*

Helmuth

• 1496
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
Re: High end RIAA preamp
« Reactie #15 Gepost op: 24 december 2018, 18:15:46 »
Ziet er goed uit :)
Ja dank je wel was een zware bevalling voor die af was maar het werkt prima, de luhndahl amorfe kern transformatortjes symetrisch in en uit aangesloten dan gaan ze tot 100kHz.
Met vriendelijke groet, Helmuth              Goed geluid is héééél belangrijk.
PSE KT66, UCD180, Wega VFET, Thorens TD124,Sony DVP 930ov QS, Technics SL1700, Philips Bi-Ampli,Greatz PROFI 306

*

Heintje

• 1660
« Reactie #16 Gepost op: 24 december 2018, 19:48:09 »
Ik wil niet flauw zijn, maar heel dit topic staat vol techniek.

Daarom de volgende vraag:
Hoe klinken ze nou?

*

Helmuth

• 1496
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #17 Gepost op: 24 december 2018, 20:12:11 »
Ik wil niet flauw zijn, maar heel dit topic staat vol techniek.

Daarom de volgende vraag:
Hoe klinken ze nou?
De klank kende ik al want ik had ze eerst op experimenteer print gebouwd en beluisterd.

Toen bleek al dat dit ontwerp op gebied van lage vervorming en ruis arm, erg goed scoort en daardoor een transparante klank had.
Wat op viel, het laag liep goed diep door en het hoog was mooi ruimtelijk.

Dus wilde ik dus deze definitive versie maken. Maar dan met de nodige fine tuning elementen. en ook de transformator voor MC element had al jaren mijn interesse.

Als ik nu MC met MD vergelijk. Klinkt MC extremer meer 3D meer subbas zwartere achter grond meer contrast kan je wel zeggen.
Maar MD heeft toch mijn voorkeur dan speelt dingen als achter grond geluiden als ruis geen rol hij is volkomen stil.. En ik houd van de open klank van de AT95 met shibata naald. (zoals in de video). Het MD geluid beeld is wel wat platter als bij de MC ingang van de preamp.

Dat verschil meer 3D hoor ik ook tussen mijn klasse D amp en de buizen versterker. Ik schrijf het toe aan de transformator. In mijn beleving is het en klank verbeteraar. Wat elektrisch gezien niet een ideaal component is, doet wat met het signaal dat het mooier klinkt.

Misschien ook de verklaring voor de positive klank eigen schappen van een ESL zit ook een trafo tussen.

Ik hoor geen winst in de wire to wire oplossing die ik nu uitgeprobeerd heb. De montage wire to wire had wel voordelen bij het bouwen meer mogelijkheden  kruisen over elkaar heen enz. De meest klank verschil zit in de mc-trafo en de filter condensatoren.

Ik heb er nu al meerdere Riaa preamps gemaakt ook de dynavox gekocht .  Conclusie betere componenten  verlagen de negative effecten als ruis betere CMRR. Waardoor je uiteindelijk meer detail kan onderscheiden. Combineer je dit met een top element als de goldring 1042 die heeft een extra hoge output door de neodymium magneet. Dan hoor je echt alles.

Er zijn mensen die overgaan naar buis in de voor trap dan krijg je afhankelijk van de gebruikte triode een uniek effect. Fake detail denk ik dan. Wat ik niet zoek. Ik wil een correcte versterking van het signaal.

Solidstate geeft bij mij over de hele linie een vrij constant klank beeld ik hoor vooral verschil in ruimtelijkheid van de soundstage  en brom onderdrukking en ruis level. En condensatoren bepalen de klank voor een groot gedeelte.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2018, 20:23:15 door Helmuth »
PSE KT66, UCD180, Wega VFET, Thorens TD124,Sony DVP 930ov QS, Technics SL1700, Philips Bi-Ampli,Greatz PROFI 306

*

seoman

• 1261
  • No Comment
« Reactie #18 Gepost op: 25 december 2018, 13:48:17 »
Ik begrijp wel waarom je kiest voor een houten kast en lucht bedrading.

Je stopt de voeding in een doosje maar tenzij het een schakelende voeding is, heeft aluminium geen zin.
De magnetische velden dringen gewoon door het aluminium heen en kunnen op signalen gaan inwerken.
Alle moeite die je dan neemt om de voeding te ontdoen van de netfrequentie kunnen dan voor niets zijn.

De afstand tot de trafo heeft daar een grote rol in en het kan zijn dat de brom lager is dan de ruisvloer van de versterker zelf.
Ik zelf zou een adapter gebruiken voor een phono pre. Weg met die magnetische velden.
De signaal trafo's zijn ingekapseld met Mumetaal om de wikkelingen vrij te houden van externe velden. Die weg zou je ook kunnen bewandelen voor je voeding.

Hoever ga jij in je component keuze om die CMRR te bereiken? Ga je alle componenten matchen? Of kies je gewoon voor een bepaalde reeks? Die lucht bedrading kan de weerstandskeuze beperken. SMD thin-film is met extreme nauwkeurigheid te krijgen. Maar om die in een lucht bedrading te verwerken is een hels karwei.

Je zegt dat die lucht bedrading weinig gebracht heeft, ga je nu een print versie bouwen? Ik opteer dit omdat je dan beide kanalen exact gelijk kunt maken (wat bij lucht bedrading een uitdaging is)
Ook kun je printen weer beter positioneren tav het magnetische veld van de voeding.
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

Helmuth

• 1496
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #19 Gepost op: 25 december 2018, 15:43:18 »
Ik begrijp wel waarom je kiest voor een houten kast en lucht bedrading.

Je stopt de voeding in een doosje maar tenzij het een schakelende voeding is, heeft aluminium geen zin.
De magnetische velden dringen gewoon door het aluminium heen en kunnen op signalen gaan inwerken.
Alle moeite die je dan neemt om de voeding te ontdoen van de netfrequentie kunnen dan voor niets zijn.

De afstand tot de trafo heeft daar een grote rol in en het kan zijn dat de brom lager is dan de ruisvloer van de versterker zelf.
Ik zelf zou een adapter gebruiken voor een phono pre. Weg met die magnetische velden.
De signaal trafo's zijn ingekapseld met Mumetaal om de wikkelingen vrij te houden van externe velden. Die weg zou je ook kunnen bewandelen voor je voeding.

Hoever ga jij in je component keuze om die CMRR te bereiken? Ga je alle componenten matchen? Of kies je gewoon voor een bepaalde reeks? Die lucht bedrading kan de weerstandskeuze beperken. SMD thin-film is met extreme nauwkeurigheid te krijgen. Maar om die in een lucht bedrading te verwerken is een hels karwei.

Je zegt dat die lucht bedrading weinig gebracht heeft, ga je nu een print versie bouwen? Ik opteer dit omdat je dan beide kanalen exact gelijk kunt maken (wat bij lucht bedrading een uitdaging is)
Ook kun je printen weer beter positioneren tav het magnetische veld van de voeding.

Ik heb van mijn voeding in de kast geen last allemaal netjes CMM. Ik vang wel brom op als ik alles los zet kan ik daarmee experimenteren. en blijkt als ik de preamp naar voren zet dat het vrijwel geheel verdwijnt. De preamp zou dat op moeten pikken van de netsnoeren die achter het audiomeubel hangen.

Ik heb de dynavox die heeft een externe voeding die brom ook.
Als ik hem op de zijkant leg en onder 45 graden met de voorkant van het meubel heeft die de laagste brom. En deze zit in een metalen kast en heeft een externe voeding dus dat ligt het niet aan.
Omdat het ingangs signaal zo extreem versterkt word pikt die snel wat op.

Maar het zit allemaal onder het rumble niveau van de planten speler  zodat het niet echt een rol speelt.

Als ik het allemaal over moet doen zeg ik vergeet MC.

Ik heb het beste resultaat met MD. ruis niveau van de versterker ruim onder de plaat ruis en rumble niveau. Ik raad aan ga op zoek naar een heel goed MD element beste investering samen met een goede preamp. Het gaat ook om de stylus en diamant vorm.
Scheelt een bak met geld. En je haalt het meeste uit de groef. Ik bezit zelf nu een hele partij elementjes De vintage Orthophon flux type heeft de meest aangename klank, De gording klinkt haast als digitale audio zo zuiver en stil is die misschien wat spits in het hoog soms. En de AT95 met shibata dat is al een super ding, die moet eerst goed klinken voor je verder gaat voor een nog beter element.

Ingang capaciteit regelen spaar je de moeite ik hoor geen verschil. Ik denk dat het frequentie bereik waarop het invloed heeft boven mijn gehoorgrens ligt. Hang er standaard 220pF aan dan zit je vrijwel goed voor de meeste elementen.

Wire to wire is ook niet nodig, maar het is ook niet slechter dus ik laat het zo.

Trafotjes zijn als ze symmetrisch gewikkeld stil maar ik heb gemerkt als je er een stukje draad aan maakt heb je gelijk een soort van brom antenne. licht niet zo zeer aan component tolerantie. Je hebt ook geen nauwkeurige weerstanden nodig je meet gewoon je 1% weerstand en zoekt er een tweede bij die het zelfde meet en dat is vaak al zo. Gaat om symmetrie niet om de absolute waarde.
« Laatst bewerkt op: 25 december 2018, 16:05:02 door Helmuth »

*

Helmuth

• 1496
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #20 Gepost op: 25 december 2018, 16:09:40 »
Het aluminum kast je om de transformator werkt wel degelijk. Het is een kort gesloten wikkeling voor alle strooiveld rond de trafo. Daarmee absorbeert deze alle strooivelden van de voeding.

*

seoman

• 1261
  • No Comment
« Reactie #21 Gepost op: 25 december 2018, 22:12:09 »
« Laatst bewerkt op: 26 december 2018, 11:47:55 door seoman »
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

Sterremuur

• 12598
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Intuitieve begeleiding
« Reactie #22 Gepost op: 26 december 2018, 11:13:39 »
Mu-metaal zou beter zijn.
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

*

Regenpak

• 216
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #23 Gepost op: 27 december 2018, 17:52:18 »
Ik zie helemaal geen varicaps, wel een varco met twee segmenten. Varicaps zijn halfgeleiders (diodes) en lijken me suboptimaal in een high-end MC phono preamp.

Tjerk

*

Helmuth

• 1496
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #24 Gepost op: 27 december 2018, 19:10:42 »
Ik zie helemaal geen varicaps, wel een varco met twee segmenten. Varicaps zijn halfgeleiders (diodes) en lijken me suboptimaal in een high-end MC phono preamp.

Tjerk
Dat klopt wel tjerk maar waarom maakte jij verschil in variable-capacitor en variabele-condensator? Mij ontgaat de logica.
« Laatst bewerkt op: 27 december 2018, 20:10:19 door Helmuth »

*

Regenpak

• 216
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #25 Gepost op: 28 december 2018, 14:47:23 »
Er is geen logica. Een varicap (ook wel: varactor) is een halfgeleider en een varco (variabele condensator) een mechanisch construct. Ik denk dat varicap is afgeleid van variable capacitance diode, maar dat kan ik niet door feit onderbouwen.

Edit: Wackypedia to the rescue (ook in het Nederlands maar veel beknopter)

Tjerk
« Laatst bewerkt op: 28 december 2018, 14:52:34 door Regenpak »

*

geerd

• 5727
  • scheun ja
« Reactie #26 Gepost op: 28 december 2018, 20:10:13 »
ik zou beginnen met even het verschil leren tussen de mc md en mm elementen .
dan een element kopen dat kan wat je wild dat het kan en de instappers maar naar de prullebak verwijzen .
een degelijke platenspeler is dan ook niet verkeerd maar dat is je vergeven onwetende zondigt men niet .
dus hoe je deze mooi gebouwde pre wild testen is mij een raadsel dan zul je eerst dus een waardige bron moeten zoeken .
zo te zien is de rest best oke jammer dus van de speler en element gelukkig is iets redelijks best te betalen en is de kans dat je pre beter uit de verf komt bets wel groot
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

*

Helmuth

• 1496
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #27 Gepost op: 28 december 2018, 20:35:02 »
Ik zeg het niet om duurdere spullen belachelijk te maken, in mijn situatie doet de AT95 met shibata het erg goed. Vooral stemmen klinken erg realistisch en er zit iets extra pit in het laag en een goede balans over het audio gebied. Ik denk dat mijn smaak een goede "precense" aantrekkelijk vind.

De nieuwe pre klinkt extra lekker op het sublaag vind ik zelf. De AT95 had op de dynavox een wat weggefilterd sublaag. Dit doet de nieuwe preamp veel natuurlijker en laat de AT95 helemaal tot zijn recht laten komen.

Open midden gebied , levendig en een goede balans zo zou ik de AT95 karakteriseren. Echt een fijn element op een goede set versterker en luidsprekers. Want het bleek dat bij mij dat de preamp nog meer uit het element kon halen.

Ik filter het subsonisch laag extra stijl op 7Hz geeft een goede weergave van subbas, zonder dat je last hebt van subsonische lage frequenties uit de draaitafel komen gaat versterken. Werkt als een tierelier

Kantel punt gebaseerd op de aardresonantie 7,8Hz. Schumann resonance
« Laatst bewerkt op: 28 december 2018, 20:53:36 door Helmuth »

*

Helmuth

• 1496
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #28 Gepost op: 28 december 2018, 21:18:40 »
grafiekje van de at95 gevonden als je de grafiek ziet zou je denken minder helder, maar niets is minder waar. Daarom is meten interessant maar je moet ook meten met de oren.
Het dipje is -2dB een verschil van 2 dB is net te onderscheiden voor een mens. 1dB kan je het al niet meer duiden.

« Laatst bewerkt op: 28 december 2018, 21:23:24 door Helmuth »

*

Helmuth

• 1496
  • ( ( ((KUGELWELLE)) ) )
« Reactie #29 Gepost op: 29 december 2018, 00:16:22 »
de MC ingang met Dynavector DV20x2

https://youtu.be/5A3KBbkEs-0