*

Kiiruna

• **
  • 61
  • er gaat niets boven gewoon analoog stereo geluid
Re: Knosti platenwasser,maar welke vloeistof ?
« Reactie #15 Gepost op: 1 februari 2019, 13:44:59 »
Je kunt geheimhouden wat je wilt, maar het blijft een mengsel van water, alcohol en een paar drupjes van het een of ander om de oppervlaktespanning van het water af te halen, je kunt dan nog delibereren over het soort alcohol, gedemineraliseerd water of dubbel gedestilleerd, en of het dreft, omo of weetikveelwat moet zijn en natuurlijk de mengverhoudingen, maar het principe blijft het zelfde en de uitkomst voornamelijk persoonlijk. Ik gebruik bijvoorbeeld een wateroppervlakontspanningsmiddel wat ook in de fotowereld wordt gebruikt om strepen te voorkomen, die wil je ook niet op je plaat.
Lenco L90 (de echte) met AT 120E, Lenco L70 met Empire XV-15/625E, Rotel RQ 970 BX, RC 971, RB 991, RDP 980, RDD 980, RT 940 AX, RDV 985, RR 990, Davis Furot, Sony GX79ES, Quad 11L, Quad 33, FM 3, 405, Philips CD104

*

TANNOY

• 39956
« Reactie #16 Gepost op: 1 februari 2019, 14:27:24 »
Je kunt geheimhouden wat je wilt, maar het blijft een mengsel van water, alcohol en een paar drupjes van het een of ander om de oppervlaktespanning van het water af te halen, je kunt dan nog delibereren over het soort alcohol, gedemineraliseerd water of dubbel gedestilleerd, en of het dreft, omo of weetikveelwat moet zijn en natuurlijk de mengverhoudingen, maar het principe blijft het zelfde en de uitkomst voornamelijk persoonlijk. Ik gebruik bijvoorbeeld een wateroppervlakontspanningsmiddel wat ook in de fotowereld wordt gebruikt om strepen te voorkomen, die wil je ook niet op je plaat.
je kunt vertellen wat je wilt, maar er zit hier geen alcohol in omo of weet ik wat in waar jij aan denkt!

dus nee het is niet zoals ik zo vaak her en der lees op het internet .

*

tito

• 9834
« Reactie #17 Gepost op: 3 februari 2019, 16:32:53 »
ik gebruik mijn eigen, maar die deel ik niet  :angel:
Die is vast heeeeel speciaal..

Ja, dat is Lourdeswater.   :laugh:

*

abovemidpoint

• 638
  • Hoe lang moet je ervoor werken?
« Reactie #18 Gepost op: 8 februari 2019, 20:59:48 »
Ik lees vaak  dat er 30% alcohol wordt gebruikt, kan geen kwaad behalve als je vrij snel de plaat draait wat vaak zal voorkomen, de alcohol kan dan zowel het rubber van de cantilver als de lijm van de naald aantasten. Het eerste is mij overkomen.
EAR vv Krell KSA 50, Scheu draaitafel SEAC 308 l arm Shure m97xe en een Denon 301, Lumin D1, Carvers , Sony CDP-X3000ES, B77, + Audio Innovations 500 met Monitor Audio Silver line

*

minplus

• 8303
  • relax, don't do it
« Reactie #19 Gepost op: 8 februari 2019, 21:01:47 »
Niet in een knosti.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

TANNOY

• 39956
« Reactie #20 Gepost op: 8 februari 2019, 21:09:17 »
Citaat
Als fabrikant van o.a. reinigingsmiddelen en als muziekliefhebber van stelde ik vast dat er verschillende systemen bestaan om LP’s te reinigen. Dit kunnen dure en goedkopere producten zijn welke soms schadelijk voor de gezondheid zijn. Deze producten bevatten vaak iso propanol ( IPA) of nog erger: methanol. Beide stoffen moeten bij het gebruikte percentage op de verpakking genoemd worden.

Sommige formuleringen die in audiobladen of op het internet zijn verschenen noemen een fotochemicalie. Dit is echter geschikt voor gladde oppervlakken anders dan een LP groef. Om diep in de groeven te komen is een zeer lage oppervlakte spanning nodig. Zelfs als het fotochemicalie in een hoge concentratie zou worden gebruikt wordt de bodem van de groef niet bereikt. Verhoging van concentratie levert ook verhoging van het residu als de stof niet vluchtig is.

In de huis- tuin en keuken mogelijkheden en via de drogist of apotheek zijn géén grondstoffen te koop die goed aan de gestelde eisen voldoen. Gelukkig zijn er in de industrie enkele effectieve producten te koop die echter voor hobby gebruik te duur zijn.

https://www.qsaudio.nl/vinyl-cleaner/

aldus QS

« Reactie #21 Gepost op: 10 februari 2019, 16:39:22 »
Ik lees vaak  dat er 30% alcohol wordt gebruikt, kan geen kwaad behalve als je vrij snel de plaat draait wat vaak zal voorkomen, de alcohol kan dan zowel het rubber van de cantilver als de lijm van de naald aantasten. Het eerste is mij overkomen.
Wat een pech, ik heb al 45 jaar geluk  ;) (zelfs bij m'n twee ortofon's zit de naald er nog op). Maar zoals altijd, met mate gebruiken. Drupje op de carbon naaldreiniger en voorzichtig poetsen, bliss  ;D

*

TANNOY

• 39956
« Reactie #22 Gepost op: 10 februari 2019, 16:41:39 »
Wat een pech, ik heb al 45 jaar geluk  ;) (zelfs bij m'n twee ortofon's zit de naald er nog op). Maar zoals altijd, met mate gebruiken. Drupje op de carbon naaldreiniger en voorzichtig poetsen, bliss  ;D
ik heb wel elementen gezien waarvan de ophanging niet meer in orde waren en of er zelfs geen retip meer mogelijk mee was.

het zal ook te maken met het gebruikte element.. sommige ophangingen zijn niet zo kwetsbaar.

*

Sterremuur

• 12589
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Intuitieve begeleiding
« Reactie #23 Gepost op: 10 februari 2019, 21:14:28 »
Ik draai al 50 jaar met LencoClean en ben nog nooit een naald kwijtgeraakt.
Ik gebruik daar hetzelfde mengsel voor als in de Knosti platenwasser, ongeveer 30% IPA, niet het bier... Drupje afwas.
Met Alcohol ketonatus zou ik oppassen. De keton is aceton en dat kan vinyl aantasten. Het zit er in om het ondrinkbaar te maken en zoo de accijns te vermijden.
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

*

minplus

• 8303
  • relax, don't do it
« Reactie #24 Gepost op: 10 februari 2019, 21:17:35 »
Dit had ik exact zo kunnen typen.

*

TANNOY

• 39956
« Reactie #25 Gepost op: 10 februari 2019, 21:17:44 »
Ik gebruik daar hetzelfde mengsel voor als in de Knosti platenwasser, ongeveer 30% IPA, niet het bier... Drupje afwas.
Met Alcohol ketonatus zou ik oppassen. De keton is aceton en dat kan vinyl aantasten. Het zit er in om het ondrinkbaar te maken en zoo de accijns te vermijden.

duurdere (open) elementen zijn kwetsbaarder.

*

Opa S.

• 7706
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #26 Gepost op: 10 februari 2019, 22:29:04 »

Inclusief die dierentuin?

;D
Homo sapiens non flatulat ad mensam / with sufficient thrust ducks fly just fine.

>(.)__ <(.)__ =(.)__ 
   (___/  (___/  (___/

*

Sterremuur

• 12589
    • Intuitieve begeleiding
« Reactie #27 Gepost op: 10 februari 2019, 22:48:35 »

duurdere (open) elementen zijn kwetsbaarder.
ADC XLM...

*

minplus

• 8303
  • relax, don't do it
« Reactie #28 Gepost op: 11 februari 2019, 12:16:05 »

Inclusief die dierentuin?

;D

Had gedacht dat niemand dat zou merken.. ;D

*

Sterremuur

• 12589
    • Intuitieve begeleiding
« Reactie #29 Gepost op: 11 februari 2019, 12:17:58 »
Zoo zoo, slim hoor, heren!
 :D