Re: Kan ik speakers "dubbel gebruiken"?
« Reactie #15 Gepost op: 4 januari 2019, 22:52:49 »
Ik heb zo'n soort opstelling gebruikt waarbij de stereoversterker een zogenaamde ht passthrough had, wat zoveel betekent dat je de stereoversterker alleen als eindversterker gebruikt. Je home-cinema versterker moet dan wel een pre-out voor de L+R voorkanalen hebben.

Als je stereoversterker zo'n eindversterker ingang niet heeft kan het ook werken dor de pre-outs van de ht versterker op een willekeurige lijningang van de stereoversterker aan te sluiten, maar dan moet je de volumeregeling van de stereoversterker op een vaste stand zetten die je een keer hebt uitgevogeld.

*

seoman

• 1261
  • No Comment
« Reactie #16 Gepost op: 5 januari 2019, 00:07:10 »
Wat bedoel ik ermee? Ik heb speakers waar ik tevreden over ben, die ik op mijn klassieke stereo gebruik. Aangezien ze al mijn TV flankeren zou ik ze -ook- op een cinema versterker willen zetten (mijn stereo staat dan uit). Aangezien mijn speakers dubbele aansluitingen hebben, zou dat praktisch kunnen. Vraag is of dat kwaad kan.... Loopt er dan geen stroompje over de andere kabels richting de stereo?

De weg die superge bewandeld zou kunnen

maar eigenlijk slaat het nergens op

Sluit je set gewoon aan op de Cinema versterker.
En hang die 'set' speakers aan de cinema.

Ik vermoed dat velen van jullie dit vloeken in de kerk vinden.
En dat is het waarschijnlijk ook omdat de consumenten consensus is dat een HT set hooguit 500 hoeft te kosten en een stereo buizen set rustig de 10K mag aantikken.
Die 2 werelden kunnen zo NOOIT verenigd worden.
En de meeste blije mensen die van beide werelden genieten houden ze dan ook strikt gescheiden. Verschillende ruimtes aan houden zou waarschijnlijk nog de makkelijkste weg zijn.

Ik leg de lat gewoon wat hoger bij cinema zodat stereo ook nog ergens naar klinkt.
Het heeft even geduurd (25jaar) maar het was een leuke vermakelijke trip.

Waarom zou je niet 6 stereo buizen versterkers inzetten voor een 7.1.4 systeem?
Of waarom niet 5 magnepan's inzetten voor je surround?
Ik heb geluk gehad ik begon met stereo toen dolby surround nog niet op de markt was.
En heb dus enigszins mee kunnen groeien.
Steeds meer eindversterkers en speakers er bij. Rustig opbouwen.

The quick and dirty sollutions hebben tot nu toe alleen de fabrikanten blij gemaakt (of handelaren op MP).

Als ik nieuwe speakers ga kopen weet ik het al op z'n minst 3 de zelfde luidprekers voor Links, center en rechts.
De rest is al wat minder van belang hoewel  dezelfde speakers achter extreem goed klinkt bij 5.1 SACD's en andere multitracks.
(ps Mijn set bestaat ook bij de gratie van MP)
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

Wim72

• 1912
« Reactie #17 Gepost op: 5 januari 2019, 00:29:41 »
Zoals ik het nu heb vindt ik eigenlijk wel ideaal, ik kan luisteren naar multikanaals, soort van dsp/Audyssey MultEQ met sub of naar puur 2 kanaals stereo zonder dsp/sub. Receiver stuurt max 3 of 5 speakers aan en stereo/eindversterker max 2 frontspeakers, receiver en versterker hebben op deze manier beide voldoende vermogensreserve.
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2019, 00:31:37 door Wim72 »

*

d'Oh!

• 3670
  • Mijn ringvingers zijn nog het meest bij de pinken
« Reactie #18 Gepost op: 5 januari 2019, 03:50:44 »
okay, bedankt iedereen! :)
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad C440 (tuner) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec)
Sony CDP C545 (cd) Sony DVP-NS400D (dvd/cd) Mission M32i (ls)

« Reactie #19 Gepost op: 5 januari 2019, 21:24:27 »
Ik leg de lat gewoon wat hoger bij cinema zodat stereo ook nog ergens naar klinkt.

Ik heb geluk gehad ik begon met stereo toen dolby surround nog niet op de markt was.

Ik heb deze weg gekozen omdat ik voor stereo veel meer aan kwaliteit hecht dan voor home cinema. Als ik het volledige home cinema gebeuren op hetzelfde niveau had willen krijgen als de stereo dan zou me dat een enorme schep extra geld gekost hebben die ik er helemaal niet voor over heb.

*

seoman

• 1261
  • No Comment
« Reactie #20 Gepost op: 6 januari 2019, 02:36:06 »

Ik heb deze weg gekozen omdat ik voor stereo veel meer aan kwaliteit hecht dan voor home cinema. Als ik het volledige home cinema gebeuren op hetzelfde niveau had willen krijgen als de stereo dan zou me dat een enorme schep extra geld gekost hebben die ik er helemaal niet voor over heb.
Tja dat snap ik wel.
Ik vraag me ook af of de multichannel opnames er uberhaupt voor bedoelt zijn. Ik ken er maar een paar, en die zullen mijn investeringen idd niet zomaar rechtvaardigen. Het merendeel van het aanbod is nog platter dan een pannekoek.
Toch is de impact van surround velen malen indrukwekkender dan de klank van een vingerafdruk over een metalen snaar.
Of mustang paardenhaar icm linksdraaiende olielak.
99% van de tijd hoor je gewoon een viool of gitaar. 

Toch kun je best je budget afstemmen of surround en stereo met de focus op stereo.
Maar je zult hoe dan ook geld moeten pompen in een goede surround processor. Wat je er aan hangt is helemaal vrij te kiezen. Jamo's aan de surround kanalen en nautilus aan de fronts. Waarom niet?
Het zal de surround beleving er niet echt beter op maken maar stereo is dan op z'n minst te pruimen.

Ten tijde van dolby surround, was het hebben van een goede front weergave al 95% van de klus. De rest was vage trukendoos achtige shizzle.
Goede stereo geluid maakt de meeste films al een stuk geloofwaardiger.

Toch, een truck die door je kamer rijdt en in alle hoeken van je kamer het zelfde klinkt. Ja dat is wel een lat die ik graag heb willen leggen. Die basgitaar klinkt dan OOK hoe die moet klinken. Waar die ook weergeven wordt.

Ik snap ook niet dat mensen wel een DSP gebruiken voor cinema maar niet voor muziek.
Moet het nou mooi klinken of moet het weergeven worden zoals het hoort te klinken.
Hoezo is dat uberhaupt een vraag en hoezo zou daar onderscheid in kunnen zijn tussen Muziek of andere audio disciplines?

Voor mij is surround gelijk aan stereo, dus ja een auto in de muziek klinkt het zelfde als een auto in een film.
Dankzij een DSP die het geluid platter maakt dan de boxen ooit konden zijn. De boxen kunnen nu wel iets correcters weergeven. Lever ik iets in? Ja maar ik win ook wat.
Ik kan nog wel het verschil horen tussen HQ/HD audio of een spotify stream dus zo slecht zijn die surround processors nu ook weer niet.
Dan kan ik met mijn set wellicht niet horen welke lak er gebruikt is op die viool. Tja jammer dan.
OOk kan ik misschien niet meer horen dat de stem 1mm dichter bij de microfoon gekomen is.
Misschien is die viool eigenlijk nog mooier als je systeem er maar een potje van maakt en lekker met de harmonischen op de loop gaat. VET.
gewoon je buizen als overdrive gebruiken en van een plank met een snaar een stradivarius maken.

Iedereen z'n eigen fetisch
iedereen z'n eigen budget.
Iedereen z'n eigen pad.

Maar denken dat immersive sound zomaar te behalen is, is gewoon een dikke vette illusie.
En dat velen die taak uit besteden aan de bios dat snap ik ook.
Dat klinkt echter voor geen meter in MIJN beleving dus heb ik die taak op mij genomen.
Ik hoef niet naar de bios waar een aap naast mij gaat zitten appen, gaat kletsen of chips zit te eten.

En soms draait ik multi channel muziek waarvan ik denk gloeiende gloeiende gloeiende waarom had ik dit niet eerder.
Waarom is dit zo'n dood medium? Waar zijn de artiesten gebleven die soundscapes durven te bouwen?
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

Bongo

• 177
« Reactie #21 Gepost op: 6 januari 2019, 09:03:35 »
En toch zijn dit wel degelijk aparte markten. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het aanbod aan subwoofers: de meeste daarvan zijn voor home theater bedoeld (spectaculaire effecten), maar voor serieuze muziekweergave totaal ongeschikt.
Het gebruik van een DSP is voor een subwoofer bijna noodzakelijk. En bij lage frequenties gaat dit goed, maar wil je met een DSP ook het midden en hoog gaan aanpassen, dan krijg je te maken met faseverschuivingen waardoor het middel vaak erger is dan de kwaal. Bulten in de frequentiekarakteristiek iets uitvlakken gaat nog net, maar dalen opkrikken geeft een heel onnatuurlijk geluid.