*

seoman

• 1246
  • No Comment
Re: Vraagje over lengte / dikte speaker kabels
« Reactie #60 Gepost op: 22 januari 2019, 00:29:37 »
Citaat
Wil best overstappen op Kimber Cable maar dat is het me nog niet waard.

ook daar heb je een model voor welke een aantal euro de meter kost en hetzelfde doet..
Nee ik wil die TC serie liefst TC12 bi-wire. De tc4 Voor het hoog de TC8 voor het laag.
Dat is toch kei mooi man. Wat kan mij dat geluid schelen.
Dat klinkt ook aller aardigst met gamma 2.5mm˛

zit echt geen verschil in ...

https://link.marktplaats.nl/m1362785881
Dat kan wel zijn maar die buigen niet zo goed ;)
Dat komt omdat ze het verontreinigt hebben met platina
:) Bed tijd ik word melig
Groeten Simon

"Is it freedom to choose what is not a choice?
Or is it freedom to silence what is not a voice?"

*

TANNOY

• 39956
« Reactie #61 Gepost op: 22 januari 2019, 00:38:06 »
buigt goed trouwens..  :)

niet teveel buigen in je bed,truste!

*

Wim72

• 1873
« Reactie #62 Gepost op: 22 januari 2019, 00:51:07 »
Geen idee of dat een betrouwbare fabrikant is , hier is de site van de fabrikant gaat daar maar gluren:

http://www.van-damme.com/vandamme_product/van-damme-up-lcofc-hi-fi-speaker-cable/
Vandamme is een gerenommeerd merk. Maakt ook zeer goede microfoonkabels. Dus daar is geen twijfel over.
Wat voor de stijfheid of soepelheid van de luidspreker kabel van belang is, is de dikte van de afzonderlijke draadjes. Heel erg veel dunne draadjes per ader is veel soepeler dan weinig dikkeredraadjes, terwijl de gezamenlijke doorsnee-oppervlakte gelijk is. Daarom is er ook een behoorlijk prijsverschil tussen de diverse kabels, terwijl ze er, oppervlakkig gezien, hetzelfde uitzien. Of er dan qua weerstand etc. nog een verschilletje in zit, weet ik niet. Daar heb ik me niet in verdiept.

Verder kun je, door dwars op de draadjes te kijken, vooral met een vergrootgla,al zien wat voor materiaal er gebruikt US. Coppercladded aluminium, dus aluminium met een koperen huidje, ziet er dan ook zo uit, wittig binnenin, rood aan de buitenkant. Ook is dit een veel stuggere kabel dan eenzelfde kabel uit koper. Mits er ongeveer evenveel draadjes per ader zitten, natuurlijk.

Tot nu toe nog nooit van dat merk gehoord, denk niet dat het een slecht merk is maar stond geen OFC keurmerk in de link naar Ebay dus de site van de fabrikant er maar bij gekalkt en daar kan topicstarter alles rustig bekijken... ;D
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2019, 00:53:31 door Wim72 »

*

Wim72

• 1873
« Reactie #63 Gepost op: 22 januari 2019, 01:03:03 »
Koperen leidingen bij bliksembeveiliging worden veelal vervangen door o.a. aluminium i.v.m. diefstallen, kan dit ook negatieve invloeden hebben op de akoestiek en geluidsweergave van blikseminslagen... :P

*

berret

• 2219
  • Universeel Leeghoofd en nu echt platzak
« Reactie #64 Gepost op: 22 januari 2019, 08:33:28 »
Gaan we echt de buigbaarheid gebruiken om koper te beoordelen?
Wat een kolder

10 aders van 0.35mm˛ gevlochten glas buigt beter dan massief 2,5mm˛ koper.

Als buigbaarheid een vereiste is dan gebruikt met meer dunne draden van een materiaal om een bepaalde doorsnede te bereiken.
Mag het lekker goedkoop moet en hoeft het niet flexibel te zijn gebruik je massief.

Klopt, die kolder om het koper an sich te beoordelen. Ik geef alleen maar aan dat het voor de prijs uitmaakt of je soepele of stugge kabel wilt. Niet iedereen wil massief 2,5 kwadraat over de vloer.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2019, 08:35:07 door berret »

*

TANNOY

• 39956
« Reactie #65 Gepost op: 22 januari 2019, 10:57:57 »
Gaan we echt de buigbaarheid gebruiken om koper te beoordelen?
Wat een kolder

10 aders van 0.35mm˛ gevlochten glas buigt beter dan massief 2,5mm˛ koper.

Als buigbaarheid een vereiste is dan gebruikt met meer dunne draden van een materiaal om een bepaalde doorsnede te bereiken.
Mag het lekker goedkoop moet en hoeft het niet flexibel te zijn gebruik je massief.

Klopt, die kolder om het koper an sich te beoordelen. Ik geef alleen maar aan dat het voor de prijs uitmaakt of je soepele of stugge kabel wilt. Niet iedereen wil massief 2,5 kwadraat over de vloer.
;D ;D ;D

*

rob768

• 206
« Reactie #66 Gepost op: 22 januari 2019, 17:24:39 »
Een kabel gemaakt van dunne strengetjes zal makkelijker buigen dan een van dikkere ( met eenzelfde nominale diameter). Daarnaast is koper tegenwoordig allemaal of. Dat is gewoon het standaard fabricage proces. Er zijn nog wat verschillende "klasses" voor wat betreft zuurstofgehalte, maar de verschillen in geleidbaarheid zijn vrijwel verwaarloosbaar. Het is allemaal genormaliseerd dus op internet terug te vinden.

Ik zelf gebruik 4 mm cordial. Zeer flexibele kabel.

*

TANNOY

• 39956
« Reactie #67 Gepost op: 22 januari 2019, 17:40:30 »
strip het kabeltje maar eens, en leg hem buiten, kijk eens hoe die na een geruime tijd er uit ziet.

echt koper of rotzooi..

*

berret

• 2219
  • Universeel Leeghoofd en nu echt platzak
« Reactie #68 Gepost op: 22 januari 2019, 17:48:11 »
Ik ken cordial alleen van hun microfoon kabels, daar zit gewoon echt koper in. Ook de afscherming van koper, geen aluminium folietje of zo. Persoonlijk ben ik erg content met Belden en Vandamme.

*

TANNOY

• 39956
« Reactie #69 Gepost op: 22 januari 2019, 18:37:37 »
Ik ken cordial alleen van hun microfoon kabels, daar zit gewoon echt koper in. Ook de afscherming van koper, geen aluminium folietje of zo. Persoonlijk ben ik erg content met Belden en Vandamme.
zijn ook prima merken.