*

Regenpak

• 217
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
Re: Reparateur/onderhoud Noord Nederland voor Marantz receiver.
« Reactie #15 Gepost op: 9 januari 2019, 20:32:19 »
Aangezien het ding was opgebouwd met Matsushita transistors dacht ik dat ik die niet hoefde te vervangen, maar dat bleek iets te positief gedacht. Na recap, afregelen en nog 't nodige bleek de toonregeling nog steeds niet fris te zijn en de phonotrap gaf af en toe plofjes, ofwel, met alleen nieuwe elco's ben je er met deze Marantz niet, ook niet als er Matsushita torretjes in zitten.
Zijn dat die torren die er als hoedjes uitzien? Met zo'n soort plateautje waar de pootjes uitkomen? Ik had een preamp (3250) waar echt alle torren van het type 2SA841 en 2SC1681 (26 stuks) moesten worden vervangen. De datasheet suggereert Toshiba ("Perfect Crystal Device Technology").

Tjerk

*

Opa S.

• 7817
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #16 Gepost op: 9 januari 2019, 21:39:59 »
Zijn dat die torren die er als hoedjes uitzien?

In dit geval niet, dat zijn inderdaad Toshiba's en inderdaad zie je die erg veel in Marantz spul uit die tijd. In de Marantz 1060 bijvoorbeeld zitten vaak 2SC1000's, torretjes die je het best maar gewoon gelijk kan vervangen (bijna altijd veel ruis, maar ook regelmatig ploffen en knallen). Dat zijn deze;

In de Marantz 4415 waar ik nu aan gewerkt heb zit een hele kudde 2SC1327 Matsushita's en een paar NEC 2SA640's. Dat zijn deze;

De Matsushita's uit die tijd hebben allemaal een licht afwijkend uiterlijk t.o.v. van de standaard TO-92's, iets meer afgerond en een wat mattere finish, vergelijk de NEC en de Matsushita hier onder maar;

Ik ken geen enkele Matsushita TO-92 die aan het zwarte pootjes syndroom lijdt, misschien daarom wel dat ze vaak nog gewoon goed zijn. Maar uitzonderingen bevestigen de regels, de 2SC1327 had wat nukken. Maar wellicht ook wel omdat ze tegen de max specs aan gebruikt zijn, iets wat je ook vaak bij Pioneer ziet, bij Pioneers uit die tijd is zo'n beetje alles om die reden versleten.

Homo sapiens non flatulat ad mensam / with sufficient thrust ducks fly just fine.

>(.)__ <(.)__ =(.)__ 
   (___/  (___/  (___/

*

Regenpak

• 217
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
Re: Reparateur/onderhoud Noord Nederland voor Marantz receiver
« Reactie #17 Gepost op: 10 januari 2019, 06:48:09 »
Goed verhaal, mooie plaatjes! Zal mijn torren ook wel effe voor de lens halen vanavond.

Tjerk

*

S.B.Marantz

• 23520
  • CLASSIC MARANTZ POWER! There can be only one...
« Reactie #18 Gepost op: 10 januari 2019, 07:35:04 »

Zijn dat die torren die er als hoedjes uitzien? Met zo'n soort plateautje waar de pootjes uitkomen? Ik had een preamp (3250) waar echt alle torren van het type 2SA841 en 2SC1681 (26 stuks) moesten worden vervangen. De datasheet suggereert Toshiba ("Perfect Crystal Device Technology").

Tjerk

Ik ben wel even nieuwsgierig: Waarom moesten die allemaal vervangen worden?

*

Regenpak

• 217
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #19 Gepost op: 10 januari 2019, 11:34:08 »
Ik ben wel even nieuwsgierig: Waarom moesten die allemaal vervangen worden?
Ik had er drie vervangen. Speelde weer prima. Een week later was-ie terug...

Tjerk

*

Opa S.

• 7817
    • Second Life Audio
« Reactie #20 Gepost op: 10 januari 2019, 16:09:37 »
De lummel!

En van mijn standaardfrases tegenwoordig is: "Ach ach ach, wat had ik vandaag weer last van audio".

Waar anderen dan zoiets zouden kunnen zeggen als: "Nou zeg, 't zat wel tegen vandaag".

Daarom vertik ik 't ondertussen om nog reparaties te doen aan jaren '70 versterkers en receivers, reviseren is in the end vaak de enige verstandige oplossing. Tenzij 't voor de snelle handel(aar) moet, maar ook dat vertik ik :).
Homo sapiens non flatulat ad mensam / with sufficient thrust ducks fly just fine.

>(.)__ <(.)__ =(.)__ 
   (___/  (___/  (___/

*

Regenpak

• 217
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #21 Gepost op: 10 januari 2019, 16:40:51 »
Ja, 't was behoorlijk arrogant van die Marantz... Overigens ben ik wel old-skool qua revisie. Onderdelen die niet vervangen hoeven te worden laat ik zitten. Soms snij ik me daarmee inderdaad in de vingers. Maar ik heb ook zat componenten vervangen (elco's doorgaans) die bijkans beter waren dan moderne zut. Verder zijn de bekende teerknollen uit buizenradio's wel weer berucht.

Tjerk

*

Regenpak

• 217
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #22 Gepost op: 10 januari 2019, 19:57:51 »
@Opa S.: hierbij de torren uit mijn 3250:

Inderdaad dezelfde als die 2SC1000's, alleen de T is iets anders.

Tjerk

*

Opa S.

• 7817
    • Second Life Audio
« Reactie #23 Gepost op: 10 januari 2019, 21:17:12 »
Heb je daar die 2SC2240's voor gebruikt? Is er een prima vervanger voor.

Ze zijn trouwens erg weinig gebruikt, die 1681's. Misschien zelfs wel alleen voor dat apparaat...

>(.)__ <(.)__ =(.)__ 
   (___/  (___/  (___/

*

Regenpak

• 217
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #24 Gepost op: 11 januari 2019, 06:48:54 »
Heb je daar die 2SC2240's voor gebruikt? Is er een prima vervanger voor.
Inderdaad, en z'n PNP broertje 2SA970.

Tjerk

« Reactie #25 Gepost op: 13 januari 2019, 13:29:14 »
Als je de kans krijgt zou ik voor Theo gaan, die bouwt zelf versterkers en nog veel meer. Heel veel ervaring en kennis, dus dan krijg je vast iets fraais terug :D.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2019, 11:42:01 door Oud is leuk »

*

wrieh

• 302
  • Camel :D
« Reactie #26 Gepost op: 18 januari 2019, 08:22:26 »
Ik heb mijn versterker (Akai AM2600) vorig jaar naar Audio Artistiek in Vries gebracht. Niet voor een reparatie maar voor een revisie. Heeft me toen 150 euro gekost, ben erg tevreden met de versterker en ik kon duidelijk het verschil horen. Eerlijke mensen ze hadden alle oude componenten bewaard.
Platenspelert: Technics SL-D202 + Nagaoka MP-110;
Versterkert: Akai AM2600 + B&W DM220i;
CD-Spelert: Kenwood DP-47;
Cassettedeck:Kenwood KX-54