*

KR720

• *
  • 22
Kenwood KR-720 receiver, waar vind ik het juiste lampje?
« Gepost op: 10 januari 2019, 22:06:14 »
Hallo Audiofreaks.nl.

Dit is mijn eerst posting, sinds ruim een jaar ben ik me bezig gehouden met stereo apparatuur.
Gewoon hobby, en ben nog een absolute beginner.

Een Kenwood KR-720 had ik opgepikt van MP, een extreem leuk ding maar waar men de waarde niet echt van inziet. Het is gewoon te simpel misschien maar ik vind het leuk.

Nu is het lampje van de zenderzoeker kapot. Daardoor doen de led's van de powerweergave het alleen bij volume maximaal. Jammer, maar kennelijk wel te repareren.

Uit de repairmanual maak ik op dat ik een 8V 70mA lampje nodig heb.
Maar dat kan ik nergens vinden...

Wie weet welk lampje ik het beste kan gebruiken en waar te koop?
Ik wil per se de oude sfeer behouden op deze receiver, dus geen spierwitte moderne LED.
Bedankt voor de tips!

*

Opa S.

• 8094
  • Scheef en toch geen schaats
Re: Kenwood KR-720 receiver, waar vind ik het juiste lampje?
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2019, 22:25:57 »
De vintage liefhebber zal 'm te modern vinden, maar het lijkt mij een uitstekend apparaat.

Misschien dat Conrad die lampjes heeft? 8 Volt is inderdaad wel lastig. Het amperage is iets minder van belang. Eventueel op eBay (Duitsland) kijken, daar worden dat soort dingen ook nog wel eens aangeboden.
Proper stupidity is fascinating.

Ricky Gervais

*

Regenpak

• 340
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2019, 06:58:15 »
Je kan er ook een SMD LEDje inzetten. Moet je alleen R289 aanpassen naar 2.2k 1/4W ofzo.

Tjerk

*

KR720

• *
  • 22
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2019, 11:48:39 »
@Regenpak: Bedankt voor je reactie. Maar eh, ik heb geen idee waar je het over hebt. Ben nog een electronica noob. Maar juist omdat ik er niets vanaf weet, wil ik er wat meer van weten. Eenvoudig beginnen dus en hopelijk hebben de hardcore forumleden geduld  ;D

@Opa S. : Ja, het is een wat modernere Kenwood 1980/1981 dan het populaire jaren 70 spul. Deze heeft naast een analoge zenderzoeker ook een digitale frequentiemeter. Dat maakt deze kleine receiver in mijn ogen zo leuk. Dat er financieel bijna geen waarde in zit deert mij totaal niet. En dat er veel betere audio apparatuur is ook niet. Het ding heeft gewoon iets.  ^-^

Het juiste lampje 8V 70mA is niet te vinden. Wel vind ik lampjes 8V met 50, 60, 80 en 100mA.

Die zijn dan veilig voor de KR720 alleen het ene lampje brand wat zachter/harder dan de andere?

Welke ampère zou je dan nemen als alternatief voor de 70mA?

« Laatst bewerkt op: 11 januari 2019, 11:55:52 door KR720 »

*

Opa S.

• 8094
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2019, 14:46:12 »
60 of 80, maakt niet zoveel uit.

Ricky Gervais

*

Opa S.

• 8094
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2019, 14:50:44 »
PS: Dat de zenderschalen zowel analoog als digitaal zijn is best zeldzaam, dat zijn de overgangsmodellen geweest, inderdaad jaren '80. De fabrikanten wilden over naar digitaal, maar waren bang dat niet iedereen daar al klaar voor was, dus deden ze allebei maar :).

Technics heeft ook van die modellen gehad, o.a. de SA-626, SA-828 en SA-1010, zeer zeldzaam overigens (van de 626 en 828 heb ik er een paar :))

Ricky Gervais

*

Regenpak

• 340
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
Re: Kenhout KR-720 receiver, waar vind ik het juiste lampje?
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2019, 16:33:28 »
60 of 80, maakt niet zoveel uit.
Zou wel voor die van 80 mA gaan, die 60 mA fikt er in dit toestel vrij snel alweer uit. Met een LEDje heb je dat probleem niet maar omdat de stroom voor dat lampje uit de -19 V wordt gehaald moet die worden beperkt anders gaat dat LEDje toch ook stuk. Die LED heeft maar 2-3 V nodig, afhankelijk van de kleur, en maar iets van 10 mA. Dus vandaar dat die weerstand ook moet worden aangepast. Met een lampje van 80 mA hoeft dat niet.

Wel gaaf zo'n hybride tuner, heb er ook een paar (Denon ST-3380 bijvoorbeeld).

Tjerk

*

KR720

• *
  • 22
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2019, 15:58:23 »
PS: Dat de zenderschalen zowel analoog als digitaal zijn is best zeldzaam, dat zijn de overgangsmodellen geweest, inderdaad jaren '80. De fabrikanten wilden over naar digitaal, maar waren bang dat niet iedereen daar al klaar voor was, dus deden ze allebei maar :).

Technics heeft ook van die modellen gehad, o.a. de SA-626, SA-828 en SA-1010, zeer zeldzaam overigens (van de 626 en 828 heb ik er een paar :))

Opa S. dat zijn erg fraaie receivers van Technics, aan het disco display te zien hadden ze een samenwerking met Atari in die tijd  :laugh: 

Ja, dat vind ik het leuke aan de Kenwood dat het een hybride is, dat heb je goed verwoord Regenpak.

OK, 80mA wordt het dan, bedankt voor de tips.

Ik ga denk ik een nieuw topic openen waarin ik mijn projecten kan laten zien en hopelijk ook reacties krijg met tips. Want als groentje op het gebied van audio en electronica kan ik wel wat coaching gebruiken
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2019, 16:00:35 door KR720 »

*

Regenpak

• 340
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2019, 21:57:51 »
Komt vast goed!

Tjerk

*

KR720

• *
  • 22
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2019, 21:40:08 »
Blijkt dat er een axiaallampje in zit.
Daarvan vind ik alleen een 8v 100mA versie...

Misschien is LED dan toch een betere optie. Hier ga ik verder zodat de vorderingen in één topic staan. Tips van harte welkom.