Welke centerspeaker en waar plaatsen
« Gepost op: 9 februari 2019, 12:53:04 »
Hallo Allen hier op het forum.

Ik ben zoals de naam al verteld een Newbee op dit forum en ook wel in de audio.

Graag zou ik wat meningen willen horen over het volgende:

Ik heb al vele simpele audio sets gehad, onder andere 2.1 sets en 5.1 sets en Heos soundbar.

Maar heb nu denk ik eindelijk een upgrade wat wel degelijk verschil moet maken met al het voorgaande wat ik had, maar heb er wat vragen over.

Heb deze set over kunnen nemen om zo voor een vriendelijke prijs te beginnen in de audio wereld.
Ik heb nu het volgende:
5x Bower & Wilkins M1 mk2 speakers
1x Bower & Wilkins LRC60 S3 center speaker
1x Final Sound S110 subwoofer
1x Marantz SR5004 7.1 receiver

1* Zou graag info willen of dat het heel erg veel beter zal klinken met de LRC60 S3 ipv een M1 center. de grote center speaker zou onder de tv in meubel komen en dan eventueel iets schuin omhoog naar de luister positie, 65 cm voor die center speaker staat een salontafel (die net zo hoog is als het tv meubel). het is een open salontafel zonder dichte zijdes of lades.

2* Deze receiver zat bij de set maar wil uiteindelijk een andere, wil er een die ARC ondersteund en Heos ivm meerdere heos speakers in huis.
dus dan kom je bij Denon ARV-X2400H of 2500H of ARV-X3400H of 3500H of Marantz SR5012 of SR5013. wat zijn de voordelen van de een ten opzichte van het andere merk? mijn lichte voorkeur zou gaan naar een Denon maar welke zou het beste werken met mijn speakers.

Heel verhaal maar moet ergens beginnen ;-)

Alvast bedankt voor info.

Groet Newbee Marco
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2019, 03:08:03 door newbee Marco »

*

TANNOY

• 39956
Re: Welke centerspeaker en waar plaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2019, 13:02:33 »
Marantz en Denon zijn in principe dezelfde apparaten..

« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2019, 13:14:37 »
Ja dat dacht ik ook, welke van de Denon zou het beste mijn speakers aan kunnen sturen??

*

TANNOY

• 39956
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2019, 13:45:49 »
Ja dat dacht ik ook, welke van de Denon zou het beste mijn speakers aan kunnen sturen??
hoe sterker hoe makkelijker de versterker het natuurlijk heeft.
en het hangt er ook vanaf hoe hard je wil spelen..

in principe zijn die  Bower & Wilkins M1 mk2 niet heel moeilijk aan te sturen..zie wel dat ze 85 db zijn qua gevoeligheid, maar verder lijkt me dat geen ingewikkelde luidspreker om aan te sturen.

denk dat je moet kijken naar wat je wilt uitgeven, en welke opties je wilt hebben welke de ander niet heeft..

je kan ook kiezen voor 1 vann de goedkopere en over paar jaar een nieuwe kopen, dan heb je weer alle nieuwe functies en heb je hetzelfde uitgegeven als de duurdere modellen, qua lank zal er weinig tot geen verschil inzitten.

of je moet echt de hele dure series nemen.

« Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2019, 14:07:47 »
Mijn eerste gedachte was een Denon avr-X2400H of 2500H zo heb ik de set ook gehoord bij Klubben met de 2500H maar de 2400H  is hetzelfde op wat ingangen na die ik toch niet nodig heb.

Maar toen kwam ik erachter dat er op de 3400H en 3500H een andere Audyssey zat namelijk de XT32 ipv de multiEQ XT

Hoeveel voordelen heeft de Audyssey XT32 meer, en is het de meerprijs waard als de 2500H ook voldoende zou zijn voor mijn M1 mk2 speakers aan te sturen.

*

TANNOY

• 39956
« Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2019, 14:10:52 »
Mijn eerste gedachte was een Denon avr-X2400H of 2500H zo heb ik de set ook gehoord bij Klubben met de 2500H maar de 2400H  is hetzelfde op wat ingangen na die ik toch niet nodig heb.

Maar toen kwam ik erachter dat er op de 3400H en 3500H een andere Audyssey zat namelijk de XT32 ipv de multiEQ XT

Hoeveel voordelen heeft de Audyssey XT32 meer, en is het de meerprijs waard als de 2500H ook voldoende zou zijn voor mijn M1 mk2 speakers aan te sturen.
het kan zeer prettig zijn om het goed in te regelen, ik vind het denk de meerprijs wel waard.

het verschil tussen andere Audyssey weet ik niet, maar met het oudere systeem kan je evt ook prima resultaten halen.

« Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2019, 14:18:58 »
Oke bedankt

Als er nog meer zijn die ervaring hebben met de verschillende Audyssey uitvoeringen dan hoor ik dat graag  :D.

en dan nog het dilemma met de center speaker, de grote in de iets minder beste locatie of de M1?

*

TANNOY

• 39956
« Reactie #7 Gepost op: 9 februari 2019, 14:25:28 »
Citaat
en dan nog het dilemma met de center speaker, de grote in de iets minder beste locatie of de M1?

hmm ga die beluisteren.

ik irriteer me meestal aan een slechte center luidspreker, stemmen zijn erg belangrijk , dus beter goed of helemaal niet.

*

morph

• 14135
« Reactie #8 Gepost op: 9 februari 2019, 18:57:17 »
1* Zou graag info willen of dat het heel erg veel beter zal klinken met de LRC60 S3 ipv een M1 center. de grote center speaker zou onder de tv in meubel komen en dan eventueel iets schuin omhoog naar de luister positie, 65 cm voor die center speaker staat een salontafel (die net zo hoog is als het tv meubel). het is een open salontafel zonder dichte zijdes of lades.

Je zou ook eens kunnen omschakelen naar "phantom mode" waarin het signaal van de center speaker naar de linker- en rechtervoorluidspreker wordt doorgevoerd. Mits die mogelijkheid er is, maar vaak wel.
Daarna dan weer eens via de center en kijken hoe je het vindt klinken.
Aan de hand daarvan kun je misschien beter over de center oordelen en eventuele vervolgstappen overwegen.