Yamaha AX-390 linkerkant zwak geluid
« Gepost op: 27 december 2018, 23:24:39 »
Ik heb een Yamaha AX-390 die al heel lang zijn werk prima doet, maar sinds een paar weken een probleem heeft. De box die aan de linkerkant is aangesloten geeft een zwak geluid, je hoort het nog wel, maar een stuk zachter dan normaal is. Je hoort dus nog wel het geluid als je via de balance-knop alleen links afspeelt, maar het is slechts 10-20% van wat het hoort te zijn.

Omdat ik eerst wilde controleren of dit niet aan de boxen zelf lag, de kabels, of alleen bij 1 van de 2 (boven/onder) geluids-uitgangen heb ik meerdere keren de kabels opnieuw aangesloten. Hierdoor is dus vast te komen dat het aan de hele linkerkant mis gaat.

Maar het gekke is dat het geluid nadat ik de kabels opnieuw heb aangesloten een paar dagen weer goed functioneert, om na een paar dagen weer zacht te zijn aan de linkerkant. Het geluid valt niet weg tijdens het afspelen en het maakt daarna ook niet uit of je de versterker uitzet voor een dag of twee; hij blijft zacht totdat de kabels weer opnieuw zijn aangesloten. Hiermee wijkt het probleem af van soortgelijke vragen die ik hierover heb gezocht

Ik ben geen technisch expert, dus ben niet bekend met het jargon, maar hoop dat ik het probleem zo helder genoeg heb geformuleerd.

Ik gebruik overigens een paar Golden Note 0702T-25-kabels (van Correct), maar zoals ik al aangaf doet het probleem zich alleen aan de linkerkant voor en maakt het niet uit welk deel van het paar kabels ik gebruik.

*

Niemand

• 21195
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
Re: Yamaha AX-390 linkerkant zwak geluid
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2018, 18:40:15 »
Het lijkt me in elk geval een niet te moeilijke reparatieklus voor een der heren techneuten hier op het forum .
Dat zijn er een aantal,het ligt aan waar je woont bij wie je dat het makkelijkst kan brengen .
HvdHeide,s structuurinfo-Berret-ThvW.
Audiolamp+variac+gelijkrichter.v.v.Tegels-Berret
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

Niemand

• 21195
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2018, 18:42:42 »
heb je de speakers zelf even omgewisseld ,dus links met de rechter uitgang verbonden en rechts met de linker uitgang ?
Dan weet je of het niet toevallig aan de speakers ligt.
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2018, 18:58:36 »
Het lijkt me in elk geval een niet te moeilijke reparatieklus voor een der heren techneuten hier op het forum .
Dat zijn er een aantal,het ligt aan waar je woont bij wie je dat het makkelijkst kan brengen .

Den Haag, dus ik denk dat dat inderdaad geen probleem zal geven.

heb je de speakers zelf even omgewisseld ,dus links met de rechter uitgang verbonden en rechts met de linker uitgang ?
Dan weet je of het niet toevallig aan de speakers ligt.
Ja dat heb ik gedaan, want ik dacht eerst dat het aan de boxen lag, maar beide boxen geven hetzelfde probleem in dezelfde mate wanneer ze aan de linkerkant aangesloten zijn. Dus vandaar dat ik, ondanks mijn weinige technische kennis, er wel overtuigd van ben dat het aan de versterker zelf ligt.

*

minplus

• 8395
  • relax, don't do it
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2018, 19:05:43 »
Ik lees steeds weer dat de linker uitgang van de versterker iets rots heeft dat een paar dagen verdwijnt als je de kabels losmaakt en weer aansluit en dan weer terug komt, onverschillig welke kabels of speakers je aansluit. Of mijn idee klopt weet ik niet zeker.
Betekent iig. dat ts heel wat dagen aan het testen moet zijn geweest, ik schat een week of 2.

Maar idd. iets voor de experts en niet voor mij. Ik loop vast op iets van corrosie in de linker uitgang van de versterker o.i.d.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2018, 19:30:35 »
Ik lees steeds weer dat de linker uitgang van de versterker iets rots heeft dat een paar dagen verdwijnt als je de kabels losmaakt en weer aansluit en dan weer terug komt, onverschillig welke kabels of speakers je aansluit. Of mijn idee klopt weet ik niet zeker.
Betekent iig. dat ts heel wat dagen aan het testen moet zijn geweest, ik schat een week of 2.

Maar idd. iets voor de experts en niet voor mij. Ik loop vast op iets van corrosie in de linker uitgang van de versterker o.i.d.

Wat je zegt klopt. Ik denk dat ik het probleem al bijna 2 maanden heb. Heb alle mogelijke opties meerdere keren gecheckt.

Dat tussendoor het probleem steeds tijdelijk opgelost is draagt er ook aan bij dat ik nu pas bij experts te rade ga. Je kan bij dit probleem niet gemakkelijk testen of het is opgelost. Je moet echt weten wat het veroorzaakt.

En ik zal komende dagen kijken of ik de versterker kan openmaken om een foto te nemen van de binnenkant en te zoeken naar onregelmatigheden.

*

Opa S.

• 7817
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2018, 19:35:40 »
Ga er maar van uit dat het ding een goede beurt nodig heeft, waarschijnlijk het repareren van de nodige soldeerverbindingen.

Volgens mij zit forumlid Thanatos het meest bij jou in de buurt, ik zou hem even een PM sturen.
Homo sapiens non flatulat ad mensam / with sufficient thrust ducks fly just fine.

>(.)__ <(.)__ =(.)__ 
   (___/  (___/  (___/

*

Opa S.

• 7817
    • Second Life Audio
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2018, 19:37:17 »
PS: Ik zou het ding overigens nu niet meer gebruiken, best kans dat je daarmee op bepaald moment grotere schade veroorzaakt, zoals het doorbranden van de eindtrappen.
Homo sapiens non flatulat ad mensam / with sufficient thrust ducks fly just fine.

>(.)__ <(.)__ =(.)__ 
   (___/  (___/  (___/

« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2018, 11:56:19 »
Ik had zoals gezegd al veel geprobeerd, maar toen ik de kabels er uit haalde van de aux-kabel en de platenspeler, bedacht ik mij ineens dat ik nog niet had gekeken of het daar aan kon liggen.

Aangezien ik regelmatig de platenspeler gebruik en af en toe de aux-kabel, ging ineens een lampje branden.

En jawel, het probleem is de aux-kabel. Als ik rood en wit/zwart omdraai doet rechts het ineens niet meer en ook op een andere versterker kreeg ik het probleem. En bij de platenspeler werkt het wel gewoon zoals het hoort. ^-^

En aangezien ik het gemakkelijker vind om een plaatje op te zetten dan mijn telefoon/computer te koppelen aan de kabel, had ik steeds bij het testen direct succes.

Dus hier kan een slotje op.

*

Niemand

• 21195
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2018, 12:18:38 »
Ja dit komt zo vaak voor dat ik nu juist daar niet aan dacht de signaalkabel, :laugh: :laugh: :laugh:
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2018, 15:10:57 »
Ja dit komt zo vaak voor dat ik nu juist daar niet aan dacht de signaalkabel, :laugh: :laugh: :laugh:

haha snap ik. Het is puur uit beleefdheid dat ik heb gemeld waar het aan lag (zodat niemand meer hoefde mee te denken). Maar ik had het liever niet gemeld om zo mijn waardigheid te behouden  ;D

*

minplus

• 8395
  • relax, don't do it
« Reactie #11 Gepost op: 29 december 2018, 15:36:55 »
Da's idd altijd de 1e om te checken; die gaan nogal eens kapot. ;D
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Niemand

• 21195
« Reactie #12 Gepost op: 29 december 2018, 17:23:58 »

haha snap ik. Het is puur uit beleefdheid dat ik heb gemeld waar het aan lag (zodat niemand meer hoefde mee te denken). Maar ik had het liever niet gemeld om zo mijn waardigheid te behouden  ;D
Wees gerust je bent niet de eerste ik oa was je ooit voor en je zult ook niet de laatste zijn (ik ook niet)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

Opa S.

• 7817
    • Second Life Audio
« Reactie #13 Gepost op: 29 december 2018, 18:11:33 »
Nee, absoluut niet. Hoe vaak ik hier geen mensen over de vloer gehad heb met een versterker die niet defect was...

Desondanks is deze Yamaha versterker (en velen van zijn tijdgenoten) wel vatbaar voor slechte soldeerverbindingen, dus het kan ooit nog komen, maar we duimen dat 't nog heel lang mag duren!

Overigens kan je 't zelf wel een beetje de juiste kant op sturen door hem voldoende ventilatiemogelijkheid te geven, dat scheelt een hoop.

>(.)__ <(.)__ =(.)__ 
   (___/  (___/  (___/