*

d'Oh!

• 3663
  • Mijn ringvingers zijn nog het meest bij de pinken
Kan je de hoofdtelefoon uitgang van je TV gebruiken?
« Gepost op: 11 januari 2019, 21:19:39 »
Om een versterkte subwoofer met speakers aan te sturen. TV heeft zo'n jack uitgang en m'n sub ook. Kan niks over impedanties vinden van zowel TV als sub niet.
Voordeel is natuurlijk via de remote control van de TV het geluidsvolume regelen.

Dit zijn alle aansluingen:

« Laatst bewerkt op: 11 januari 2019, 22:13:14 door d'Oh! »
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad C440 (tuner) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec)
Sony CDP C545 (cd) Sony DVP-NS400D (dvd/cd) Mission M32i (ls)

*

Heintje

• 1599
Re: Kan je de hoofdtelefoon uitgang van je TV gebruiken?
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2019, 22:53:18 »
In principe zou het moeten kunnen, maar aan het plaatje hebben we niks.
Heb je de typenummers van de TV en de sub voor me?
Dan denk ik even met je mee.

*

d'Oh!

• 3663
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2019, 23:33:03 »
philips 37pfl5604h/12
Zelfs in de manual staat niks over impedanties.

Sony sub SA W305

Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad C440 (tuner) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec)

*

Heintje

• 1599
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2019, 00:21:54 »
Je TV heeft geen mono-uitgang en je sub heeft geen optische ingang.
Ook wordt bij beide geen info over impedanties gegeven, dus het is een beetje gissen.
Ik zou vanwege die impedantie geen hoofdtelefoon naar highlevel-in gebruiken.

Dat mono-probleem hou je met elke TV-uitgang. Je zou dat kunnen oplossen door zelf een verzwakte Y-kabel te maken van de audio-out op de TV naar de tulp-in op je sub. Je zou dan in serie met beide plussen (L en R) een weerstandje van pakweg 300 Ohm kunnen opnemen.

De manual van je sub is er niet heel erg duidelijk over, maar in jouw geval zou ik met een tup-tulp kabel van de aansluitingen "nr. 3" (Audio out op de achterkant) L verbinden met de tulp-ingang van je sub. Het nadeel is dat je zo alleen het sub-signaal van Links invoert in je sub, maar daar merk je in de praktijk weinig van omdat het laag vrijwel altijd op beide kanalen even sterk is.

Vervolgens zet je op flink volume muziek op op je TV aan, met de sub flink te hard ingesteld. Dan switch je de Phase op de sub totdat de bas het best bij de muziek klinkt.
Daarna regel je de Cut-off Freq terug van max naar min totdat e.e.a. goed klinkt. Daarna regel je op de sub het volume terug totdat de bas past bij de muziek. Klaar, daarna fijnregelen.

Zoiets.  8)

*

d'Oh!

• 3663
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2019, 01:31:50 »
Okay, thanx. Ik lees dat veel mensen computer speakers + sub gebruiken op hun TV headphone uitgang, want die is zo'n beetje hetzelfde als bij een computer of laptop.

« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2019, 16:09:17 »
Computer setjes versteken ook het geluid naar de speakers deze sub versterker stuurt alleen de woofer aan, wanneer je de koptelefoon uitgang verbind met speakers IN word het signaal naar speakers OUT alleen maar door gelust en niet versterkt, de koptelefoon uitgang gaat geen genoeg signaal leveren om de speakers aan te sturen, er zal een aparte versterker tussen moeten.

Het zal zo dus niet werken.
Living: Harman Kardon: AVR 370, Samsung: UE48JU6000, Dali: Zensor 7 + 1, Mission: 73c, Humax: ihdr-5200, Chromecast,
Dual: 704/Shure V15-III, NAD: PP1, LG: BD570, WD: TV Live Hub, HTPC: Kodi, Logitech Harmony ultimate hub.
Set 2 garage/Terras: Sony TA-F361r, B&W DM5, Philips 22RH423/21Z, Chromecast.

*

d'Oh!

• 3663
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2019, 18:05:39 »
Computer setjes versteken ook het geluid naar de speakers deze sub versterker stuurt alleen de woofer aan, wanneer je de koptelefoon uitgang verbind met speakers IN word het signaal naar speakers OUT alleen maar door gelust en niet versterkt, de koptelefoon uitgang gaat geen genoeg signaal leveren om de speakers aan te sturen, er zal een aparte versterker tussen moeten.

Inderdaad.
Ik probeer nu één van de aansluitingen achterop de TV te gebruiken om audio van de TV naar m'n stereo te krijgen. Nog geen succes gehad. Ik ga denken dat alle aansluitingen achterop de TV zijn bedoeld om signaal IN te krijgen van allerhande randapparatuur. Bummer :-\

« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2019, 21:14:18 »
Je zou de koptelefoon aansluiting v/d tv op de stereo kunnen aansluiten, een andere optie is om de audio out van de scart te gebruiken met behulp van onderstaande connector.

Living: Harman Kardon: AVR 370, Samsung: UE48JU6000, Dali: Zensor 7 + 1, Mission: 73c, Humax: ihdr-5200, Chromecast,
Dual: 704/Shure V15-III, NAD: PP1, LG: BD570, WD: TV Live Hub, HTPC: Kodi, Logitech Harmony ultimate hub.
Set 2 garage/Terras: Sony TA-F361r, B&W DM5, Philips 22RH423/21Z, Chromecast.

*

Frits

• 463
  • HiFi is emotie
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2019, 21:18:00 »
Ik heb de optische out van mijn TV via een Dac op mijn (stereo) versterker aangesloten. Geluid is dan een stuk beter dan via de koptelefoonuitgang van de TV.
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

*

Heintje

• 1599
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2019, 22:29:54 »
Als jullie even naar het plaatje in de eerste post kijken, staan ónder het woord BACK en bóven de twee rood/witte tulppluggen de woorden "Audio OUT".
Dáárop is mijn conclusie gebaseerd, na het doorpluizen van het manual van de TV.
Ik zou nu eerst controleren of daar (en in welke menu-omstandigheden) het analoge muzieksignaal uit komt.
Als dat zo is, kan je verder gaan.

*

minplus

• 8211
  • relax, don't do it
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2019, 15:21:48 »

Inderdaad.
Ik probeer nu één van de aansluitingen achterop de TV te gebruiken om audio van de TV naar m'n stereo te krijgen. Nog geen succes gehad. Ik ga denken dat alle aansluitingen achterop de TV zijn bedoeld om signaal IN te krijgen van allerhande randapparatuur. Bummer :-\

Ik gebruik de tulp audio-uitgangen achterop de TV via een verbinding naar de tulp Aux-ingangen van de versterker voor een prima geluid over de speakers. Sub overbodig.
De koptelefoon-uitgang van de computer naar tulp-ingangen (tape1) van de versterker met hetzelfde prima geluid als resultaat.

Verder geldt wat Gooffy zegt (citaat:Computer setjes versteken ook het geluid naar de speakers deze sub versterker stuurt alleen de woofer aan, wanneer je de koptelefoon uitgang verbind met speakers IN word het signaal naar speakers OUT alleen maar door gelust en niet versterkt, de koptelefoon uitgang gaat geen genoeg signaal leveren om de speakers aan te sturen, er zal een aparte versterker tussen moeten.) Je zit dan toch nog vast aan een losse versterker.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

d'Oh!

• 3663
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2019, 16:45:05 »
Ik heb al een Dell speakersetje + sub geprobeerd op de hoofdtelefoonuitgang. Prima geluid, hoewel niet écht luid. Binnenkort probeer ik een Logitech setje.

*

Heintje

• 1599
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2019, 17:05:18 »
- Ik heb de vraag beantwoord hoe je jouw sub op je TV kunt aansluiten.
- als je op zoek gaat naar een 2.1 set (je geeft geen doel of prijsrange op), sla dan zeker de Harman Kardon Soundsticks III niet over: dat kan héél mooi en loeihard (zei hij terwijl hij ernaar luisterde ...  ;D).

*

minplus

• 8211
  • relax, don't do it
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2019, 17:12:33 »
Ik heb al een Dell speakersetje + sub geprobeerd op de hoofdtelefoonuitgang. Prima geluid, hoewel niet écht luid. Binnenkort probeer ik een Logitech setje.

Tsja, dat blijft geklooi in de marge.
Die laatste heb ik, na diverse andere waaronder ik meen ook een Dell, hier nog staan achter en onder de oude XP-computer voor het geval ik nog een keer een keer een oud maar erg fraai computerspel wil spelen. Prima voor dergelijke dingen maar niet echt serieus voor muziek indien je beter in huis hebt staan. Zo niet, dan is het ook voor muziek erg leuk.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

d'Oh!

• 3663
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2019, 18:18:01 »
- Ik heb de vraag beantwoord hoe je jouw sub op je TV kunt aansluiten.
- als je op zoek gaat naar een 2.1 set (je geeft geen doel of prijsrange op), sla dan zeker de Harman Kardon Soundsticks III niet over: dat kan héél mooi en loeihard (zei hij terwijl hij ernaar luisterde ...  ;D).

Okay, en die soundsticks kunnen gewoon op de TV's headphone uitgang....?