Beyma CP/350
« Gepost op: 28 januari 2019, 11:26:03 »
Mijn eigen kennis op het gebied van speakers schiet iets tekort. Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik heb een speaker die onlangs een keer flink gevallen is. Deze deed het dan ook niet meer. Er zaten een paar onderdelen los op het 2 weg filter, deze heb ik weer gerepareerd. Voor het filter geldt dat de geel gearceerde onderdelen eraf waren. De spoel  was nog heel en voor de overige is een nieuw exemplaar op de print gekomen.  Ik weet niet 100% zeker of het zo weer goed op de print gekomen is.

Echter doet de hoge tonen speaker het nog steeds niet. Ik meet ook een oneindig hoge weerstand tussen de klemmen van de tweeter. Nu kun je hier een revisie setje voor krijgen. Kan er aan deze speaker nog meer stuk zijn of is de kans dat het hieraan ligt vrij groot. Het gaat dit divisie setje. https://m.thomann.de/nl/beyma_cp350_8_diaphragma.htm

« Laatst bewerkt op: 28 januari 2019, 11:57:08 door thijs83 »

*

richard

• 4007
Re: Beyma CP/350
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2019, 22:32:24 »
Klopt het schema wel met het filter? In het laagfilter zie ik maar één condensator. In het schema staan er twee. De 100 uF ontbreekt. Als de tweeter oneindige weerstand geeft zal hij kapot zijn. Kun je ze omwisselen? Maak wel eerst het filter in orde, de tweeter kan ook zijn opgeblazen door een fout in het filter.

Wel het betere bak- en braadwerk.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2019, 22:41:13 door richard »
Genoeg is beter.

« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2019, 08:36:05 »
De tweede condensator in het laag filter zit aan de aansluitklem van de speaker gesoldeerd. Hieraan zit vervolgens de speakerkabel weer aan bevestigd.

De tweeter is (was) 8 ohm en hier parallel overheen zit een weerstand van 7,5 ohm. Is dit gebruikelijk?. Deze was er namelijk af gebroken. Aan de afgebroken pootjes dacht ik te zien dat het zo moest hebben gezeten. Maar ergens zegt mijn gevoel dat deze behoorlijk wat signaal voor zijn kiezen krijgt wat deze min of meer opstookt.
De speaker is na de val wel gewoon aangesloten geweest. Toen wisten we nog niet dat er wat onderdelen van het filter waren afgebroken. het is goed mogelijk dat deze toen de geest heeft gegeven.

*

Heintje

• 1679
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2019, 17:38:57 »
Je vermoedt dat je tweeterspoel is doorgebrand.
Volg met de Ohm meter eens de verbindingen van de aansluitingen naar de spoel self: als je met een horlogemakerschroevendraaiertje de lak eraf krabt, kan je de koperdraad meten tot aan de spoel zelf. Vaak kan je het zelf repareren (= twee blootgekrabte eindjes koperdraad aan elkaar solderen) als je weet waar precies de onderbreking zit. Kapot is hij toch al.

Zou je niet tijdelijk een plakbandje over de blootliggende luchtspleet van je magneel heen plakken? Als die luchtspleet een ijzerdeeltje of korreltje aanzuigt, is je tweeter onherstelbaar beschadigd.

« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2019, 17:41:52 »
De spoel was duidelijk verbrand. Ik heb vanmiddag een revisiesetje besteld.   Ik zie het dan wel of deze weer  naar behoren functioneert

*

Heintje

• 1679
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2019, 23:22:47 »
Dan lijkt mij dat de condensator zonder waarde in je filter die in serie staat met de weerstand van 2,8 Ohm, ontbreekt of defect is.