groovy.

• 11721
  • Old school audio.
« Reactie #29 Gepost op: 18 december 2018, 21:16:20 »
Bij een Sme arm kun je de shell iets draaien om zo de naald recht in de groef te zetten.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao.

Be fair to each other. True love,mean no harm. The human touch means so much.