Dual 503-1
« Gepost op: 5 januari 2019, 23:23:16 »
Beste forum leden,

Ik ben vandaag nieuw op het forum :), ik kom regelmatig via google interessante informatie op Audiofreaks tegen m.b.t. de diverse Audio apparatuur uit de goede oude tijd, vandaar dat ik me nu ook zelf geregistreerd heb.
Mijn jongste zoon heeft veel van mijn "oude" apparatuur ontdekt en heeft veel interesse, door langere stilstand hebben de meeste apparaten verschillende problemen, maar we proberen de "zaak" weer aan de praat te krijgen.

We zijn momenteel begonnen met de draaitafel, in dit geval een Dual 503-1 uit 1987, van deze draaitafel hebben we er twee, mijn zoon heeft er via via ook ééntje, die doet het redelijk, alleen het instelwieltje voor de naalddruk doet niets?!, maar we hebben het dingetje met een digitaal weegschaaltje in kunnen stellen!
Van mijn exemplaar zit dit wieltje juist helemaal vast, geen beweging in te krijgen, en het plateau draait maar moeilijk rond, naar verwachting moet er nieuwe/juiste lager olie in, maar hoe kom ik bij het lager, ik krijg de draaitafel niet uit elkaar!, wie heeft kennis van dit model?, ik heb vijf schroeven uit de onderkant gedraaid, het draaiplateau aan de bovenzijde er af, hier ook drie schroeven los kunnen draaien, rondom de arm een vijftal inbus schroeven er uit, maar daar blijft het bij, ik heb geen idee of de complete arm er af kan/moet, maar daar durf ik nog niets aan los te draaien!, ook het kleine kunststof onderplateau waar de v-snaar omheen ligt, weet ik niet los te krijgen.

Op YouTube staat een aardig filmpje van iemand die zo'n 503-1 netjes schoon,- en functioneel maakt, maar de belangrijke details zie ik helaas niet!

Mogelijk zijn er forum leden, die me verder willen/kunnen helpen?

Alvast bedankt!

Groeten,

Marcel

*

i2Paq

• 3141
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: Dual 503-1
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2019, 14:25:43 »
Je kunt even contact opnemen met Dr. Dual, Sander, in Almere.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

geerd

• 5626
  • scheun ja
« Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2019, 19:18:33 »
is een simpele platenspeler met een sub chasis waarop alle belangrijke delen zijn gemonteerd .
rustig bekijken en demonteren snaar vervangen reinigen smeren meer kun je er niet aan doen ,

extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

« Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2019, 21:21:27 »
i2Paq en Geerd bedankt voor jullie reactie,

Als ik er helemaal in vast loop, dan wil ik graag gebruik gaan maken van i2Paq's tip; " Dr. Dual" !

Geerd, ik zag inderdaad, dat het (gelukkig) een simpele speler is, maar ik krijg het apparaat momenteel niet verder uit elkaar, de arm past zo op aanhef niet door het bovendeel als ik dit wil afnemen!, moet de arm verwijderd worden of kan deze op zijn plaats blijven?
Als ik het bovendeel en onderkant van elkaar los kan krijgen, kan ik ook o.a ook bij het mechaniek om dit te reinigen en opnieuw te smeren.
Ook moet ik nog het kleine kunststof plateau waar de snaar omheen loopt, los krijgen van het chassis, zodat ik ook de as kan reinigen en voorzien van nieuwe olie.

Ten slotte nog de vraag hoe het mechaniek van het afstelknopje voor de naalddruk werkt, daar krijg ik op een normale manier geen beweging in, zou ook daar ergens oud vet verhard kunnen zijn?

Groeten,

Marcel

*

geerd

• 5626
  • scheun ja
« Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2019, 22:33:50 »
ik zou de handel even inspuiten met s 39 kruipolie en een nachtje laten weken ook goed spul om mee op te poetsen

« Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2019, 07:00:23 »
Hmm denk/hoop dat Geerd wd40 bedoeld want s39 is een soldeer flux op basis van zoutzuur  :o
Living: Harman Kardon: AVR 370, Samsung: UE48JU6000, Dali: Zensor 7 + 1, Mission: 73c, Humax: ihdr-5200, Chromecast,
Dual: 704/Shure V15-III, NAD: PP1, LG: BD570, WD: TV Live Hub, HTPC: Kodi, Logitech Harmony ultimate hub.
Set 2 garage/Terras: Sony TA-F361r, B&W DM5, Philips 22RH423/21Z, Chromecast.

*

geerd

• 5626
  • scheun ja
« Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2019, 09:18:48 »
u heeft geheel gelijk s 39 is geen goed plan nee wd 40 dan maar .
was ook laat toen ik het neer typte  ;D ;D ;D

« Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2019, 22:44:06 »

Hallo Geerd en Gooffy,

Met dank voor de aanvullende informatie, ik had al een op Youtube gezien, dat WD40 voor veel doeleinden een soort wondermiddeltje schijnt te zijn.

Maar om overal bij te kunnen komen, moet ik nog eerst " even"  zien, hoe ik de boven- en onderkant verder van elkaar los kan krijgen, ik krijg de bovenkant niet verder naar boven "over" de arm heen, de ronde kunststof afdekking rondom, zit in ieder geval in de weg?
En hoe is het kunststof aandrijfplateau bevestigd, ik zou dit naar boven toe af willen nemen om het lager te reinigen en opnieuw te voorzien van lager olie.

Nog een paar vragen te gaan, maar het begin is er!

Bedankt en groeten,

Marcel

« Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2019, 22:38:19 »
Inmiddels is het me dan gelukt om de speler te demonteren, nu kan ik o.a. ook het lager benaderen, dit heb ik inmiddels ook al uit elkaar en schoongemaakt met IPA. De oude olie zag er uit als stroop, bruin, dik en plakkerig, het aandrijfplateau draaide dan ook maar (veel te) zwaar. Ook lag er een opgedroogd plasje olie op de bodem van de speler!, ik neem aan, dat men ooit eens te veel olie heeft gevuld, en dat dit is overgelopen, zo'n lager kan toch niet lek zijn?
Inmiddels alles goed schoon gemaakt, ziet er weer prima uit!

Nu ben ik het zeer moeilijk draaiende stelwieltje voor de naalddruk aan het bestuderen, het zit met een schroefje gemonteerd, inmiddels het al een keer uit elkaar gehaald, er zit een dun stalen plaatje achter.
Het is me echter niet duidelijk hoe het mechanisch gezien functioneert, ik zie zo op aanhef geen mechaniek wat de naalddruk zou kunnen verhogen of verlagen, er beweegt niets?
Dit soort armen zit op meerdere type's van Dual, wie weet hoe het werkt? en kan ik het smeren met WD40?, wat moet er verder nog gesmeerd worden?, ik zie zo verder nergens vet op of aan andere mechanieken!, moet de motor ook nog ergen voorzien worden van vet of olie?

*

tito

• 9811
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2019, 02:46:54 »
Als je je >> hier << ff (gratis) registreert, kun je de handleiding en voor je renovatie werkzaamheden nuttige info uit de servicemanual halen.
Let voor de details ook de exploded view.  ;)

*

geerd

• 5626
  • scheun ja
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2019, 09:53:23 »
demonteren van armpje is lastig uit te leggen maar het is een veel gebruikte praktijk het op max te zetten en met een weegschaaltje de naalddruk juist af te stellen door het contra gewicht te verplaatsen .
het geheel werkt toch maar bij benadering

« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2019, 23:55:48 »
Hallo Toto en Geerd,

Met dank voor de verdere informatie, ik heb inmiddels (elders) een Service-Anleitung kunnen downloaden!
Ik heb op diverse punten met een naaldje wat WD40 aangebracht, dat geeft beduidende verbeteringen, de draaitafel heeft heel veel jaren op zolder stil gestaan, alles inmiddels weer goed schoongemaakt, het begint er weer op te lijken.
Ook heb ik WD in het stelwieltje voor de naalddruk aangebracht, na enige inwerking, draait ook dit weer mooi.

Via Ebay in Duitsland ( Elektro Markt / tonnadel-versand ) 5 ml Dual lager olie in een spuitje kunnen kopen, maar ik weet niet hoeveel ml er in het lager van een 503-1moet?
Verder wil ik nog een laagje Terodem SP 300 op de bodem van de speler aanbrengen?, baat het niet, dan schaadt het niet?

Wie weet hoeveel ml lager olie er in het lager moet?