*

Jeronimo

• 7755
Okki Nokki zelf repareren - Hulpvraag
« Gepost op: 12 december 2018, 17:32:31 »
Beste,

Hulp of aanwijzingen gevraagd!

Mijn Okki Nokki doet het niet meer. Na het inschakelen slaat ie even aan maar daarna meteen af. Hetzelfde als je het afzuigmechanisme aanzet. Dat wat die behoort te doen als het opvangreservoir vol is. Uiteraard het reservoir geleegd. Nou daar kwam niet veel uit. Via het aanvoergat alsnog weer met schoon water gevuld en dat weer afgevoerd. Ik weet nu zeker dat er geen blokkade van troep is. Gelet op diverse gebruikerservaringen op het internet zou dit probleem samen kunnen hangen met een defect van de sensor, die aangeeft wanneer een bepaald niveau in het opvangreservoir is bereikt. Nieuwere modellen zouden die sensor niet meer hebben. Loskoppelen van de sensor zou het probleem (kunnen) oplossen. Vandaag bezig geweest om het ding te openen. Ik heb de schroeven eruit, maar ik kan er niet in komen. Alle panelen lijken tegen de body te zijn vastgekit.

Enig idee hoe nu verder?
« Laatst bewerkt op: 12 december 2018, 17:35:24 door Jeronimo »
AVM CD1 Plus Transport+Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Furutech ADL DAC/ADC, Yamaha CDR-HD1000
Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC, Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx, Philips Fidelio X2
Audioquest

*

seoman

• 1265
  • No Comment
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

Jeronimo

• 7755
Re: Okki Nokki zelf repareren - Hulpvraag
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2018, 18:01:59 »
Hé, deze site ben ik niet tegengekomen. De onderkant moet dus loskomen, die lijkt vast te zijn gekit aan de body. Ik zal eens voorzichtige fysieke dwang gaan uitoefenen. Ik zie ook de positie van de sensor. Dank!
AVM CD1 Plus Transport+Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Furutech ADL DAC/ADC, Yamaha CDR-HD1000
Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC, Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Audioquest

« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2018, 15:18:30 »
Beste,

Hulp of aanwijzingen gevraagd!

Mijn Okki Nokki doet het niet meer. Na het inschakelen slaat ie even aan maar daarna meteen af. Hetzelfde als je het afzuigmechanisme aanzet. Dat wat die behoort te doen als het opvangreservoir vol is. Uiteraard het reservoir geleegd. Nou daar kwam niet veel uit. Via het aanvoergat alsnog weer met schoon water gevuld en dat weer afgevoerd. Ik weet nu zeker dat er geen blokkade van troep is. Gelet op diverse gebruikerservaringen op het internet zou dit probleem samen kunnen hangen met een defect van de sensor, die aangeeft wanneer een bepaald niveau in het opvangreservoir is bereikt. Nieuwere modellen zouden die sensor niet meer hebben. Loskoppelen van de sensor zou het probleem (kunnen) oplossen. Vandaag bezig geweest om het ding te openen. Ik heb de schroeven eruit, maar ik kan er niet in komen. Alle panelen lijken tegen de body te zijn vastgekit.

Enig idee hoe nu verder?

Ik heb precies hetzelfde probleem, probleem is die achterlijke sensor die erin zit en die in de nieuwe modellen er niet meer inzit:

Hierbij de stappen:

Bij deze Okki moet waarschijnlijk gewoon de sensor van het reservoir losgekoppeld worden. Een simpele ingreep.
Daarna moet de klant zelf er aan denken steeds het reservoir te legen na 30 lp’s.

Alle Okki’s worden zonder sensorsysteem geproduceerd vanaf 2015….

Hier de beschrijving hoe dit te doen;

Ben je een beetje handig? Dan kun je hem zelf repareren door het stekkertje van de sensor los te koppelen van het systeem.

Als je het reservoir niet op tijd leeg maakt dan zal het reservoir overstromen en dan zal het afval water op je tafel lopen. Niet een al te groot probleem dus…

Ik wijs je er ten stellige op dat wij natuurlijk niet verantwoord zijn voor het niet loskoppelen van de stroomkabel tijdens het sleutelen aan de Okki Nokki, en het hierdoor wellicht krijgen van een elektrische schok!
In de Okki Nokki staat 230 AC volt op verschillende onderdelen als de stroomkabel is aangesloten!! Dit kan een dodelijk schok te weeg brengen! Gevaar! Als de stroom kabel verwijderd / losgekoppeld is, staat er geen 230 volt meer op de onderdelen. Dan is de Okki Nokki veilig om aan te sleutelen en kan het sensor stekkertje losgekoppeld worden.

Voor de verandering in de Okki Nokki op zich, dragen wij natuurlijk wel de verantwoordelijkheid. De hieronder beschreven wijziging heeft geen invloed op de garantie bepalingen.

Om het stekkertje van de sensor los te kopellen van de kabelboom, doe het volgende;
A)   Verwijder eerst de stroom kabel uit de Okki Nokki aan de achterzijde van het apparaat. Je zou anders een elektrische schok kunnen krijgen! Gevaar!
B)   Laat het reservoir leeglopen zoals beschreven staat in de gebruiksaanwijzing.
C)   Draai de Okki onderste boven en leg hem op iets zachts. Pas op de je tafel niet beschadigd.
D)   Verwijder met een torx sleutel T25 de 4 voetjes van de bodem. Als de voetjes niet los gaan maar doordraaien, houd dan de 4 torx schroeven aan de bovenzijde van de Okki Nokki tegen met een tweede torx sleutel T25. Een inbus sleutel houd eventueel ook deze torx schroeven aan de bovenzijde tegen.
E)   Verwijder met een kruiskop schroevendraaier de 2 kleine schroefjes uit de bodem.
F)   Verwijder de plastic zwarte ventilatie kap van de bodemplaat.
G)   Verwijder de bodemplaat door je vingers in het gat te steken van de ventilatie kap. Het kan zijn dat je geweld moet gebruiken! Wees niet bang om geweld te gebruiken! Je kunt niets beschadigen. Maak je geen zorgen. De Okki is zeer stevig gebouwd.
H)   In de Okki Nokki zie je vervolgens een kabel die afkomstig is van het reservoir. De kabel loopt door de zijwand en komt dan in het droge gedeelte van de Okki Nokki waar de elektrische onderdelen zich bevinden. Aan het einde van deze kabel zit een kleine connector. Deze is aangesloten op de kabelboom. Koppel deze connector los en de Okki Nokki zal weer gaan werken.
I)   Vervolgens zet je alles weer in elkaar. Doorloop stap C) t/m H) in omgekeerde volgorde.
J)   Als de gehele Okki weer in elkaar zit, en je hebt alle stappen C) t/m H) in omgekeerde volgorde doorlopen, mag je de stroom kabel weer aansluiten.
Ik wijs je er ten stellige op dat wij natuurlijk niet verantwoord zijn voor het niet loskoppelen van de stroom kabel en het hierdoor wellicht krijgen van een elektrische schok! In de Okki Nokki staat 230 AC volt op verschillende onderdelen als de stroom is aangesloten!! Dit kan een dodelijk schok te weeg brengen! Gevaar!

Nu zal de Okki Nokki weer als vanouds functioneren. Let er alleen op dat de uitschakel functie niet meer werkt.

*

Jeronimo

• 7755
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2018, 20:11:52 »
Beersdude, dank ook voor de uitgebreide reactie.  8) Ik weet precies wat me te doen staat. Op doit moment is dat een tweede torx slleutel kopen, want de schroef van een van de voetjes draait door. En gerustellend de gedachte dat je gerust enige fysieke kracht kan aanwenden om de onderplaat los te trekken.

Audioquest

*

minplus

• 8395
  • relax, don't do it
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2018, 20:20:01 »
Is ie dol of is het gat voor de schroeventrekker dol?
Want dat maakt uit voor de aanpak.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Jeronimo

• 7755
« Reactie #6 Gepost op: 13 december 2018, 20:38:12 »
Nee geen dolle schroef of gat. Het is exact wat Beersdude aangaf onder D)  "Verwijder met een torx sleutel T25 de 4 voetjes van de bodem. Als de voetjes niet los gaan maar doordraaien, houd dan de 4 torx schroeven aan de bovenzijde van de Okki Nokki tegen met een tweede torx sleutel T25. "

Als ik aan de onderkant de schroef losdraai, beweegt die aan de bovenkant mee. En daarom gaat ie niet los. er is blijkbaar een bepaalde connectie. Wellicht doordat de interne verbindingstaaf waarin de schoreven aan beide kanten verbonden zijn meedraait. Door de schroef aan de bovenkant vast te zetten (wat niet met de hand gaat) kan hij dus aan de onderkant dan losgedraaid worden. MOrgen koop ik die tweede sleutel. Of anders probeer ik vanavond die schroef aan de bovenkant met een inbussleutel vast te houden.
Audioquest

*

minplus

• 8395
  • relax, don't do it
« Reactie #7 Gepost op: 13 december 2018, 21:12:44 »
Aha, een lange bout dus, had ik bij het lezen niet opgemerkt.
Soms werkt dat goed, een totaal ander type sleutel gebruiken. Bij een driehoekbout gebruik ik hier bv. een pijpsleutel omdat de officiële driehoekssleutel net niet lekker past en met de pijp gaat het probleemloos.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

seoman

• 1265
  • No Comment
« Reactie #8 Gepost op: 14 december 2018, 00:13:13 »
Als het geen RVS is in aluminum dan kun je met wat tegendruk ook een eind komen. Een bijna passende platkop of een stevige gum.
Maar als het flink zit vast geroest (of hoe je die oxidaties ook noemen wil) dan heb je flinke krachten nodig.
ALu en RVS is een dodelijke combinatie, die krijg je naar een paar jaar niet meer los. En als met dan vage shizzel gebruikt is zoals kruiskop of platkop dan heb je echt een uitdaging.
Groeten Simon

*

Jeronimo

• 7755
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2018, 11:00:00 »
Hij functioneert weer! :) :) :) Ik had 'm eerst op grond van bovenstaande aanwijzingen geopend, de sensor gereinigd en daarna weer in elkaar gezet. Toen gaf hij helemaal geen krimp meer.
Gelukkig bracht OpaS uitkomst. Apparaat gisteren naar hem toe gesjouwd. Na openmaken en spanning erop gezet bleek het relais aan te wijzen dat het reservoir geleegd moet worden, terwijl er geen druppel in het reservoir aanwezig was. Dus gevraagd om het relais af te koppelen. Voor hem typerend (onder het motto, in mijn woorden, waarom slopen als het nog, zoals door de producent bedoeld, goed kan functioneren) maakt OpaS eerst de sensor echt goed schoon. Toen bleek ik maar half werk te hebben geleverd.
Maar ja, weet ik veel hoe dat ding vloeistofniveau meet? Ik heb ter zake alleen als referentie de floater in de stortbak van een wc. Ja! Dat is mijn niveau. ;D Desondanks lijkt mij het ontwerp van die sensor voor het te gebruiken doel niet goed doordacht. Die keine gaatjes in het sensorbuisje raken door het vuil dat met de reinigingsvloeistof meekomt na verloop van tijd toch zonder meer verstopt?
Enfin, na het afkoppelen en schoonmaken van de sensor werden de connectors naar het relais verlengd. Op het gevaar vanuit pure onwetendheid hier bovenmatig veel waardering voor te hebben: gaaf om te zien dat iemand zorgvulidg en netjes kan solderen en aandacht besteedt aan afwerking (krimpkousjes waren het, niet, beste opa?). De soldeerpunten afapen met wat Duct tape was voor mij al voldoende geweest. Daarna weer in elkaar gezet, meegenomen en vanochtend uitgeprobeerd.
Ik kan vanaf vandaag weer de nodige 2e hands aanwinsten zonder eerder aanwezige ruis en tikjes beluisteren. En mocht de sensor in de toekomst weer geblokt worden door vuil dan kan ik 'm nu zelf zonder veel moeite weer schoonmaken. En houden we het hele ding daarmee origineel. 8)

« Laatst bewerkt op: 22 december 2018, 11:19:27 door Jeronimo »
Audioquest

*

Opa S.

• 7817
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2018, 21:44:02 »
Die sensors zijn inderdaad wel lastig.

Eigenlijk heb je perslucht nodig om de troep er uit te spuiten, maar dat heb ik hier niet, dus maar even de ultrasoonreiniger afgestoft en de sensor daar vijf minuten in laten epibreren.

Daarna als een halve dwarsfluitist vier van de zes gaatjes aan de zijkant van de sensorbehuizing dicht gehouden en er vervolgens heel hard in geblazen. Dotten zwarte drab op m'n keukenkastjes gaven aan dat er in ieder geval iets los kwam en na alles weer gemonteerd te hebben werkte het inderdaad weer zoals het ooit bedoeld was.

Om de sensor uit de Okki Nokki te krijgen moest ik de bedrading ervan doorknippen. Om hem vervolgens weer zonder een gigantische berg gepriegel te monteren was het handig om wat extra lengte in de bedrading te hebben, dus dat er inderdaad tussengesoldeerd en de soldeerovergangen met krimpkous geïsoleerd.

Een uurtje werk met als resultaat een Okki Nokki die goed werkt en ook weer vanzelf stopt als het reservoir vol zit. Vind ik toch beter dan 't maar aan het toeval over te laten.

En nu kan ik tot in de lengte der dagen al mijn elpees gratis en voor niets door Jeronimo laten Okki-nokkiën! Uiteraard heb ik Jeronimo daarna laten zien om hoeveel elpees het ging (dus ook mijn geheime voorraad die ongeveer drie keer groter is dan de eerder voor Jeronimo zichtbare - en behapbare? - voorraad). Ik moet zeggen; hij hield zich groot! En we hebben daarna nog lang en gelukkig muziek geluisterd onder het genot van bier, borrelnoten en bitterballen.

Nou ja, de bitterballen niet, dat was meer voor het allittereren. Desondanks, geen slecht idee voor de volgende sessie! Die bij Jeronimo plaats zal vinden. Dus dan zit hij mooi met die frituurlucht...
Homo sapiens non flatulat ad mensam / with sufficient thrust ducks fly just fine.

>(.)__ <(.)__ =(.)__ 
   (___/  (___/  (___/

*

seoman

• 1265
  • No Comment
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2018, 02:36:07 »
Die sensors zijn inderdaad wel lastig.

Eigenlijk heb je perslucht nodig om de troep er uit te spuiten, maar dat heb ik hier niet, dus maar even de ultrasoonreiniger afgestoft en de sensor daar vijf minuten in laten epibreren.

Daarna als een halve dwarsfluitist vier van de zes gaatjes aan de zijkant van de sensorbehuizing dicht gehouden en er vervolgens heel hard in geblazen. Dotten zwarte drab op m'n keukenkastjes gaven aan dat er in ieder geval iets los kwam en na alles weer gemonteerd te hebben werkte het inderdaad weer zoals het ooit bedoeld was.

Ik heb laatst mijn flos apparaat gebruikt voor zo'n klus. (waterpik )
Ik moest ook algen (oid ? ? ?) ergens uit blazen. Met warm water en een geconcentreerde waterstaal kom je soms ook een eind. 
Groeten Simon

*

Opa S.

• 7817
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #12 Gepost op: 23 december 2018, 11:03:14 »
Da's inderdaad ook geen slecht idee. Ik heb zo'n ding nota bene, maar gebruik 't al een tijd niet meer.
Homo sapiens non flatulat ad mensam / with sufficient thrust ducks fly just fine.

>(.)__ <(.)__ =(.)__ 
   (___/  (___/  (___/

*

Jeronimo

• 7755
« Reactie #13 Gepost op: 23 december 2018, 11:17:05 »
Volgens mij zou de Kärger stoomreiniger dan t.z.t. ook hier een functie kunnen hebben. Gisteren nog gebruikt om wat verf uit een tapijt te krijgen, vuildeeltjes spuit ie subiet van het vinyl. Multi-inzetbaar dit ding derhalve.

« Laatst bewerkt op: 23 december 2018, 11:19:17 door Jeronimo »
Audioquest

*

seoman

• 1265
  • No Comment
« Reactie #14 Gepost op: 23 december 2018, 11:56:43 »
Dat is wellicht wat grofstoffelijk.
Zo'n flosser maakt een heel dun waterstraaltje en is dus heel goed te richten.
Ook is de kracht van zo'n water straal niet zo extreem (is bedoelt voor in de mond)
Geen idee hoeveel bar en welke Temperatuur zo'n kärcher uitbraakt maar te heet is risicovol en te hard ook.
Groeten Simon