Beste experts,

Sinds kort trots eigenaar van Rotel set (RA12+RCD12 en RT12v1) icm B&W CM5 speakers. Echter naarmate ik steeds vaker CD's beluister en dat dan vergelijk met internet radio, valt mij de kwaliteit (en volume) van het geluid tegen ???:
- Internet radio klinkt harder (dan bij het zelfde volume met CDs) maar vooral veel voller (meer body);
- CD's klinken dus wat zachter (ook al staat volume knop op het zelfde standje en moet ik richting 50 of  meer om een beetje echt geluid te krijgen) en veel holler of met minder body;
- RCD is aangesloten met betere tulp kabels.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen, of mensen met de zelfde ervaring?

Erg veel dank.
Groeten,
Mike

*

Opa S.

• 7545
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
Re: Lager volume en mindere kwaliteit Rotel RA 12 met RCD 12 tov RT 12 i-radio...
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2018, 21:57:10 »
FM radio wordt "opgepompt", zou me niet verbazen als dat met internetradio ook gebeurt.

Heeft je CD-speler niet een regelbare uitgang (eventueel aan de achterkant)? Dat zou kunnen verklaren waarom hij te zacht klinkt.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

Re: Lager volume en mindere kwaliteit Rotel RA 12 met RCD 12 tov RT 12 i-radio...
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2018, 22:11:20 »
Dank voor je snelle reactie. Nee helaas, al opgezocht of ik idd de output volume kon regelen maar nee.
Internet radio voelt idd als "opgepompt", ik hoop dat dat het is idd.
Dank nogmaals!

*

Opa S.

• 7545
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2018, 22:19:03 »
Ah, 't is een moderne. Is 't ook niet via de afstandsbediening in te stellen?

Je kunt eens proberen muziek via youtube af te spelen en kijken of je (veel) verschil hoort tussen cd, youtube en radio. Als radio opgepompter/luider klinkt, dan weet je 't :)
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

richard

• 3962
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2018, 04:28:54 »
Heeft je CD-speler niet een regelbare uitgang (eventueel aan de achterkant)? Dat zou kunnen verklaren waarom hij te zacht klinkt.
In het verleden werd de ingang van een cd-speler op de versterker sterker gedempt dan die van de radio, tape of 'aux'. Misschien de cd-speler eens op een andere ingang zetten.
Genoeg is beter.

*

capri

• 171
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2018, 07:36:22 »
Als je geluid niet lekker klinkt dan eerst maar eens sleutelen aan de opstelling van je luidspreker en misschien je akoestiek.

Je favoriete cd pakken en schuiven met die handel.
Radio klinkt hier ook voller dan bv een cd maar is kwalitatief stukken slechter.

Je systeem afstellen met een cd dus.

Wat ik ook een nadeel vind zijn die elektronische volume regelaars op nieuwe versterkers.
Veel draaien voor wat volume.

Heb 1 dag een nieuwe Cambridge cx60 hier gehad maar deze snel weer weggedaan.
Nu weer een oudere voor en eindversterker van nad en dat klinkt weer een stuk beter
Gelijk vermogen en power.

« Laatst bewerkt op: 23 december 2018, 07:53:53 door capri »

*

a.b.

• 9349
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2018, 08:49:23 »

En dan klinkt je set goed met die ene CD... En hoe zit het dan met de rest van je CD-s? Die kunnen ruk klinken?

Een systeem stel je niet af op 1 nummer, 1 CD en zelfs niet met 2 of 3 CD-s. Dat doe je door te meten (REW bijv) en vervolgens door verschillende voicings/instellingen te gebruiken afhankelijk van de muziek waarnaar je luistert.

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2018, 10:01:52 »
Heb 1 dag een nieuwe Cambridge cx60 hier gehad maar deze snel weer weggedaan.
Nu weer een oudere voor en eindversterker van nad en dat klinkt weer een stuk beter
Gelijk vermogen en power.

Die Cambridge heeft een fijn neutraal geluid zonder poeha,... zonder ingebouwde "loudness" .
| Cambridge Audio: 840A V2 - 840C - DVD99 - 640P | Technics: SL1210 MKII | Epos: M5i | AKG: Q701 - K550 |

*

capri

• 171
« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2018, 10:10:36 »

En dan klinkt je set goed met die ene CD... En hoe zit het dan met de rest van je CD-s? Die kunnen ruk klinken?

Een systeem stel je niet af op 1 nummer, 1 CD en zelfs niet met 2 of 3 CD-s. Dat doe je door te meten (REW bijv) en vervolgens door verschillende voicings/instellingen te gebruiken afhankelijk van de muziek waarnaar je luistert.

Afstellen met je faforiete muziek natuurlijk.
Hoeft natuurlijk niet 1 cd te zijn.

En helaas zijn er ook slecht opgenomen cd's die altijd ruk blijven klinken.

Meeting is leuk maar je eigen oren laten beslissen wat jij goed vind klinken.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2018, 10:19:11 door capri »

« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2018, 13:07:04 »
Wat gebeurt er als je de RCD12 en RT12 swapt? Gaan de mindere kwaliteit en lager volume dan mee? Ik zou verwachten dat de inputs op de RA12 allemaal hetzelfde niveau willen (behalve phono).

Tjerk

*

richard

• 3962
« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2018, 13:43:59 »
... Ik zou verwachten dat de inputs op de RA12 allemaal hetzelfde niveau willen (behalve phono).

Tjerk
Dat hoeft dus niet. De cd-input is soms afgesteld op nominaal 2 Volt, de overige, zoals tuner, tape en aux op 1 Volt.

Maar laat onze rote12lmike maar eerst eens reageren.
Hij poept hier een vraag en laat zich hier vervolgens niet meer zien; gebeurt wel vaker de laatste tijd.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2018, 13:47:14 door richard »
Genoeg is beter.