Voor buizen vs eind buizen... Enzo...
« Gepost op: 1 januari 2019, 18:50:55 »
Beste mede forum genoten, allereerst een goed 2019 toegewenst!

Kan iemand mij vertellen wat qua klank de meeste invloed heeft bij een buizen versterker?

De voor/ stuurhuizen nemen het grootste deel op zich denk ik ::) maar hoe staat dat procentueel gezien ongeveer? Ik weet ondertussen dat de eventuele gelijkrichterbuis/ fase draaier ook van invloed kan zijn. Ik ben benieuwd naar de reactie van iemand die op dit gebied wel de nodige knowhow heeft :)

Alvast mijn dank ;)

*

Regenpak

• 340
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
Re: Voor buizen vs eind buizen... Enzo...
« Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2019, 19:19:53 »
Ik zou zeggen de uitgangstrafo. Niet voor niets kwam Philips destijds met OTL ontwerpen. Verder wordt veel waarde toegekend aan zeer speciale, peperdure condensatoren. Het is natuurlijk ook wel zo dat de meeste vervorming in de eindtrap ontstaat.

Tjerk

« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2019, 10:56:47 »
Mijn ervaring is dat zowel de voor als de eindbuizen de meeste maar ook de fase draaier de  invloed hebben.
Daarna de koppel condensators.
Het is denk ik de juiste combinatie vinden van het ene merk stuurbuis bij misschien wel een ander merk eindbuis en daarna eens gaan kijken naar de koppel condensators en misschien nog verder.

*

Buell

• 680
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2019, 14:34:40 »
De voorbuisjes doen, in verhouding tot de kosten, in mijn beleving het meest.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.

Line Magnetic LM219ia | Audio GD R2R 7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Franco Serblin- Accordo monitoren| Suzy Wong tegels | Audio lamp | stroom alles M-Way

*

geerd

• 5761
  • scheun ja
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2019, 17:34:36 »
is volledig afhankelijk van de manier waarop de versterker is gebouwd .
ook het aantal onderdelen dat gebruikt is en de ugt is van invloed .

extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2019, 19:02:20 »
Dank voor de reacties, ik snap dat alles in het keten invloed heeft ;). Maar ik dacht eigenlijk aan een globale inschatting zoals bv: stuurbuizen 40% fasedraaier 20% eindbuizen 40% bij wijze van spreken..

« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2019, 19:22:01 »
Dank voor de reacties, ik snap dat alles in het keten invloed heeft ;). Maar ik dacht eigenlijk aan een globale inschatting zoals bv: stuurbuizen 40% fasedraaier 20% eindbuizen 40% bij wijze van spreken..

De buizen met de hoogste gain hebben de meeste invloed.
En de grootste (spannings ) versterking vindt plaats in de voorbuizen, in de eindtrap versterk je maar een paar maal en de fasedraaier zit daar tussenin.
Maar vlak ook de invloed van een evt aanwezige gelijkrichterbuis niet uit en tevens die van de elko's, weerstanden e.d.
Dat alles zit in de signaalweg.
En als je dan aan het eind van die hele keten nog een keer gaat tegenkoppelen, dan vlak je al die invloeden ook weer wat af.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden