Spanning op behuizing Marantz PM64 mk2
« Gepost op: 24 december 2018, 11:48:11 »
Als ik met de bovenkant van mijn vinger over de voorkant van de versterker ga, voel ik een lichte tinteling. Als ik met een spanningzoeker de bodem van de versterker aanraak gaat het lampje een beetje branden.
De versterker heeft een geaard snoer. Het omdraaien of vervangen van het snoer verandert niks. Alle andere apparatuur is ontkoppeld. Wat kan dit zijn, en belangrijker, wat kan ik er aan doen?

*

groovy.

• 11790
  • Old school audio.
Re: Spanning op behuizing Marantz PM64 mk2
« Reactie #1 Gepost op: 24 december 2018, 12:39:54 »
Statische electriciteit misschien.
Te droge lucht in huis?
Is het er altijd of bij bepaalde kleding die je draagd,ja dat komt voor al is het zeldzaam.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Micro-Seiki cf1. Acoustical 2800 All Balance. Lenco b51 Burn & Jones Super. Lenco l70v. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404 Jerry mod.  Cabasse Prao.

Be fair to each other. True love,mean no harm. The human touch means so much.

« Reactie #2 Gepost op: 24 december 2018, 13:01:39 »
Hoi, het lijkt me geen statische elektriciteit. Ik kan er een lampje van een spanningzoeker enigszins mee activeren.

*

berret

• 2228
  • Universeel Leeghoofd en nu echt platzak
« Reactie #3 Gepost op: 24 december 2018, 13:21:09 »
Als ik met de bovenkant van mijn vinger over de voorkant van de versterker ga, voel ik een lichte tinteling. Als ik met een spanningzoeker de bodem van de versterker aanraak gaat het lampje een beetje branden.
De versterker heeft een geaard snoer. Het omdraaien of vervangen van het snoer verandert niks. Alle andere apparatuur is ontkoppeld. Wat kan dit zijn, en belangrijker, wat kan ik er aan doen?

als het ding een aarde aansluiting heeft moet je ook een geaard stopcontact gebruiken. Heb je dan spanning op het chassis van de versterker is of de aansluiting in de versterker niet goed of je aarde in je 230v net is niet( meer) OK. Kijk of die spanningzoeker ook brand als je alles uit dat stopcontact haalt en je de randaarde aanraakt met dat ding. Brand hij dan ook, dan is het het net, brand hij niet, dan is het een aansluiting in de versterker die niet klopt

*

seoman

• 1265
  • No Comment
« Reactie #4 Gepost op: 24 december 2018, 13:26:00 »
Je zegt dat je een geaard snoer hebt.
MAAR zit ie wel in een geaard stopcontact/wandcontactdoos?

Wil het apparaat wel een aarde krijgen? De meeste apparaten zijn dubbel ge´soleerd en hebben geen aarde nodig.
Dan zweeft de kast ook echt los van de aarde.

Over welk apparaat hebben we het?
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2018, 13:35:19 »
PM64 mk2 van Marantz.
Eea is aangesloten op een geaard stopcontact. Ik zal de aarde vh stopcontact zelf eens meten zoals gesuggereerd.

*

seoman

• 1265
  • No Comment
« Reactie #6 Gepost op: 24 december 2018, 13:51:02 »
PM64 mk2 van Marantz.
Eea is aangesloten op een geaard stopcontact. Ik zal de aarde vh stopcontact zelf eens meten zoals gesuggereerd.

Ik zie in de schema's geen aarde verbinding. Wel dat de signaal gnd via een condensator aan de kast hangt.
wat bedoel je met " Alle andere apparatuur is ontkoppeld"
Is de PM64 verbonden met het stopcontact en verder helemaal niets?
Groeten Simon

« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2018, 13:55:14 »
PM64 mk2 van Marantz.

Ik zie in de schema's geen aarde verbinding. Wel dat de signaal gnd via een condensator aan de kast hangt.
wat bedoel je met " Alle andere apparatuur is ontkoppeld"
Is de PM64 verbonden met het stopcontact en verder helemaal niets?

Idd, verder geen apparaten die aan de versterker hangen. De versterker wordt gevoed dmv een C13 stekker (geaard snoer).
« Laatst bewerkt op: 24 december 2018, 13:58:12 door Caspert79 »

*

seoman

• 1265
  • No Comment
« Reactie #8 Gepost op: 24 december 2018, 14:07:46 »
Dan zou het zo maar eens kunnen zijn dat als je met een multimeter gaat meten tussen de kast en aarde de spanning gewoon inzakt naar 0V is dat niet het geval dan zou er iets mis kunnen zijn.
Maar dit is waarschijnlijk gewoon capacitieve koppeling.
indien die koppeling klein is zul je daar weinig van terug horen.
Is die koppeling groot dan kun je last van brom krijgen.
Als er echt spanning op die kast stond dan klapte de aardlek automaat er wel uit.
Groeten Simon

« Reactie #9 Gepost op: 24 december 2018, 15:25:11 »
Toevallig net gemeten met multimeter aan de onderkant vd versterker. Varieert tussen 0 en 0.1v.
Kan dit genoeg zijn om het lampje van een spanningzoeker te doen branden?

*

seoman

• 1265
  • No Comment
« Reactie #10 Gepost op: 24 december 2018, 15:59:54 »
Toevallig net gemeten met multimeter aan de onderkant vd versterker. Varieert tussen 0 en 0.1v.
Kan dit genoeg zijn om het lampje van een spanningzoeker te doen branden?

Nee.
Of de kriebelende spanning stort gewoon in omdat het niet genoeg energie heeft
of je meet gelijkspanning
Groeten Simon

*

Opa S.

• 7817
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #11 Gepost op: 24 december 2018, 16:08:42 »
Precies, kan doorgaans totaal geen kwaad.

Het ligt anders als de spark killer slecht is, maar behalve bij bepaalde Rifa modellen is dat uitermate zeldzaam.

Je kunt het met een standaard multimeter overigens niet (goed) meten, daar heb je een speciale voor nodig (of als je handig bent soldeer je zelf een circuitje in elkaar).

Overigens wil een snoer met een "aardestekker" niet zeggen dat de versterker ook geaard is, je hebt ook snoeren met aardestekker / bijbehorende netnentrees waar de aardepin ontbreekt. Het apparaat is dan inderdaad dubbel ge´soleerd.

Homo sapiens non flatulat ad mensam / with sufficient thrust ducks fly just fine.

>(.)__ <(.)__ =(.)__ 
   (___/  (___/  (___/

*

richard

• 3996
« Reactie #12 Gepost op: 24 december 2018, 16:51:40 »
Tot je per ongeluk met een interlink tegen de behuizing komt (een reden om alleen te wisselen met uitgeschakelde apparatuur).

Wel een vreemd verhaal dat de spanningzoeker aanslaat terwijl de versterker is aangesloten op een geaard stopcontact.
Genoeg is beter.

*

seoman

• 1265
  • No Comment
« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2018, 16:57:09 »
Tot je per ongeluk met een interlink tegen de behuizing komt (een reden om alleen te wisselen met uitgeschakelde apparatuur).

Wel een vreemd verhaal dat de spanningzoeker aanslaat terwijl de versterker is aangesloten op een geaard stopcontact.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat die randaarde ook aangesloten is op de kast.
Groeten Simon

*

berret

• 2228
  • Universeel Leeghoofd en nu echt platzak
« Reactie #14 Gepost op: 24 december 2018, 17:04:23 »
Als die versterker van fabriekswege is uitgerust met een C14 chassisdeel, dan moet de kast geaard zijn.