*

Wim72

• 1969
Re: Oudere generatie D/A converters wie gebruikt ze nog?
« Reactie #180 Gepost op: 12 februari 2019, 16:40:58 »
Citaat
Zo zijn veel speakers snel geneigt te gaan dreunen en zijn niet instaat een doffe klap te produceren.
Welke speakers merk/type laten wel een gecontroleerd laag horen? En wat is de invloed van de versterker op dit gecontroleerd laag?

« Reactie #181 Gepost op: 12 februari 2019, 19:10:35 »
Nou, een erg goede daarvoor en de speaker die je hier ook gehoord hebt is de Tannoy DMT 15.
En dat zeg ik niet omdat ik die heb, maar daarom heb ik die  ;)
Maar er zijn natuurlijk meer speakers die dit kunnen en vaak is ook de versterker daarop van grote invloed en is er voor
die goede controle ook een grote dempingsfactor nodig.
Maar weer niet bij de genoemde Tannoy, want in mijn geval is die dempingsfactor slechts rond een factor 2 en dat kan omdat
die speaker een hoogrendements exemplaar is die vanwege zijn afmetingen maar erg kleine uitslagen maakt en er dus ook
niet zoveel te dempen valt.
Het moet dus altijd matchen en als de speaker grote uitslagen moet maken moet er ook sterker gedempt worden voor een
goede controle.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

TANNOY

• 40767
« Reactie #182 Gepost op: 12 februari 2019, 19:18:10 »
Citaat
Welke speakers merk/type laten wel een gecontroleerd laag horen?
inderdaad, de mijne , daar was ik zon 40 jaar geleden (onbewust) al achter gekomen  :angel: :)
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets doms zeg!

*

Roots

• 2032
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #183 Gepost op: 12 februari 2019, 19:49:15 »
Een speaker heeft voor gelijkspanning en wisselspanning en voor de verschillende frequentie's van die wisselspanning steeds
een andere weerstand / impedantie.
Voor bepaalde frequentie's kan die impedantie dan behoorlijk lager zijn en de speaker ' dipt ' daar dan.

Heeft dan de gedraaide muziek invloed daarop?
Zeker...Vooral fikse piano aanslagen en uithalen van zangeressen kunnen je speakers flink laten dippen, en zo ook je versterker flink aan het werk zetten.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

ShaggyNL

• 1329
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #184 Gepost op: 12 februari 2019, 20:21:18 »
Een goede versterker is hier inderdaad belangrijk in. Naast de hoge dempingsfactor is er meer belangrijk. En dan hejje nog die terugkoppeling. Hoe minder de versterker zich daar van aantrekt, hoe fijner. En hoe snel hij de stroom kan leveren, ook niet overbodig.

Ook draagt de luidspreker z'n steentje bij. Een grote conus heeft natuurlijk altijd zo z'n nadelen, ten opzichte van kleine conussen. En om dan het gewenste geluid uit die kleine conus te halen, dan mag je versterker weer aan het werk.

Gelukkig zijn er nog luidspreker-fabrikanten die ook kunnen luisteren… naast alleen het meten van je product.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

« Reactie #185 Gepost op: 12 februari 2019, 20:28:15 »
Dus hoe “lastiger” de speaker aan te sturen is hoe hoger de dempingsfactor vd versterker moet zijn.
Ik neem aan dat dit bij behoorlijk volume noodzakelijk is.
Bron digitaal:
Hifidelio Pro musicserver,
Cambridge Audio Stream Magic V1,
Phillips BDP-9600 blu-ray player.
Artora ArtoPlayer cd player.

Platenspeler:
JVC JL-A40

Amp:
JVC AX-Z1010tn
Qinpu A6000

Luidsprekers:
vd Hul Transmissielijn Monitors.

*

Roots

• 2032
  • I have Reggae Mylitis.
« Reactie #186 Gepost op: 12 februari 2019, 20:41:44 »
Nee...Het is meer hoeveel de woofer na-fladdert op het aangeboden signaal...Op dat moment wekt de woofer een signaal op dat terug gaat naar de versterker.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

*

ShaggyNL

• 1329
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #187 Gepost op: 12 februari 2019, 22:01:51 »
Beiden eigenlijk wel gelijk. Hoe meer hij na zwabbert… meestal is hoe groter de conus, hoe zwaarder deze is.

Nu heb je ook nog eens verschillende materialen waardoor een conus lichter/zwaarder is dan de ander. Maar verschillende materialen klinken ook weer anders van elkaar. Nou, en zo kan je dus een mensenleven vullen met het opnoemen van verschillen, alleen al door het gebruik van de materialen.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

« Reactie #188 Gepost op: 12 februari 2019, 23:34:49 »
Ja, maar ook hoe groter de conus is, des te minder grote uitslagen hij hoeft te maken om de gewenste geluidsdruk te
bereiken en dus ook des te minder ver hij nafladdert.
De 15 inch hier zie je eigenlijk nooit bewegen, ook niet als het echt hard gaat.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

richard

• 4033
« Reactie #189 Gepost op: 13 februari 2019, 00:19:17 »
En niet te vergeten de energie die in de onderdelen van het filter gaat zitten. De condensatoren en spoelen, die energie moet er ook weer een keer uit.
Genoeg is beter.

« Reactie #190 Gepost op: 19 maart 2019, 12:23:10 »
Om weer on-topic te blijven; D/A converter chip ontwikkelingen gaan weer verder.
Ik ben nu bezig met het evalueren van de AK-4499 DAC chip. Specs zien er goed uit maar niet goedkoop.
https://www.akm.com/akm/en/aboutus/news/20181207AK4499_001/
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, Thorens 115 MKII, Ortofon 2M Blue, X3-MCP, VMS-30MKII, Schiit-Mani phono trap, KEF IQ90, Rebox-8000PVR, AppleTV3, JKE luidsprekerkabel en interlinks

*

TANNOY

• 40767
« Reactie #191 Gepost op: 19 maart 2019, 12:28:12 »
wat is niet goedkoop?

je zal ze dadelijk zien in betaalbare dacs.

ik vind AKM een erg prettige chip.

sommige vinden hem te neutraal, die vinden Sabre weer de chip.

maar het hele ontwerp is natuurlijk van belang voor het uiteindelijke resultaat. :)
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

« Reactie #192 Gepost op: 19 maart 2019, 13:05:40 »
Tannoy,

Meen dat de prijs >90Euro/stuk is voor de non-magnetic packaged versie.
"Neutraal" kun je bepalen met de filter settings, natuurlijk wordt het DNA van de uiteindelijke systeem DAC bepaald door de toegevoegde componenten en de smaak van de systeem ontwerper.

wat is niet goedkoop?

je zal ze dadelijk zien in betaalbare dacs.

ik vind AKM een erg prettige chip.

sommige vinden hem te neutraal, die vinden Sabre weer de chip.

maar het hele ontwerp is natuurlijk van belang voor het uiteindelijke resultaat. :)
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, Thorens 115 MKII, Ortofon 2M Blue, X3-MCP, VMS-30MKII, Schiit-Mani phono trap, KEF IQ90, Rebox-8000PVR, AppleTV3, JKE luidsprekerkabel en interlinks

*

TANNOY

• 40767
« Reactie #193 Gepost op: 19 maart 2019, 13:38:35 »
bij grotere afname zal de prijs een stuk lager komen te liggen, dus die zullen we vast in betaalbare dacs tegenkomen.

we zitten op hele hoge specs tegenwoordig.. maar het maakt nog geen mooie dac.

zulke hoge specs, ik vraag me soms af wat er mee aan moeten..

« Reactie #194 Gepost op: 19 maart 2019, 16:03:54 »
Ach ja, dat is ook een van de voordelen van zo'n ESS Sabre. Alle filters etc etc zitten al in de chip ingebakken dus je moet goed je best doen om het ontwerp te ver**en, daarom zie je dus zo veel goede goedkope DAC's van Topping, SMSL etc.