*

Vhond

• 145
Streamen vanaf Synology NAS luister ervaringen
« Gepost op: 1 januari 2019, 17:37:44 »
Wie heeft er ervaring met het streamen vanaf een Synology NAS? Wat klinkt het beste?

Je kan Minimserver gebruiken (op basis van Java), Logitech Media Server (op basis van Perl), DS audio. Dat mbt de server/ Synology kant. Ik noem bewust even niet de Roon variant voor Synology, maar alleen de 'standaard' voor Synology beschikbare 'software'.

Het gaat me nu ook even niet over de gebruikerservaring van de user interface van voornoemde software (alhoewel zeker belangrijk), maar puur over de klankmatige ervaring van Synology gebruikers!

Als streamer een dedicated streamer (zoals bv. een Auralic, Lumin, Linn, Aurender, een 'aangeklede' Raspberry of whatsoever) die 'connect' met de Synology waar de geluidsbestanden (Flac en/of DSD) op staan.

Verder misschien nog tips mbt het verbeteren van bepaalde componenten (voeding, bekabeling)? Op internet is er her en der wel wat te vinden, maar zeer beperkt (meestal gaat het over configuratie dan wel gebruikersgemak van Synology en gebruikte software).

Wie o wie?

*

seoman

• 1216
  • No Comment
Re: Streamen vanaf Synology NAS luister ervaringen
« Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2019, 18:07:12 »
Maak van je muziek map een SMB gedeelde map en je kunt zo het hele streaming geneuzel overslaan.
Geef je AV, BD, NS of xbox toegang tot die map en je slaat zonder enige moeite een kwaliteitsbeperkende stap over.

Heb je een apparaat wat SACD bestanden kan lezen, dan krijg jij via SMB die SACD kwaliteit.
Heb je een apparaat wat Bluray bestanden lezen of mkv files, dan krijg jij dat keurig via je netwerk te zien.

Er is technisch gezien geen enkele reden te bedenken om voor streaming te gaan.
Er zijn wel vele redenen om er vooral zo snel mogelijk afstand van te nemen.
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

« Reactie #2 Gepost op: 1 januari 2019, 18:15:38 »
Ik heb zowel de Logitech als de Minimserver oplossing geprobeerd maar blijf toch bij de standaard DS Audio server. De user interface kan beter maar op dit moment gebruik ik de DS Audio app op iPhone als "afstandsbediening" (Niet via AirPlay, direct in app)

Wat betreft luisterervaring, Ik stream een Sony STR-DN1070 receiver via DLNA, high-res audio (FLAC 24bit, 96Khz) wordt prima ondersteund en uitvoerig vergeleken met de directe high-res stream van Qobuz en Tidal. Zolang het om dezelfde productie van de artiest gaat is er, naar mijn mening, geen verschil waar te nemen.

Voor componenten: Kort geleden een netwerk switch upgrade gedaan naar Netgear ProSafe switch en CAT6 netwerk bekabeling om zeker te zijn dat daar geen beperking zit. Op de Synology media-server heb ik audi-transcodering uit staan zodat er geen processing van de FLAC/ALAC of AIFF bestanden is.

Receiver: Sony STR-DN1070, Speakers: B&W 703 S2, Cable: AudioQuest Rocket 33.

*

Vhond

• 145
« Reactie #3 Gepost op: 1 januari 2019, 19:50:38 »
Ik heb zowel de Logitech als de Minimserver oplossing geprobeerd maar blijf toch bij de standaard DS Audio server.

DS Audio is geinstalleerd als pakket maar draait het dan ook standaard of moet je het eea echt openen op de NAS?
Volgens mij kan allebei (zonder het te openen en vervolgens via een DS audio app naar je streamer sturen OF DS audio openen en vervolgens streamen naar je streamer).

Bij Minimserver kan je alleen via het programma te runnen streamen naar je streamer...

Over Airplay gesproken, heb wel het idee dat via DNLA streamen beter klinkt dan via Airplay.

*

seoman

• 1216
  • No Comment
« Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2019, 00:05:41 »
Ik heb zowel de Logitech als de Minimserver oplossing geprobeerd maar blijf toch bij de standaard DS Audio server.

DS Audio is geinstalleerd als pakket maar draait het dan ook standaard of moet je het eea echt openen op de NAS?
Volgens mij kan allebei (zonder het te openen en vervolgens via een DS audio app naar je streamer sturen OF DS audio openen en vervolgens streamen naar je streamer).

Bij Minimserver kan je alleen via het programma te runnen streamen naar je streamer...

Over Airplay gesproken, heb wel het idee dat via DNLA streamen beter klinkt dan via Airplay.

Volgens mij moet je als je DSaudio wil gebruiken ook aangeven welke mappen geindexeerd moeten worden.
Dat geldt volgens mij voor alle standaard synology streaming diensten (audio/photo/media)

Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2019, 09:33:20 »

Je hoef de "Audio Station" app op de Synology niet te openen om te kunnen luisteren. Het feitelijke streamen word gedaan door de "Media Server" package. Daar kan je de instellingen aanpassen zoals menu stijl en DMA compatibiliteit. Je moet wel in het Configuratiescherm bij "Indexeringsservice" aangeven welke mappen gebruikt worden voor je audio en video bestanden. Ik heb zelf aparte volume's aangemaakt voor "Music" en "Video" maar dat hoeft niet. De "Audio Station" en "DS Audio" apps kan je dan beide gebruiken om af te spelen.

Het kan inderdaad heel goed dat DLNA beter klinkt dan Airplay. De Airplay codec streamt tot 16Bit-44.100 Hz terwijl via DLNA er geen codering van het bronbestand wordt toegepast.

*

a.b.

• 9349
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2019, 10:06:23 »

Geef je AV, BD, NS of xbox toegang tot die map en je slaat zonder enige moeite een kwaliteitsbeperkende stap over.

Je gaat mij een beetje te snel :) En als ik kwaliteitsbeperkende factoren kan overslaan: graag.

Het is mij nog niet gelukt om draadloos verbinding te maken tussen een streamer en een NAS zonder een softwareserver. In de server wijs ik ik de mediamap op de NAS aan. De streamer vertel ik welke server hij moet gebruiken. Welke stap wil je precies overslaan?

In de streamer heb ik, zover ik kan zien, geen mogelijkheid om direct naar een SMB map op een NAS te verwijzen. Bovendien heb ik een server nodig om de plugins voor Spotify en Qobuz te installeren.

De meeste mensen gebruiken wel een netwerkdienst zoals netflix, qobuz, spotify. Dat is streamen.
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

i2Paq

• 3141
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2019, 10:23:02 »
Als je de Audio map shared (deelt) zodat je hem vanaf welk apparaat ook kan lezen dan is dat voldoende.

Als je streamer er mee overweg kan.

Als je een App. wil gebruiken die je album art kan weergeven dan zul je een additionele service op de Nas dienen te draaien.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

a.b.

• 9349
« Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2019, 10:47:58 »
Dan heb ik helaas altijd streamersoftware gehad die niet zonder een server functioneerde.

*

Jeronimo

• 7574
« Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2019, 12:17:15 »
Met excuses aan TS, want off topic. Voor mijn begrip (te beperkt om op jullie niveau mee te praten of suggesties te doen), als je een map op een NAS deelt op de hier bedoelde manier, is een goede firewall en/of virusscanner dan ook relevant?
AVM CD1 Plus Transport+Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Furutech ADL DAC/ADC, Yamaha CDR-HD1000
Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC, Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx, Philips Fidelio X2
Audioquest

*

a.b.

• 9349
« Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2019, 12:30:11 »
Niet specifiek voor die actie. Je deelt de map binnen je thuisnetwerk. Dat is beschermd (encrypted) door je modem. Je modem is de poort naar buiten. Modems hebben hun eigen beveiligingen. Een virusscanner op je PC kan geen kwaad, en een virusscanner op je NAS ook niet.

« Laatst bewerkt op: 6 januari 2019, 09:46:44 door a.b. »

*

Jeronimo

• 7574
« Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2019, 17:47:44 »
Ok. Dank voor de info!
AVM CD1 Plus Transport+Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Furutech ADL DAC/ADC, Yamaha CDR-HD1000
Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC, Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx, Philips Fidelio X2
Audioquest

*

Heintje

• 1598
« Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2019, 17:57:12 »
Je streamer kan om bestanden vragen aan een externe bron (bv. een NAS of een opslagmedium wat door een pc wordt beheerd) of de bestanden zelf beheren (intern, of op een direct aangesloten USB-stick of harddisk). Maar er moet altijd iets zijn wat antwoordt, de bestanden opzoekt en terugstuurt. Daarvoor is een processor nodig die kan indexeren en die voldoende snel terug kan praten: DLNA wordt dat genoemd.

Als je nog iets méér wil (bv. aanlevering in een bepaald bestandsformaat zoals WAV of een relevant plaatje en begeleidende info) moet de processor snel genoeg daarvoor zijn en zijn voorzien van de juiste software. Simpele NAS'sen kunnen dat niet, dan heb je een model nodig met een zwaardere processor en wat meer intern geheugen.

Dus niet je streamer, maar het opslagmedium met de bestanden moet een "serverfunctie" hebben.

« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2019, 20:15:23 »
Je streamer kan om bestanden vragen aan een externe bron (bv. een NAS of een opslagmedium wat door een pc wordt beheerd) of de bestanden zelf beheren (intern, of op een direct aangesloten USB-stick of harddisk). Maar er moet altijd iets zijn wat antwoordt, de bestanden opzoekt en terugstuurt. Daarvoor is een processor nodig die kan indexeren en die voldoende snel terug kan praten: DLNA wordt dat genoemd.

Als je nog iets méér wil (bv. aanlevering in een bepaald bestandsformaat zoals WAV of een relevant plaatje en begeleidende info) moet de processor snel genoeg daarvoor zijn en zijn voorzien van de juiste software. Simpele NAS'sen kunnen dat niet, dan heb je een model nodig met een zwaardere processor en wat meer intern geheugen.

Dus niet je streamer, maar het opslagmedium met de bestanden moet een "serverfunctie" hebben.

Sonos regelt zelf het indexeren van de muziekcollectie dus het enige dat hij van de NAS wil weten is de naam van de netwerkshare.

*

Heintje

• 1598
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2019, 22:44:45 »
Sonos? Ik lees nergens dat de TS Sonos gebruikt?