*

• 409
Re: dual cs 630Q
« Reactie #15 Gepost op: 1 januari 2019, 17:54:31 »
Hallo
Ik heb dus de dual al een aantal jaar met veel plezier in gebruik, maar nu werkt de full automatic functie niet meer goed.
Als ik hem aandruk dan zakt hij 2 a 3 cm voor de plaat en aan het eind slaat hij niet af en keert terug.
Aan het eind gaat de arm omhoog , om even later weer naar beneden te gaan op dezelfde plek.
Iemand een idee?

Geinig dit was mijn eerste draaitafel nieuw gekocht in 1985 of 1986. Ik meen toen in de 500 gulden, voor die tijd flink wat geld.
En nog steeds in gebruik?

Nee een jaar of vijf mee gedraaid, uiteindelijk verbeterde de klank flink toen ik het standaard element verving. Ik heb daarna een linn basic gekocht en een paar jaar gehad. Toen overgestapt op een Rega p25 waar ik een jaar of tien mee gedaan heb. Nu een Rega p7. Op zolder staat een volledig gereviseerde Pioneer pl12D2. Een leuke tafel die 630Q alleen door de lage massa arm ben je een beetje beperkter voor wat betreft element keuze

« Reactie #16 Gepost op: 2 januari 2019, 12:44:14 »
Er zit nu de ortofoon DN 116 E naald onder. Is dat een goede, of is er een betere? Weet ook niet of hij er al lang op zit omdat ik de speler een tijd geleden tweede hands heb gekocht .

*

• 409
« Reactie #17 Gepost op: 3 januari 2019, 09:39:58 »
Er zit nu de ortofoon DN 116 E naald onder. Is dat een goede, of is er een betere? Weet ook niet of hij er al lang op zit omdat ik de speler een tijd geleden tweede hands heb gekocht .

Ik hen even ge-googled maar kan er weinig over vinden. Zo uit mijn herinnering duiden dit soort typenummers op het standaard element. Dat kan echt wat beter. Zoals ik al aangaf heb je een lichte toonarm en daar past een element in met een hoge dynamische compliantie. Eenvoudig gezegd heeft een lichte arm een element nodig met een soepele ophanging om goed de groef te kunnen aftasten. Ik zal zo even de website opzoeken waar dit staat. Ik denk dat er op dit forum vast mensen zitten met een dual of SME arm die iets kunnen zeggen welke elementen hiervoor in aanmerking komen. Zoiets hoeft niet veel te kosten. Op zolder speel ik in een middelzware arm met een Nagaoka mp110 en dat gaat erg goed en klinkt mooi ook al ben ik meer gewend. Misschien iets voor de toekomst om je element te upgraden
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2019, 10:08:01 door karma »

*

• 409
« Reactie #18 Gepost op: 3 januari 2019, 09:42:35 »

https://audio-creative.nl/platenspeler/hoe-kies-passend-element-platenspeler/

Misschien kan een ortofon2m red iets voor je zijn met een compliantie van 22um. Ik kan echter niets vinden over de effectieve massa van dual ULM armen. Wellicht een gram of acht? Misschien kunnen andere forumleden ook even meekijken
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2019, 10:07:16 door karma »

« Reactie #19 Gepost op: 3 januari 2019, 10:28:59 »

https://audio-creative.nl/platenspeler/hoe-kies-passend-element-platenspeler/

Misschien kan een ortofon2m red iets voor je zijn met een compliantie van 22um. Ik kan echter niets vinden over de effectieve massa van dual ULM armen. Wellicht een gram of acht? Misschien kunnen andere forumleden ook even meekijken
Dank je wel voor de tips, ik ga er mee aan de slag

*

Niemand

• 21195
  • geluid sja ook ,maar muziek maakt het zeker
« Reactie #20 Gepost op: 5 januari 2019, 09:46:28 »
Ulm arm is ongeveer 4,5 gram eff massa daar kan geen element zoals genoemd in.
HvdHeide,s structuurinfo-Berret-ThvW.
Audiolamp+variac+gelijkrichter.v.v.Tegels-Berret
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

Niemand

• 21195
« Reactie #21 Gepost op: 5 januari 2019, 09:47:29 »
Dit is de theorie ,in de praktijk zou het misschien wel gaan .
Tannoy15dc2838 Hornloaded DF kast-Peter GRF2+Filter Tannoyspecs -Peter GRF2,materiaal volgens ThvW)
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels

*

geerd

• 5735
  • scheun ja
« Reactie #22 Gepost op: 5 januari 2019, 10:48:12 »
aan deze gegevens wordt door velen veel waarden gegeven , als je dan ziet dat het afstellen gebeurt met een niet juiste mal .
met een arm met beperkte afstel mogelijkheden .
een naalddruk die maar wat hoger gezet wordt dan aangegeven .
en zo is er nog wel meer waardoor deze gegevens niet zo van belang zijn .
kan leuk zijn te weten maar niet echt bepalend voor het eind resultaat
extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

« Reactie #23 Gepost op: 5 januari 2019, 11:25:08 »
Toch geven alle sites waar ik als leek heb gezocht voor een vervangend element deze ortofon red als beste optie.
Maar ik ben leek , dus ga op het internet af.

*

geerd

• 5735
  • scheun ja
« Reactie #24 Gepost op: 5 januari 2019, 12:20:44 »
ik zou zeker geen red kopen of een andere ortofon uit deze serie .
vind ze niet mooi klinken maar dat is dus smaak .
rond de 100 euro zou ik een nagoaka mp 110 verkiezen boven de ortofon
smaak dus en daarover valt niet te twisten

*

morph

• 14181
« Reactie #25 Gepost op: 5 januari 2019, 14:17:14 »
Toch geven alle sites waar ik als leek heb gezocht voor een vervangend element deze ortofon red als beste optie.
Maar ik ben leek , dus ga op het internet af.

Een tijdje geleden heb ik eens een vergelijk gemaakt tussen twee verschillende draaitafels m et ook verschillende armen, maar met eenzelfde element erin. Een Nagaoka.
De te beluisteren bestanden kan ik zo gauw niet terugvinden, maar het topic en de commentaren wel: hoorbaar verschil.

*

geerd

• 5735
  • scheun ja
« Reactie #26 Gepost op: 5 januari 2019, 18:46:39 »
zeker scheelt dat zou anders ook niet juist zijn maar met de juiste afstelling is dat met dit soort elementen best wel te verbeteren .
en zowel de arm als de draaier heeft invloed ,en speling hoogte bouwwijzen weerstand werking dwars comp ook van invloed .
dan is er nog de gelijk loop wat bij veel spelers net wel en net niet binnen de hoorbare toleranties valt .
veel spelers krijgen ook extra geluiden door de aandrijving en omgeving die zo mooi worden versterkt is die doosjes waar alles in is opgeborgen .
toen ik nog 2 armen op mijn speler had staan kon je dat verschil beter horen minder invloeden meer gelijkheden de draaier .
en dan hoor je het element en blijkt de de seac iets minder  dan de dv al is het verschil niet enorm maar wel aanwezig .
met een at95 hoor je dat dus niet een nagoaka mp 110 laat dat ook niet horen een rega 300 b arm en de dv wel de nagoaka tenminste de at is daarvoor minder gevoelig is ook een stug element met meer nadelen dan voordelen of je moet de prijs erbij betrekken .
ook wel eens een rega 250 vergeleken met de seac en dv een sme inprooft ook maar de sme armen en de rega 250 liggen beetje gelijk de seac en de dv een klasje hoger .
ondanks dat de sme een veel gevraagde arm is vind ik deze zeker de mindere zelfs tegen vallen ook gezien de prijzen ben je beter met een rega 300 b of hoger de 250 in al zijn vormen en licentie namen mooi over slaan de 200 is dan beter

*

morph

• 14181
« Reactie #27 Gepost op: 5 januari 2019, 19:38:23 »
Een duidelijk verhaal, geerd.
Niet voor mij, maar dat wil niet zeggen dat anderen er ook helemaal niets van begrijpen met betrekking tot de opmerking van paulus57.

Mijn bericht hierboven was om aan te geven dat je soms best een volgens de specificaties ongeschikt element in 'n arm kunt hangen omdat het in de praktijk toch uitstekend blijkt te combineren.
Als men een nieuw element wil aanschaffen is enige zekerheid dat het goed zal uitpakken wel zo wenselijk.
Over een Ortofon Red in combinatie met een Dual ULM-arm kan ik niet oordelen.

*

• 409
« Reactie #28 Gepost op: 7 januari 2019, 21:57:53 »

Hoe kom je daar aan niemand? Met 4,5 gram voor de arm kom ik aan een totale massa van 11,7 gram voor arm en element. Bij een compliantie van 20 um kom ik dan aan een resonantie van in de elf hertz en dat is binnen het veilige domein. Arm is wel een stuk lichter dan ik gedacht had.

*

Niemand

• 21195
« Reactie #29 Gepost op: 9 januari 2019, 14:38:10 »
Ooit eens gewogen omdat ik wilde weten of het echt een ulm was .
als volgt gewogen ,zonder contragewicht en element kwam niet verder dan net geen 5 gram.
Het is wel wat lastiger dan ik zo beschrijf .
Ooit heb ik dat ergens gelezen , en dat blijkt te werken zo .
Chaos-Bocama224bThvW
CD104-ThvW-Berret
draad-ThvW
At8000-Sander
Onbehandeld:
Div.Draaitafels