*

chansig

• 10961
Re: PHY-HP KM30 luidsprekers ... welke versterker mag hier op ?
« Reactie #30 Gepost op: 21 december 2018, 10:08:04 »
Ook als je daar totaal geen verstand van hebt, maar wel een paar goede oortjes kun je toch heel goed iets zeggen
over hoe het klinkt ?

Mwahhhh...bepaalde vooringenomenheid is ook redelijk bepalend. Evenals je referentie. Dus ja het kan...maar net zo goed ook niet.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

Bloom

• 681
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #31 Gepost op: 21 december 2018, 11:59:11 »
Volgens mijn formule kun je die KM30's perfect aansturen met 14 W in 8 Ω en 7 W in 16 Ω. De versterker die je aansluit moet wel perfect de onverwacht hoge 16 Ω kunnen aansturen en zoiets doen ze niet allemaal. Een buizenversterker van 15 tot ongeveer 20 W in 8 Ω en met achteraan een aansluiting voor 16 Ω zou perfecte resultaten moeten geven. Een klasse D versterker zou er ook geen probleem mee mogen hebben. Zoiets kost geen hol en is prima om mee te experimenteren:
(<klik)

*

richard

• 4033
« Reactie #32 Gepost op: 21 december 2018, 18:50:41 »
De serieweerstand kost nog minder.
Genoeg is beter.

*

hrcc

• 724
« Reactie #33 Gepost op: 21 december 2018, 19:28:46 »
Wat gebeurt er als je een serieweerstand plaatst ?
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

*

richard

• 4033
« Reactie #34 Gepost op: 21 december 2018, 20:36:43 »
Wat gebeurt er als je een serieweerstand plaatst ?
Daar simuleer je een stroomversterker mee. De meeste versterkers zijn een spanningsversterker en proberen die spanning constant te houden ondanks de impedantie. Een stroomversterker houdt de stroom constant ongeacht de impedantie van de luidspreker (de stroom bepaald de kracht waarmee de spreekspoel zich afzet tegen het magneetveld).

De meeste luidsprekers hebben een variabele impedantie. Breedbandluidsprekers hebben vaak voordeel bij de laatste type versterker, dus de constante stroom. De weergave wordt meer lineair.

Nelson Pass knutselt daar ook graag mee in zijn vrije tijd:
https://www.passdiy.com/project/amplifiers/current-source-amplifiers-and-sensitive-full-range-drivers

Een stroomversterker is niets voor meerweg luidsprekers, daar zijn de filters niet voor geschikt.

Een luidspreker als deze moet eigenlijk in een open kast of groot klankscherm, in een te kleine plank zal het laag altijd tegen vallen door de akoestische kortsluiting, maar dat is hier al eerder gezegd.
« Laatst bewerkt op: 22 december 2018, 10:06:32 door richard »
Genoeg is beter.

*

hrcc

• 724
« Reactie #35 Gepost op: 22 december 2018, 07:37:36 »
Ok, dank voor je uitleg.
vriendelijke groet,
cees

luistert allen naar fip radio: jazz en wijde omstreken !

« Reactie #36 Gepost op: 27 januari 2019, 03:03:44 »
Ik lees dit topic net. Zelf speel ik al diverse jaren met PHY-HP luidsprekers. Meettechnisch lijken ze eenvoudig aan te sturen, maar in werkelijkheid is het niet zo eenvoudig. De eerdere reacties suggereren een buizenversterker met 16ohm uitgang. Dat zal het goed doen. Je Rotel geloof ik niet echt in. Mijn ervaringen met de speakers zijn dat er maar weinig transistorversterkers zijn die goed spelen met PHY-HP. Buizenversterkers doen het over het algemeen allemaal goed. Je zult echt moeten investeren in een andere versterker wil je uit de units halen wat erin zit. Bedenk ook dat een setje nieuw momenteel rond de 4000 euro kost, het zijn geen simpele speakertjes die je hebt, maar echt topunits. Je mag me altijd een Pm sturen voor tips of vragen (pjotr27edgmail.com).

*

chansig

• 10961
« Reactie #37 Gepost op: 27 januari 2019, 10:00:18 »
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat het een moeilijke unit maakt.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

*

TANNOY

• 40747
« Reactie #38 Gepost op: 27 januari 2019, 11:58:55 »
Citaat
Nu ken ik mijn akg samen met mijn spl natuurlijk erg goed en heb er dan ook al jaren erg veel spelers mee af geregeld .
ik weet echt wel of hetgeen ik hoor voldoet aan hetgeen ik als normaal en gebalanceerd vind en al jaren als zodanig hoor bij heel veel sets en spelers

How does Spotify process my audio files?
When we receive your audio files, we apply the following processes:

Check they arenít corrupt and that their format and container is known.
Convert to WAV 44.1 kHz (keeping bit depth).
Transcode the file into the following delivery formats for the quality options available to listeners:
- Ogg/Vorbis [96, 160, 320 kbps]
- AAC [128, 256 kbps]
- HE-AACv2 [24 kbps]
Calculate the loudness using ReplayGain.
Files are also encrypted before theyíre delivered to the platform, but this doesnít affect the resulting files.

What is Loudness Normalization and why is it used?
Audio files are delivered to Spotify from distributors all over the world and are often mixed/mastered at different volume levels. We want to ensure the best listening experience for users, so we apply Loudness Normalization to create a balance.

It also levels the playing field between soft and loud masters. Louder tracks have often been cited as sounding better to listeners, so Loudness Normalization removes any unfair advantage.

Note: The web player and Spotify apps integrated into third-party devices (such as speakers and TVs) donít currently use Loudness Normalization.

How does Spotify adjust loudness?

When we receive your audio file, we transcode it to delivery formats Ogg/Vorbis and AAC. At the same time, we calculate the loudness level and store that information as metadata in the transcoded formats of your track.

Playback levels are not adjusted when transcoding tracks. Tracks are delivered to the app with their original volume levels, and positive/negative gain compensation is only applied to a track while itís playing. This gives users the option to adjust the Loudness Normalization if they want to.

Negative gain is applied to louder masters so the loudness level is at ca - 14 dB LUFS. This process only decreases the volume in comparison to the master; no additional distortion occurs.
Positive gain is applied to softer masters so that the loudness level is at ca - 14 dB LUFS. A limiter is also applied, set to engage at -1 dB (sample values), with a 5 ms attack time and a 100 ms decay time. This will prevent any distortion or clipping from soft but dynamic tracks.
The gain is constant throughout the whole track, and calculated to match our desired output loudness level.

geerd, als je vriend, kennis, zoon het betaalde abbo heeft,en hij zet in zijn instellingen het op max kwaliteit, dan klinkt het zeker niet zoals jij beschrijft.

kan het beter? ja, Tidal kan beter klinken, en dat komt ook meestal omdat de basis opnames al vaak beter zijn.
als je die goede basis opname of opgepoetste opname op spotify zou luisteren in de max kwaliteit dan word het een stuk moeilijker voor je om de verschillen te horen.

is de Cambridge een prima speler , persoonlijk ben ik er niet erg wild van.

en ja een lp kan nog steeds magisch klinken.

Citaat
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat het een moeilijke unit maakt.

ik ook, ik zou niet weten waarom een transistor niet zou kunnen? of niet goed zou klinken.
denk eerder dat het ligt aan dat de eigenaren van deze luidsprekers een buizenversterkers erg romantiseren en het in die zin bij het verhaaltje past.

beiden kunnen gewoon prima klinken.

people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets doms zeg!

*

richard

• 4033
« Reactie #39 Gepost op: 27 januari 2019, 12:38:26 »
Een breedbander heeft meer aan een stroomversterker. Dan speelt hij meer lineair. Een transistor levert spanning.
Genoeg is beter.

*

TANNOY

• 40747
« Reactie #40 Gepost op: 27 januari 2019, 12:42:41 »
Een breedbander heeft meer aan een stroomversterker. Dan speelt hij meer lineair. Een transistor levert spanning.
met voldoende voeding moet dat toch ook lukken?

people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets doms zeg!

*

richard

• 4033
« Reactie #41 Gepost op: 27 januari 2019, 12:49:13 »
Bij een transistor geeft constante spanning en is de stroom afhankelijk van de impedantie. Een stroomversterker levert constante stroom onafhankelijk van de impedantie. Buizen hebben eigenschappen die er een beetje tussenin zitten. Een stroomversterker kan overigens ook met zand worden gemaakt.
Genoeg is beter.

« Reactie #42 Gepost op: 27 januari 2019, 12:55:32 »
Het allerbeste wat ik gehoord heb met deze units is een Grandinote voor / eindversterker combi. En dat is transistor. Kost alleen wel bijna 20.000 euro. Wellicht speelt ook een rol dat er geen filtering wordt gebruikt en de unit rechtstreeks aan de versterker hangt.
Maar zelf ben ik niet zo technisch...

*

Heintje

• 1683
« Reactie #43 Gepost op: 27 januari 2019, 16:52:55 »

Je maakt een denkfout.
- Stel dat bij alle frequenties de door de versterker aangeboden spanning even hoog is, voor het rekenvoorbeeld 4 Volt.
- Als de luidspreker in het middentonen gebied bv. 4 Ohm is, dan zal de luidspreker van de versterker 16/4= 4 Watt vragen en in geluid omzetten.
- als de luidspreker bij 10 KHz 10 Ohm is, zal de luidspreker 16/10 = 1,6 Watt vragen en in geluid omzetten.
De hoeveelheid geluid die per frequentie wordt geproduceerd is zonder maatregelen dus sterk afhankelijk van de impedantie van de luidspreker bij die frequentie.

Stel dat je in bovenstaand voorbeeld (zuiver rekentechnisch) een Ohmse weerstand van 4 Ohm in serie met de luidspreker zet:
- dan neemt de luidspreker in het middengebied 16/8 = 2 Watt op.
- bij 10 KHz is dat 16/14 = 1,14 Watt op.
Door de serieweerstand compenseer je dus het impedantie-nadeel van een breedbander, waardoor het opgenomen vermogen constanter blijft en je als het ware het middengebied (waar de impedantie het laagst is) iets verzwakt.
Het nadeel is dat je versterker wat meer vermogen moet kunnen leveren, maar de meeste versterkers kunnen dat moeiteloos als je in aanmerking neemt dat je meestal zit te luisteren naar pakweg 1 Watt door de versterker geleverd vermogen.

*

richard

• 4033
« Reactie #44 Gepost op: 28 januari 2019, 21:15:36 »
Even ter aanvulling; bovenstaande geldt voor breedbanders zonder filter. Luidsprekers met filter en/of correctienetwerk hebben een gewone spanningsversterker nodig, anders functioneert het filter niet goed.
Genoeg is beter.