*

seoman

• 1308
  • No Comment
Re: Spanning op behuizing Marantz PM64 mk2
« Reactie #30 Gepost op: 26 december 2018, 16:56:44 »
Ik heb gemeten tussen de versterker en de aarde. Stekker omdraaien helpt ook niet. Echter staat alles in die keten gewoon onder spanning. Zelfs bij de luidsprekers gaat het lampje branden. Of ik die nou op de min of pluspool zit. Ik heb het apparaat afgekoppeld...

alle apparaten worden aan elkaar geknoopt via de interlinks. Dus ja ook op de luidsprekers staat die zelfde spanning.
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

Spanning op behuizing Marantz PM64 mk2
« Reactie #31 Gepost op: 26 december 2018, 20:04:02 »
Ik meet nu 108 volt wisselspanning. Ik breng dat ding maar even naar een reparateur. Er zal wel iets stuk zijn.

*

berret

• 2235
  • Universeel Leeghoofd en nu echt platzak
« Reactie #32 Gepost op: 26 december 2018, 20:22:09 »
Ik heb gemeten tussen de versterker en de aarde. Stekker omdraaien helpt ook niet. Echter staat alles in die keten gewoon onder spanning. Zelfs bij de luidsprekers gaat het lampje branden. Of ik die nou op de min of pluspool zit. Ik heb het apparaat afgekoppeld...

Ik heb het schema even opgeduikeld.
Er staan twee condensatorretjes van 470 pF tussen fase en nul naar het chassis. Dat betekent dat er een prikkeling op het chassis staat. Open spanning van 115 V, echter met zo' n hoogohmige weerstand( impedantie) dat, zelfs in de badkamer met je voeten in het bad en dan het ding aanraken, er niets kan gebeuren. Dat je 40 V meet kan heel goed kloppen. De inwendige weerstand van die meter is waarschijnlijk 1 Mega- ohm en die staat dan, als je meet tussen chassis en aarde, in serie met die 115volt over die condensatoren. Dan zakt dus de spanning als je naar aarde meet, naar een volt of veertig. Eigenlijk meet je dan de netspanning via een condensator naar aarde, de nul dus. Die condensatoren zitten er niet voor niets. Anders werkt je kast niet meer als betrouwbare hoogfrequent afscherming. Dat prikkelen moet je dan maar op de koop toenemen.

« Reactie #33 Gepost op: 26 december 2018, 20:33:33 »
Thanks vóór de info..

Wordt er niet echt blij van..

Ik moet er dus gewoon mee leren leven...

Fijne dagen

*

berret

• 2235
  • Universeel Leeghoofd en nu echt platzak
« Reactie #34 Gepost op: 26 december 2018, 20:56:32 »
Je bent niet de enige. In heel veel apparatuur komt dit voor. In bijna alle Japanse apparatuur die dubbel geďsoleerd is komt dit voor. Ik heb het ook in Amerikaanse spullen gezien. Verder is het zo dat er geen pruts condensatoren in zitten. Omdat ze aan het lichtnet hangen en naar het chassis gaan, moeten die condensatoren aan zeer hoge eisen voldoen.

*

Opa S.

• 8080
  • Scheef en toch geen schaats
« Reactie #35 Gepost op: 26 december 2018, 21:09:46 »
Precies, kan doorgaans totaal geen kwaad.

Het ligt anders als de spark killer slecht is, maar behalve bij bepaalde Rifa modellen is dat uitermate zeldzaam.

Wat berret zegt en ik min of meer al eerder;

Kortom, nothing on the hand, tenzij het om vintage apparatuur gaat en je dus die Rifa dingen er in hebt zitten en die zijn nog origineel. Die Rifa's zijn de uitzondering op de regel, ik heb nog nooit een andere X/Y condensator meegemaakt die uit zichzelf kapot is gegaan.

Hier overigens een overzichtje van hoe die condensatoren aangesloten zitten en welke specificatie ze daarvoor moeten hebben;

Proper stupidity is fascinating.

Ricky Gervais

*

richard

• 4030
« Reactie #36 Gepost op: 26 december 2018, 23:40:42 »
De primaire wikkelingen van de trafo kunnen ook voor een spanning op de behuizing leiden door capacitieve koppeling met het ijzer van de trafokern. Dan hoeft er niet eens een Y-condensator in te zitten.
Genoeg is beter.

« Reactie #37 Gepost op: 27 december 2018, 05:16:02 »
Hoe vaak loopt men hier eigenlijk met z’n apparatuur te klooien zodat men weet dat daar spanning op staat? Bovendien, men post er hier over, dus hoe gevaarlijk was deze spanning dan? Als deze gevaarlijk was, hoe had men dan nog kunnen posten? De spanning wordt veroorzaakt door een noodzakelijke manier om de apparatuur te ontstoren. Er is veel (elektromagnetische) straling om ons heen. De apparatuur zelf veroorzaakt ook straling. Dit kan tegengehouden door een kooi van Faraday. Aangezien de meeste apparaten een metalen behuizing hebben, is dat meteen geregeld. Maar wanneer deze straling niet wordt afgevoerd, heeft het geen effect. Dit afvoeren gebeurd dmv. de reeds vermelde kleine condensators, die tussen de behuizing en het net zitten. Hierdoor wordt de straling afgevoerd naar massa, en uiteindelijk naar aarde. Bij apparatuur met randaarde gaat deze spanning direct naar aarde. Bij dubbel-geďsoleerde apparatuur via massa (en dus de behuizing) naar aarde. Maar via die kleine condensatortjes wordt óók de netspanning op de behuizing gezet. Wat voelbaar is, de spanning die men voelt. Máár die condensatortjes kunnen géén (nou ja, amper) stroom leveren. En dat is nu juist de crux: spanning is niet gevaarlijk, stroom wél. Er zijn hier spanningen tot wel 230 volt gemeten. Maar menigeen zal wel eens in aanraking gekomen zijn met schrikdraad. Spanning? Een voltje of 9000. Doet auw, maar meer niet. Leuk experiment: (niet doen overigens!!!!!!) draai eens een bougie uit je auto, douw hem terug in de bougiekap, pak het metalen deel én de auto beet en laat iemand starten. Electric Boogie Woogie is het gevolg. Spanning? Kan bij moderne auto’s al gauw 20.000 volt zijn. Doet zeer, maar je verteld het gewoon na. Een tazergun gaat wel tot 50.000 volt, maar is niet dodelijk (uitzonderingen daar gelaten). In al deze gevallen geld: ondanks de zeer hoge spanning, is er amper stroom. Deze afwezigheid van stroom maakt het ongevaarlijk. En datzelfde geld voor apparatuur: er loopt geen stroom, dus is het niet gevaarlijk. Anders was er ook nooit voor deze methode gekozen.
Mocht het echt falikant fout gaan. Het is een bekend gegeven dat het menselijk hart het begeeft bij stromen van meer dan 100 milliampére. Ieder huis moet aardlekschakelaars hebben die (soms bij wasmachine-aansluitingen uitgezonderd) bij 30 milliampére uitschakelen. Die aardlekschakelaars meten het verschil in stroom tussen de fase en de nul. Als daar verschil tussen zit, betekend dat dat er stroom weglekt en dat is foute boel. Bijvoorbeeld via iemand die geëlektrokuteerd wordt. Mocht je nou zo’n prikkend apparaat in handen hebben, wat op dat moment compleet de geest geeft en je krijgt een enorme oplazer, omdat jouw lichaam de stroom naar aarde geleid, dan zal de aardlekschakelaar bij reeds 30 mA uitschakelen. Je hart (mits hopelijk gezond) kan ruim het drievoudige hebben. Dus loop je geen gevaar. Maar dit is wel een hele extreme situatie. Veel eerder zullen de interne zekeringen eruit vliegen, welke je beschermen. Linksom of rechtsom, het elektriciteitsnet is erg goed beveiligd. Zeg maar hufterproof. Mochten de beveiligingen in de apparatuur tekort schieten, zijn er nog altijd de beveiligingen in de meterkast. En er zijn er nóg meer. Albert Einstein heeft eens gezegd: “Er zijn twee dingen oneindig: het heelal en menselijke domheid. Maar van dat eerste ben ik niet helemaal zeker.” Hiermee is rekening gehouden bij de bouw van het elektriciteitsnet.

Een forum is een erg lastig medium. Iedereen gooit er maar zijn mening op. Voor iemand zonder verstand van zaken maakt dit het erg lastig om te bepalen wat nu juist is. Laat je apparatuur bepalen: gebeurt er niks en hoor je gewoon muziek? Alles in orde. Hoor je niks, een hoop vervorming of geknetter oid, of geeft je versterker rooksignalen of een vuurwerkshow? Foute boel.
Wil je geen prikkende apparaten? RTFM. Sluit eerst alles op elkaar aan en doe pas als laatste de netsnoeren in de stopcontacten. Heb je nergens last van. Precies zoals het bedoeld is.

*

Opa S.

• 8080
  • Scheef en toch geen schaats
« Reactie #38 Gepost op: 27 december 2018, 08:16:52 »
Mooi omschreven Raymond1.

Misschien moet ik aan mijn eigen posts nog toevoegen - om eventuele paniek te voorkomen - dat die condensatoren, zoals berret zegt, aan zeer hoge eisen moeten (en moesten!) voldoen. Weliswaar ziet die Rifa condensator er spectaculair uit - en het ís ook spectaculair als zo'n ding de geest geeft op deze manier, vuurwerk!!! - maar doorgaans kan zelfs het zo doorbranden niet echt kwaad.

Ook daar is dan weer een uitzondering op - uiteraard - de Rifa condensator die in de Yamaha A-960 zit. Als die de geest geeft kan er brand ontstaan. Ook dat heeft meestal geen vreselijke consequenties, behalve dan de de Yamaha er onherstelbare schade van kan oplopen. Yamaha had daar ooit een terugroepactie voor, het zou me zelfs niet verbazen dat je met dit probleem zelfs nu nog bij ze kan aankloppen, waarop het kostenloos in orde wordt gemaakt.

Proper stupidity is fascinating.

Ricky Gervais

« Reactie #39 Gepost op: 27 december 2018, 10:07:01 »
Het is mij nu volkomen duidelijk.

Bij mij was het puur toeval dat ik het ontdekte. Maar aangezien het niet schadelijk is zal ik vandaag de amp weer aansluiten....

Fijne dagen....

*

Regenpak

• 340
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #40 Gepost op: 27 december 2018, 17:45:53 »
Ik heb ook ontplofte RIFA's gehad. Die namen meteen de zekering mee maar gaf ook een bende van jewelste. Alleen, die dingen waren alweer een kwart eeuw oud. Of ouder... Maar die PM64's (niks of MKii) mogen geen lekstromen hebben omdat ik in de doc geen ontkoppel-C's zie aan de primaire van de trafo. Zou in dit geval ook wel een beetje raar zijn en hoe dan ook overbodig. Je ziet ze altijd in schakelende voedingen (power bricks en wall warts van allerlei electronische zut, aai eens over het metaal van je modem/router) maar die PM heeft alleen een dikke blikpakket trafo. Zou het ding in elk geval goed aarden, als zich een aardfout manifesteert knalt je aardlek eruit.

Tjerk

*

Heintje

• 1681
« Reactie #41 Gepost op: 28 december 2018, 16:36:52 »
De enige ontplofte Rifa's die ik heb meegemaakt waren twee stuks die in een af-fabriek VW campingbus zaten in de lader van de tweede accu: daar zaten eer 3 in waarvan er 2 kapot waren. Toen wist ik nog niet waarvoor die dingen waren.

*

richard

• 4030
« Reactie #42 Gepost op: 28 december 2018, 16:57:55 »
Hoe vaak loopt men hier eigenlijk met z’n apparatuur te klooien ...
Eigenlijk te vaak. Bedankt voor de uiteenzetting.
Genoeg is beter.

« Reactie #43 Gepost op: 29 december 2018, 00:07:41 »
Het is dus onderhand duidelijk geworden dat er zich op het chassis van alle door het lichtnet gevoede apparaten een
bepaalde lekspanning bevindt.
Ook dat die spanning voor de mens hooguit een beetje lastig, maar niet levensgevaarlijk is en dat die bij aansluiting op een
goede randaarde daarheen afvloeit.
Maar we zitten hier natuurlijk op een audioforum en dan is de vraag of het ook hoorbaar is eigenlijk veel relevanter.
En zoals uit enkele reactie's al bleek is het niet alleen goed meetbaar dat die spanning bij ompolen van de netstekker nogal
wat kan veranderen, maar dat dat soms ook goed hoorbaar is, afhankelijk van hoeveel spanningsverschil er tussen de
apparaten is en zich over de interlink vereffent.
En die stroompjes zijn inderdaad klein, maar dat zijn de signaalstroompjes in de interlink ook.
Die kastspanningen tussen chassis en aarde zijn met een goede multimeter prima te meten, maar bij de poling van de netstekkers wordt vervolgens vaak de fout gemaakt dat men dan aansluit volgens de laagst gemeten spanning.
En de resulterende stroompjes zijn logischerwijze kleiner bij poling volgens de kleinste verschillen.
Het kan dus best de moeite lonen eens te meten of gewoon eens te gaan ompolen en luisteren of het geluidsverschil
relevant is.
Het is in mijn ervaring overigens niet zo dat de optredende verschillen hoofdzakelijk in het geluid plaatsvinden, maar meer
in de afbeelding / plaatsing / ruimtelijkheid.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

richard

• 4030
« Reactie #44 Gepost op: 29 december 2018, 01:26:40 »
Het is dus onderhand duidelijk geworden dat er zich op het chassis van alle door het lichtnet gevoede apparaten een
bepaalde lekspanning bevindt.
Blijkbaar niets nieuws onder de zon:
https://www.youtube.com/watch?v=eib6GSYS4CQ
Genoeg is beter.