4 spoels sub aansluiten
« Gepost op: 2 januari 2019, 16:13:06 »
Na bijna 10 jaar op zolder te hebben gelegen nu eindelijk weer een auto waar ik een knappe kist in kwijt kan. dus de sub (audiobahn awis12) weer van zolder gehaald, probleem is alleen dat ik niet meer weet hoe ik deze aan moet sluiten.. heeft 4 spoelen.. is hier iemand die het wel weet?
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2019, 16:15:36 door Kleine reus »

*

chansig

• 10992
Re: 4 spoels sub aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2019, 16:34:36 »
https://www.manualslib.com/products/Audiobahn-Awis-12-461170.html

Wie weet staat er iets zinnigs in de manual.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2019, 17:13:18 »
Nee, wel de inhoud van de kist maar niet hoe de spoelen aan te sluiten

*

Heintje

• 1707
« Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2019, 20:12:07 »
Dat is niet zo moeilijk.
Ik lees hier: https://www.sonicelectronix.com/item_33647_Audiobahn-AWIS12J.html in de tekst dat je inderdaad vier spoelen hebt van 2 Ohm ieder.
Om te kunnen bepalen hoe hij moet worden aangesloten, heb ik meer informatie nodig:
1. welke versterker gaat de sub aansturen? De mate waarin die versterker stroom kan leveren en aan hoeveel kanalen, bepaalt namelijk hoe je de vier spoelen aan moet sluiten op die versterker.
2. wat wordt de kwaliteit van de bedrading van de versterker naar massa en accu en de bedrading tussen versterker en sub?
Kan die bedrading hele hoge stromen aan?

Een rekenvoorbeeldje voor jouw 2000 Watt RMS sub:
- je sluit alle spoelen parallel aan (= de vier plussen aan elkaar verbinden, de vier minnen van de spreekspoelen aan elkaar verbinden en dan de + en de - ieder aansluiten op je versterkeruitgang), zodat je een totale impedantie krijgt van 0,5 Ohm en je versterker, accu/dynamo en bedrading kunnen dat aan.
Dan gaat er door je bedrading tussen versterker en sub bij vollast dik 60 Ampère lopen.
- je sluit alle spoelen in serie aan (= driemaal een draad tussen + van een spoel naar de - van de volgende spoel en op de vierde plaats de + en - van de versterker aansluiten), zodat je in totaal 8 Ohm versterkerbelasting krijgt.
Dan gaat er door je bedrading tussen versterker en sub bij vollast 16 Ampère lopen.
- tussen de versterker en de accu gaat bij vollast sowieso een stroom lopen van zo'n 150 Ampère.

Als ik dus weet welke versterker je gaat gebruiken, kijken we eerst bij welke belasting (het aantal Ohms) je het maximale uit je versterker kan halen, wat voor schakeling je dan het best kunt gebruiken en welke eisen dat gaat stellen aan je bedrading.

En wat is je doel? SPL of mooie bas bij je muziek?

*

seoman

• 1308
  • No Comment
« Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2019, 20:19:30 »
2 in serie op het linker kanaal, 2 in serie op het rechter kanaal  :angel:

Maar wat heintje zegt: vertel ons eerst eens welke versterker je wil gaan inzetten
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

« Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2019, 20:30:04 »
Heren, hartelijk dank voor de reacties. De versterker die ik erop zet is een audiosystem f2 500. Is meer om een fijne bas in de auto te krijgen, geen spl en dit lag al zo lang op zolder..

*

seoman

• 1308
  • No Comment
« Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2019, 23:12:44 »
Als ik de manual goed ontcijfer.
Dan kan het in bridge mode 1250 watt leveren aan 2 Ohm

dan moet je 2 spoelen in seriezetten en nog eens 2 spoelen in serie en dan die 2 sets parallel.
Dan is de impedantie 2Ohm voor de 4 spoelen samen.
En zou je dus 1250 watt in de sub moeten kunnen pompen.
Mits in bridgemode aangesloten
Groeten Simon

*

Heintje

• 1707
« Reactie #7 Gepost op: 2 januari 2019, 23:14:39 »
Als ik hier: https://www.amp-performance.de/767-Audio-System-Twister-F2-500-MKIII.html in de specs kijk, voelt die versterker zich het lekkerst bij een belasting van 2 Ohm met kanaal 1 en 2 gebrugd ("Bridged mode").

In dat geval zou ik de spoelen twee aan twee parallel zetten (dus per twee spoelen beide plussen met elkaar verbinden en beide minnen met elkaar verbinden) en dan die twee stellen in serie zetten. Je komt dan precies op één toevoerleiding uit naar je versterker (dus vanaf de sub één plus en één min luidsprekerdraad naar de versterker), waarbij de versterker een belasting van 2 Ohm ziet en dus zijn volle vermogen kan leveren. 

Om het rekensommetje dan compleet te maken:
Door je luidsprekerleiding loopt in dat geval bij volle belasting 32 Ampère, dus zorg wel dat je voldoende dikke bedrading gebruikt.

Kijk even in de gebruiksaanwijzing van je versterker hoe je hem in Bridged Mode zet (voor zover ik kan zien zonder iets van je front end te weten; GEEN High Pass aan, WEL low pass aan, WEL Mono aan en de sub aansluiten tussen de beide plus-aansluitingen van de speakeraansluitingen).

Ik hoop dat na al die tijd je lijmverbindingen in de sub nog goed zijn ...

Sorry, deels hetzelfde gepost als Seoman ...  ;D

*

seoman

• 1308
  • No Comment
« Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2019, 23:18:09 »
Jij hebt ook veel meer tekst geschreven!
Dus ja dan ben ik net wat sneller :)

Wel fijn dat we het met elkaar eens zijn. Dat moet vertrouwen scheppen naar de lezers  :angel:
Groeten Simon

*

Heintje

• 1707
« Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2019, 01:04:09 »
 ;D 8)

« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2019, 20:22:13 »
Heren, nog even een bedankje van mijn kant af.. sub speelt weer heerlijk!