*

richard

• 3962
Re: Spanning op behuizing Marantz PM64 mk2
« Reactie #15 Gepost op: 24 december 2018, 17:12:42 »
Precies, kan doorgaans totaal geen kwaad.
Tot je per ongeluk met een interlink tegen de behuizing komt (een reden om alleen te wisselen met uitgeschakelde apparatuur).

Wel een vreemd verhaal dat de spanningzoeker aanslaat terwijl de versterker is aangesloten op een geaard stopcontact.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat die randaarde ook aangesloten is op de kast.
Volgens de foto's op internet zijn er ook uitvoeringen met tweelingsnoer.
Het schema laat dat ook zien. https://www.manualslib.com/manual/949272/Marantz-Pm64ii.html?page=16#manual

Met een multimeter kan je eenvoudig controleren of de randaarde is verbonden met de behuizing (zou inderdaad zo moeten zijn).
Er staat ook een symbool voor dubbel ge´soleerd op (dubbel vierkantje), daarvoor zou een tweelingsnoer afdoende zijn; eigenlijk mag er dan geen C14 op.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2018, 17:20:56 door richard »
Genoeg is beter.

*

berret

• 2205
  • Universeel Leeghoofd en nu echt platzak
« Reactie #16 Gepost op: 24 december 2018, 17:44:29 »
Ja, ik zie het. Dan zou( ik heb verder niet gekeken) het chasis via twee condensatorretjes aan het net kunnen zitten. Dat geeft idd ook een vervelende kriebel en de spanningzoeker reageert daar wel op. Dus dan is die C14 er misschien later op gezet en is de aarding vanwege de dubbele isolatie achterwege gebleven.
Wel vreemd dat ze dat zo gedaan hebben.

*

Heintje

• 1599
« Reactie #17 Gepost op: 24 december 2018, 19:56:06 »
In elk geval is er iets mis: in geen enkel geval mag de behuizing onder een voelbare spanning komen te staan als de versterker met een intact geaard snoer op een intact geaarde wandcontactdoos is aangesloten.
- er mag sowieso nooit een voelbare spanning op de behuizing komen te staan; daar hebben ze dubbelge´soleerde of randaarde geaarde apparaten voor uitgevonden cf. de NEN en DIN norm
- als er een spanning op de behuizing komt te staan veroorzaakt die mogelijk een stroom door de massa aansluiting van je interlinks als die apparaten wÚl goed zijn geaard en dat hˇˇr je als een audiosignaal.
Maar dat staat hierboven ook al in iets andere bewoording.

In elk geval is het niet zoals het hoort en zou ik het laten nakijken: het be´nvloedt de correcte werking van het apparaat.

« Reactie #18 Gepost op: 24 december 2018, 21:10:23 »
Volgens mij is er helemaal niks mis met deze versterker. Zoals eerder vermeld, er kunnen een paar condensatortjes tussen het net en de behuizing zitten. Dit is gedaan ter ontstoring, iets wat verplicht is. Dat kan inderdaad een voelbare spanning opleveren, gevaarlijk is dit echter niet. De stroom is daarvoor veels te laag. Dat zie je reeds aan het feit dat de spanning niet te meten is met een multimeter, er werd iets van 0,1V gemeten. Terwijl wisselspanning pas voelbaar wordt vanaf een voltje of 50. Het feit dat deze condensatortjes de behuizing onder spanning zetten is tevens de rede dat en hoorbaar verschil op kan treden bij het omdraaien van de netstekker. In de ene positie is de spanning op de behuizing hoger dan in de andere positie. Hierdoor gaat er een hogere of lagere spanning lopen tussen de diverse componenten, via de mantels van de interlinks. En via diezelfde mantels loopt ook een deel van het audiosignaal, wat daardoor be´nvloed kan worden.

Ik heb een hoop afbeeldingen gezien van betreffende versterker. Met vast netsnoer, met een ongeaarde Ún geaarde IEC connector. Geen idee waarom dit verschillend is. Maar ßlle versterkers hadden het tekentje van Dubbel Ge´soleerd. Hij is dus niet geaard, mßg niet eens geaard zijn, wat maakt dat hij wel eens een beetje kan prikken. Niks bijzonders, komt heel vaak voor.

*

Opa S.

• 7550
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #19 Gepost op: 24 december 2018, 21:17:34 »
Wat Raymond1 zegt en ik min of meer al eerder.

Meet maar eens een versterker van chassis naar aarde (van het stopcontact) met de multimeter (op AC). Ik heb ze gehad van 0 tot 230 Volt. Net nog even een Luxman R-800 gemeten; 18 Volt en 12 Volt AC (het omdraaien van de stekker maakt verschil).

Maar aan deze meting heb je niet veel.

Wat je wel eens in service manuals ziet is iets als dit (dit komt van een Harman Kardon PM665 VXi service manual);

Kan je dus vrij eenvoudig zelf maken. Sterker nog, ik heb de onderdelen ervoor al liggen, alleen nog geen tijd/zin gehad het in elkaar te prutsen.
With sufficient thrust ducks fly just fine.
            >(.)__ <(.)__ =(.)__ 
               (___/  (___/  (___/

*

richard

• 3962
« Reactie #20 Gepost op: 24 december 2018, 22:02:39 »
Niks bijzonders, komt heel vaak voor.
Volgens mij werkt zo'n ontstoring alleen als er ook laagohmig naar aarde kan worden afgevoerd. Omgekeerd werkt een behuizing zonder aarde ook als een antenne die injecteert op de voeding.
Genoeg is beter.

« Reactie #21 Gepost op: 24 december 2018, 22:41:26 »
Dat gebeurt ook, via die condensators. Dat zijn frequentieafhankelijke weerstanden. Hoe hoger de frequentie, hoe lager de weerstand. Bij 50 Hz is die weerstand erg hoog, wat deze manier van ontstoren ongevaarlijk maakt. Maar bij bijv. het wifi-signaal van 5 GHz is die weerstand erg laag. En wordt het dus laagohmig afgevoerd naar aarde, of in dit geval naar massa. En zo werkt het andersom ook.

« Reactie #22 Gepost op: 24 december 2018, 23:34:49 »
Synthetische sokken en synthetisch hoogpolig tapijt?
Dat kan ook lekker knetteren.
Bron digitaal:
Hifidelio Pro musicserver,
Cambridge Audio Stream Magic V1,

Platenspeler:
Synq X.trm.1,

Amp:
JVC AX-Z1010tn

Luidsprekers:
vd Hul Transmissielijn Monitors.

*

richard

• 3962
« Reactie #23 Gepost op: 25 december 2018, 12:47:20 »
Dat gebeurt ook, via die condensators. Dat zijn frequentieafhankelijke weerstanden. Hoe hoger de frequentie, hoe lager de weerstand. Bij 50 Hz is die weerstand erg hoog, wat deze manier van ontstoren ongevaarlijk maakt. Maar bij bijv. het wifi-signaal van 5 GHz is die weerstand erg laag. En wordt het dus laagohmig afgevoerd naar aarde, of in dit geval naar massa. En zo werkt het andersom ook.
De massa (behuizing) is blijkbaar niet aangesloten op de aarde. Dus er wordt niets afgevoerd en er ontstaat een spanning op die behuizing.
Een ontstoorfilter met Y-condensatoren werkt alleen goed met een deugdelijk aangesloten randaarde.
« Laatst bewerkt op: 25 december 2018, 12:49:18 door richard »
Genoeg is beter.

*

Heintje

• 1599
« Reactie #24 Gepost op: 25 december 2018, 23:54:21 »
Jullie kunnen zeggen, beredeneren en meten wat jullie willen: een voelbare spanning op de buitenkant van een versterker laat bij mij alle alarmbellen afgaan.

*

seoman

• 1228
  • No Comment
« Reactie #25 Gepost op: 26 december 2018, 15:15:39 »
Jullie kunnen zeggen, beredeneren en meten wat jullie willen: een voelbare spanning op de buitenkant van een versterker laat bij mij alle alarmbellen afgaan.

Dat is een gezonde insteek. "Better be safe then sorry"
Toch is de waarneming vrij duidelijk. Als er echt iets miswas had je een schok(je) gekregen en niet een vaag gekriebel waargenomen.
Checken en dubbel checken.
Een spanningzoeker is niet echt een goede test. Die dingen 'slaan al aan' in de buurt van elektronen of velden.
Een stroom van 0.5 tot 3 milliampŔre is al genoeg om een neonlampje te laten oplichten.
Je durft niet voor niets een spanningzoeker vast te houden. Als die stroom groter zou zijn dan krijg je meteen een optater als je die dingen vast houdt.
Dat de spanningzoeker licht geeft is dus geen indicatie dat het onveilig is. Je dient wel gewaarschuwd te zijn!

Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

chansig

• 10874
« Reactie #26 Gepost op: 26 december 2018, 15:41:09 »
Ooit gehad...mij werd verteld/aangeraden om een draadje tussen 2 apparaten te plaatsen. En inderdaad weg tinteling. Tinteling verdwijnt als je een interlink bij de aansluiting aanraakt.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

« Reactie #27 Gepost op: 26 december 2018, 16:24:39 »
Ik heb een Marantz 5008. Daarbij gaat het lampje van de schroevendraaier ook branden. Ik meet ruim 40 volt aan wisselspanning op de behuizing. Het lijkt me niet echt de bedoeling dat er zoveel spanning op een behuizing staat.

*

seoman

• 1228
  • No Comment
« Reactie #28 Gepost op: 26 december 2018, 16:40:33 »
Ik heb een Marantz 5008. Daarbij gaat het lampje van de schroevendraaier ook branden. Ik meet ruim 40 volt aan wisselspanning op de behuizing. Het lijkt me niet echt de bedoeling dat er zoveel spanning op een behuizing staat.

Toch heeft ook die versterker geen aarde aansluiting.
En hoeveel spanning geeft ie als je een gloeilamp (bv 40Watt) tussen de kast en aarde hangt?
Heb je de stroom soms al gemeten?
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

« Reactie #29 Gepost op: 26 december 2018, 16:46:30 »
Ik heb gemeten tussen de versterker en de aarde. Stekker omdraaien helpt ook niet. Echter staat alles in die keten gewoon onder spanning. Zelfs bij de luidsprekers gaat het lampje branden. Of ik die nou op de min of pluspool zit. Ik heb het apparaat afgekoppeld...