Speakersysteem eerste wagentje
« Gepost op: 24 januari 2019, 23:22:37 »
Goedenavond car-audio liefhebbers,

Om te beginnen moet ik even zeggen dat ik compleet nieuw ben in deze wereld, ik heb wel wat basis kennis binnen speakersystemen vanuit mijn Dj hobby's maar dat is het dan ook wel.
Gisteren heb ik mijn eerste goedkope autootje opgehaald om makkelijk naar werk en school te kunnen zonder dat ik afhankelijk ben van het openbaar vervoer.
De Suzuki Alto (1.1, hybrid) heb ik het nu over, een lekker klein wagentje. Ondanks de grootte ben ik toch blij dat ik droog zit en naar de plekjes kan rijden waar ik heen moet.

Er ontbreekt alleen als groot muziek liefhebber een groot dingetje en dat is de geluidsinstallatie. Als het goed is zit er wel een betere radio in maar zitten er wel nog de fabrieksspeakers in (2).
Aangezien ik een groot liefhebber ben van hardstyle en hardcore (een leuk house nummertje gaat er ook wel in) zou ik graag een subwoofer willen installeren voor de ondersteunde bass, ik zit te denken aan 10 of 12 inch omdat veel groter dan dit niet nodig is bij deze muziekstijl.
Ik ga ervan uit dat ik niet bijzonder veel kracht nodig heb i.v.m. de grootte van de auto, maar een beetje goed en hard geluid is welkom.

Als ik de subwoofer installeer ben ik wel bang dat ik de normale speakertjes in de deuren (eentje aan de linkerzijde en eentje aan de rechterzijde) zal moeten vervangen, omdat deze al wat ouder zijn en de subwoofer niet zullen bijhouden. Misschien zal ik de radio dan ook moeten vervangen, maar hier moet ik nog even naar kijken (want bluetooth zou toch welkom zijn, maar als het goed is, is er wel een aux aanwezig).

Mijn budget ligt zo rond de 200/300 euro, het is niet veel maar ik hoef ook geen A klasse speakers te hebben. Zolang er maar kwa kwaliteit een beetje goed geluid uitkomt en het volume ook niet verkeerd is in de kleine ruimte in deze auto. Ben ook niet allrisk verzekerd dus het zou zonde zijn als ik een hele dure installatie bestel en deze wordt gestolen uit mijn auto. Belangrijk is om eraan te denken dat de kofferbak ook niet gek groot is, dus er ook geen ruimte is voor een lomp beestje van 15 inch ;)

Ik had al gezocht voor een eventuele actieve subwoofer, deze leek me wel wat: https://www.conrad.nl/p/pioneer-ts-wx300-a-auto-subwoofer-chassis-1300-w-1647154

Is er iemand die mij hier verder in kan helpen? (tweedehandsjes zijn ook meer dan welkom) Want in mijn nabije kring zijn er helaas weinig mensen die er genoeg verstand van hebben. Naar een speciaalzaak voor car audio is ook niet een optie denk ik want dan zal je toch een marketing praatje krijgen ben ik bang voor.

Groet, Bas!

PS. Het kan zijn dat ik belangrijke dingen ben vergeten, ben geen expert :)
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2019, 23:28:10 door basbalvert »

Re: Speakersysteem eerste wagentje
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2019, 20:11:49 »
Als je echt low budget wilt blijven en toch een beetje kwaliteit wil dan is tweedehands van mp wel de weg, al is daar ook veel meuk te koop helaas.
Wat je nodig hebt:
versterker voor de sub: mono of 2-kanaals
sub + kist: losse sub en zelf kist bouwen, of kompleet
kabels en zekering voor de versterker (kabelsetjes zijn vaak het voordeligst)
RCA kabel tussen versterker en radio

Wil je meer:
speakers in de deur vervangen: composet = woofer + tweeter + filter
4 kanaals versterker voor de sub + composet

Dus...ligt er een beetje aan hoe handig je bent met inbouwen en bouwen met hout etc.