*

d'Oh!

• 3677
  • Mijn ringvingers zijn nog het meest bij de pinken
Waarop letten als je voor een platte TV gaat?
« Gepost op: 4 januari 2019, 18:23:00 »
Yep, binnenkort moet die 'koelkast' van een beeldbuis van me plaatsmaken voor een TV geschikt voor digitale ontvangst.
Zal teveel zijn om op te noemen, maar waar moet ik op letten bij aanschaf van een let wel wel tweedehands platte TV?

Viel me op dat er zoveel worden aangeboden! En goedkoop. Veelal omdat mensen op een smart TV overgaan. Hoeft van mij niet.
Zelf heb ik al wat zaken genoteerd.
1. LCD of plasma
2. full HD of HD ready
3. beelddiagonaal (ik denk aan 32-37 inch)
4. geluid (khoor dat het bij een platte TV niet om  om over naar huius te schrijven is)
5. aansluitingen (w.o. hdmi)
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad C440 (tuner) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec)
Sony CDP C545 (cd) Sony DVP-NS400D (dvd/cd) Mission M32i (ls)

*

seoman

• 1308
  • No Comment
Re: Waarop letten als je voor een platte TV gaat?
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2019, 19:08:51 »
Yep, binnenkort moet die 'koelkast' van een beeldbuis van me plaatsmaken voor een TV geschikt voor digitale ontvangst.
Zal teveel zijn om op te noemen, maar waar moet ik op letten bij aanschaf van een let wel wel tweedehands platte TV?

Viel me op dat er zoveel worden aangeboden! En goedkoop. Veelal omdat mensen op een smart TV overgaan. Hoeft van mij niet.
1. LCD of plasma
2. full HD of HD ready
4. geluid (khoor dat het bij een platte TV niet om  om over naar huius te schrijven is)

vergeet plasma, als je goed beeld wil neem je oled. Plasma valt erg tegen vergeleken met OLED
Je kunt, als het lekker goedkoop moet voor, LCD gaan maar dan kun je maar beter geen beeld liefhebber zijn
beelddiagonaal helemaal, 100% en alleen afhankelijk van de resolutie van het scherm.
Wil je 4K dan moet je naar 77inch tenzij tenzij tenzij je echt een hele kleine kamer hebt
Ik dacht 55inch is groot zat, nou nee voor 4K is het veel te klein tenzij je binnen de 1,5-2meter afstand blijft.
Nu is die resolutie niet zo extreem bepalend voor voor het beeld. Zeker aangezien de meesten TV kijken dat is nog steeds hooguit HD (lees 1K)
Als je alleen maar HD (of minder) bronnen hebt kun je natuurlijk prima verder van een 55inch 4K scherm gaan zitten.
De vraag reist dan: had je wel een 4K scherm moeten kopen dan?
(niet dat daar nog veel keuze vrijheid in is)
Als je voor HD wil gaan of misschien dat er nog ergens een stokoude batch  HD ligt dan zou 32-37 best een goed optie kunnen zijn.

Na wat rommelen met een online calulator kom ik voor HD 32 Inch op een optimale afstand van 2.2 meter
HD 32inch op een optimale afstand van 1.2 meter
HD 37inch op een optimale afstand van 1.4 meter
Dit zijn afstanden om optimaal gebruik te maken van de resolutie van het beeldscherm.

Stel je wil je computer leesbaar krijgen op je PC TV dan wordt je gedwongen deze afstanden of resoluties te handhaven.
Voor TV kun je het ook negeren. Wat boeit het welk rugnummer op een shirt staat of welk patroon de bal heeft.
TV is doorsneee genomen zo inhoudsloos dat die details er zelden toe doen.
Maar als je wil gaan mierenneuken met hoge kwaliteit docu's of films dan ben je bij deze gewaarschuwd!

Iedere speaker heeft een lucht inhoud nodig om iets van laag te kunnen produceren.
een plate TV is niet alleen een zinloze doelstelling het is FUNEST voor het laag van het geluid.
Koop een TV met kast en het is meteen een stuk beter te pruimen.
Negeer geluid en draag die taak over aan je set!

HDMI kom je niet meer omheen, verder kijk wat je wil aansluiten, zorg dat je oude apparatuur opz'n minst aangesloten kan worden.
Smart TV, TV alleen maar overbodige ballast maar ze maken gewoon geen monitoren meer. (op projectoren na, maar daar zit niemand op te wachten (effe een dikke projectie mijnerzijds))
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2019, 19:36:40 door seoman »
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

d'Oh!

• 3677
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2019, 19:32:54 »
Om met Butthead te spreken: "Uhh... okay". Hm, ik kom van TV kijken op een ouwe beeldbuis met 28"beelddiagionaal af. Ik hoef niet zo'n enorme vlakvuller tegen de muur. Ik kijk af en toe TV, daarom.

Niettemin, thanx. Was niet de zegswijze: pecunia non OLED?  ;)
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad C440 (tuner) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec)

*

seoman

• 1308
  • No Comment
« Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2019, 19:37:58 »
Tja laat je dan maar niet een 4K tv aansmeren en pak een goedkoop LCDtje
Daar kun je prima mee af en toe tv kijken
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

minplus

• 8639
  • relax, don't do it
« Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2019, 20:50:43 »

1. LCD of plasma
2. full HD of HD ready

1. LCD
2. Full HD
3. Prima
4. Aansluiten op je stereo set
5. Mooi meegenomen, een paar HDMI ivm zoiets als een satelliettuner of zo.

Ik zag pas een erg mooie Sony Bravia in die maat bij een kringloop staan voor 50 euri. Het is dat ik al eentje in die maat heb en het vrijwel niet gebruikte ouwe glasbakje het ook nog prima doet, maar anders had ik hem meegenomen.

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

Roots

• 1958
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2019, 21:43:03 »
Als je een oudere tweedehandse zoekt is het belangrijk dat de TV een cam-module accepteert die Ziggo gecertificeerd is...Anders heb je weer een losse ontvanger nodig met HDMI kabel.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

d'Oh!

• 3677
« Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2019, 03:38:58 »
Als je een oudere tweedehandse zoekt is het belangrijk dat de TV een cam-module accepteert die Ziggo gecertificeerd is...Anders heb je weer een losse ontvanger nodig met HDMI kabel.

Bedoel je DVB-C?
Net overigens naar een Philips platterd wezen kijken. Scherpte en contrast beter dan bij een gewone beeldbuis. Maar mooier? Nee.
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2019, 12:01:00 door d'Oh! »

*

d'Oh!

• 3677
« Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2019, 12:27:24 »
Vraag: is het mogelijk digitale TV te krijgen op n coax punt (huiskamer) op een full HD TV.... en met een ziggo tussenbox (die het digitale signaal omzet) ontvangst op een klassieke beeldbuis op een ander coaxpunt (slaapkamer)?
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2019, 12:36:06 door d'Oh! »

*

Roots

• 1958
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2019, 18:54:04 »

Bedoel je DVB-C?
Net overigens naar een Philips platterd wezen kijken. Scherpte en contrast beter dan bij een gewone beeldbuis. Maar mooier? Nee.

Yup....Maar ik las net dat je bij het Ziggo basispakket geen Cam(CI+) module nodig hebt.
https://www.consumentenbond.nl/tv/de-digitale-televisiemodule

Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

« Reactie #9 Gepost op: 7 januari 2019, 17:45:44 »
Vraag: is het mogelijk digitale TV te krijgen op n coax punt (huiskamer) op een full HD TV.... en met een ziggo tussenbox (die het digitale signaal omzet) ontvangst op een klassieke beeldbuis op een ander coaxpunt (slaapkamer)?

Jee en Na. Eigenlijk Ja, maar misschien begrijp ik de vraag niet zo goed  ;D

Signaal komt altijd via coax binnen, je verdeelt het door je huis heen met coax (met een splitter of met een een antenne versterker, let op bij het gebruik van oude coax kabel).

Heeft je TV een ingebouwde decoder (al dan niet met een module) dan sluit je daar de Coax rechtstreeks op aan.

Een oude TV zonder ingebouwde decoder heeft een extern kastje nodig (bijvoorbeeld een Humax doosje van Ziggo zelf). Die kun je extra bij bestellen. Heb je al ziggo dan kun je er meestal eentje gratis krijgen.

(https://ninelizardsblog.blogspot.com/2018/09/antenneversterker-icm-ziggo-en-oude.html)

« Laatst bewerkt op: 7 januari 2019, 17:47:21 door blueznl »
... When in troubles, when in doubts, run in circles, scream and shout...