*

bmwpiet

• **
  • 52
  • een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Geluid op TV schakelt ook die van versterker uit.
« Gepost op: 1 januari 2019, 12:26:15 »
Goedemiddag, freaks.
1 goed voornemen dit jaar op 1 januari is om hulp te vragen bij een geluidsprobleem. TV en versterker zijn nog redelijk jong.
Het geluid , wat binnenkomt via glasvezel krijg ik niet uit op de TV, als ik TV zit te kijken naar een muziekprogramma. Heb van alles geprobeerd.
zodra ik de versterker aan zet gaat de tv even op zwart. Het matige geluid via de TV speakers wil ik weg hebben, maar bij terugregelen gaat het geluid vd versterker ook mee zachter of harder. 
Dat moet niet:(
« Laatst bewerkt op: 1 januari 2019, 13:06:24 door bmwpiet »
Philips HDTV , Denon receiver, Blue-ray speler,  Subwoofer JVC SPWA 140 Watt. Amino settopbox. Magnat Super Needles 45 Hz-30 Khz.

*

seoman

• 1265
  • No Comment
Re: Geluid op TV schakelt ook die van versterker uit.
« Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2019, 13:13:34 »
Die bug is een HDMI toevoeging.

HDMI CEC
Deze optie moet je gewoon uitzetten in de versterker.
Dan werkt de volume knop weer als vanouds

Eigenlijk moet je al die flauwekul uitzetten. Alleen ARC is een valide functie die echt iets toevoegt.
CEC zit meer in de weg dan dat het iets toevoegd
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

Regenpak

• 217
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
Re: Geluid op TV schakelt ook die van versterker uit
« Reactie #2 Gepost op: 1 januari 2019, 14:17:47 »
TV speakers disablen en altijd via de versterker luisteren. CEC dacht ik ook meteen aan maar is in dat geval juist handig. Van mijn eerste LCD TV had ik de aluminium strip die onder het LCD panel zat eraf gesloopt omdat die speakers niet waren uit te zetten. Zonder die strip zag het er meteen een stuk beter uit.

Hoop overigens niet dat je zo'n bagger Sparqle (Amino-)box hebt...

Tjerk

*

seoman

• 1265
  • No Comment
Re: Geluid op TV schakelt ook die van versterker uit
« Reactie #3 Gepost op: 1 januari 2019, 15:03:23 »
TV speakers disablen en altijd via de versterker luisteren. CEC dacht ik ook meteen aan maar is in dat geval juist handig. Van mijn eerste LCD TV had ik de aluminium strip die onder het LCD panel zat eraf gesloopt omdat die speakers niet waren uit te zetten. Zonder die strip zag het er meteen een stuk beter uit.

Hoop overigens niet dat je zo'n bagger Sparqle (Amino-)box hebt...

Tjerk

CEC is handig als tv en versterker het zelfde voor ogen hebben. Wat wellicht zou kunnen als TV en versterker door de zelfde systeem engenieer bedacht is.
LG en Marantz praten ieder een eigen CEC dialect met als gevolg dat ik de onzin helemaal beu ben geworden.
Het automatisch omschakelen van het geluid was handig alleen besloot de TV of Versterker soms de versterker aan te zetten terwijl ik daar helemaal niet om vraag

Ik wil als ik bagger op tv aan het kijken ben niet 11 versterkers en 1 subwoofer aan hebben staan.
Het feit dat die bagger beschikbaar is, is al een te grote milieuaanslag om te verantwoorden.
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

Heintje

• 1661
Re: Geluid op TV schakelt ook die van versterker uit.
« Reactie #4 Gepost op: 1 januari 2019, 20:16:40 »
Als de TV en de versterker elkaar goed begrijpen m.b.t. CEC, zou de TV moeten detecteren dat de versterker dat geluid gaat weergeven en zichzelf gaan muten. Dit is aangenomen dat je de Audio Return Channel functie gebruikt, de TV is aangesloten op de met ARC gemarkeerde HDMI-uitgang van je versterker en je een HDMI-kabel gebruikt met voldoende draadjes erin (dus die ARC ondersteunt). 

Ik kan mij wel een situatie indenken waarbij jouw probleem zich voordoet: als jij de audioverbinding tussen je TV en je versterker zo hebt ingesteld dat de versterker niet het HDMI-geluid gebruikt, maar een optische (Toslink) verbinding gebruikt, schakelt de televisie niets uit als de versterker het geluid weergeeft: het optische geluid-uit staat namelijk altijd aan in de TV en je zult dan zelf de TV moeten omschakelen naar "externe audioweergave".   
Check dus in je versterker welke audiobron wordt gebruikt voor weergave van het geluid van je HDMI-ingang waarop de TV zit aangesloten.