*

kurt

• 618
Re: Clear audio basic RIAA
« Reactie #15 Gepost op: 10 februari 2019, 15:54:42 »
Neen hij blijkt degelijk in MM te staan, ik krijg wel hifi geluid, geen probleem, met uitzondering van het onderliggende laag, waarvan we weten dat dit toch de bovenliggende tonatie dient te dragen.
Het klinkt dus alsof de bass naar minimum staat gedraaid, mocht er een toonregeling zijn.

Het is me ook wel duidelijk dat er nogal wat mager klinkende albums te vinden zijn, die vallen nu helemaal door de mand.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2019, 16:03:08 door kurt »

*

Opa S.

• 7960
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
« Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2019, 16:10:16 »
Als de Marantz 1060 nog werkt kan je het toch gewoon daar even mee uitproberen?

Hij zal vanwege de symetrische voeding en de uitgangskoppelelco's wel wat warmer klinken dan een reguliere versterker, maar in ieder geval zou dat een indruk moeten geven.
Homo sapiens non flatulat ad mensam / with sufficient thrust ducks fly just fine.

>(.)__ <(.)__ =(.)__ 
   (___/  (___/  (___/

*

morph

• 14256
« Reactie #17 Gepost op: 10 februari 2019, 16:10:43 »
"Overkill" in prijs bestaat niet bij elementen in platenspelers.
Als de element-arm combinatie klopt (gewicht van de arm in verhouding tot gewicht van het element en de flexibiliteit van de cantilever) dan is elk opwaardering van een element/naald een opvallende verbetering vsn de geluidskwaliteit.

Als een verkoper hier anders over denkt dan is die bevooroordeelt of onkundig.
Dat laatste levert dan gelijk twijfel op over de correcte instelling.
De juiste overhang en stand in hoogte zijn niet zomaar te controleren, maar het gewicht is dat wel.

Bij deze platenspeler bestaat het contragewicht uit twee delen. Een gewicht en een draaibare ring met maatstreepjes en getallen. Die staat, zoals je aangeeft op 1,9.
Dit is op simpele wijze redelijk te controleren.
Zet de arm klem in de steun.
Draai het glimmende deel van het gewicht zodanig dat de voorste ring meedraait naar 0.
Maak de klem los.
Nu komen er twee mogelijkheden:
1 - De arm zou nu moeten zweven. Gaat niet naar beneden of naar boven.
Als dit het geval is dan is het gewicht goed ingesteld op die 1,9.
Zet de arm weer vast en draai weer aan het glimmende deel totdat het zwarte deel weer 1,9 aangeeft. Klaar voor zover.
2 - De arm zweeft niet.
Houdt de arm vast en draai aan het contragewicht totdat dit wel zo is als je hem weer loslaat.
Klem hem vast in de steun.
Zet dan alleen het voorste zwarte deel op 0, zonder het achterste glimmende deel mee te draaien.
Draai dan het achterste deel zodanig dat het nu meedraaiende zwarte deel weer op 1,9 staat.
Luister opnieuw naar een plaatje en beoordeel het resultaat.

Exacte afregeling vergt meetapparatuur of een testplaat, maar bovenstaande methode moet wel al een verbetering geven (als het echt fout was).

Let wel op dat je de naald tijdens de handelingen nergens tegen aan laat stuiteren!

Beter een iets te zwaar ingesteld gewicht dan te licht. Te licht beschadigt naald en groef.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2019, 16:12:33 door morph »

*

TANNOY

• 40455
« Reactie #18 Gepost op: 10 februari 2019, 16:27:12 »
die clearaudio staat niet toevallig aangesloten op een phono ingang op je versterker?

anders zou ik het ook niet weten..
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

*

kurt

• 618
« Reactie #19 Gepost op: 10 februari 2019, 17:51:31 »
Bedankt voor de hulp.
@Morph, ik heb uw procedure nagelopen en alles klopte bij 0 is er evenwicht, dus alles netjes terug naar 1,9 gedraaid.

@OpaS Mijn 1060 heb ik ooit geprobeerd, maar de phono klonk zeer belabberd, ik gebruikte hem verder wel als voorversterker op line-niveau dit gaat zeer goed.
De versterker zelf gebruikte ik nooit, deze toestellen zijn zoals jij wel weet onderling los te koppelen
zodat je hem ook enkel als voor- of eindversterker kan inzetten.
Er wordt beweerd dat ook de phono input het behoorlijk doet in dit oude dingetje.

Verder ga ik na de RIAA gewoon naar binnen op de analoge line-ingangen van mijn Mytek Dsd-dac die ook dienst doet als voorversterker. Vroeger gebruikte ik de 1060 idem als voorversterker en daar klonk de platenspeler met de Claer Audio RIAA ook mager in het laag.

Toen ik de sl1200 ooit binnenkreeg (ik vond hem ergens op de zolder van een fm-radiostation, het waren er 2 trouwens, kreeg ik ze allebij cadeau van de eigenaar- financier, die er niks van kende, platen wie speelt dat nog zei die...) soldeerde ik direct nieuwe interlinks. Het zijn types uit het jaar 1981.
Zonder degelijk soldeerstation heb ik toen de oude interlinks vervangen door een beter exemplaar, misschien moet ik hem nog een keer opengooien ter controle. Ik weet nog dat het zeer fijne fragile
draadjes waren daaronder. Het is wel twijfelachtig dat dit een reden zou zijn daar hij verder fatsoenlijk
klinkt.
De tweede staat hier nog op zolder maar daarvan is de bedrading naar de toonarm toen door mezelf
mismeesterd, inmiddels heb ik dus een soldeerstation...

*

kurt

• 618
« Reactie #20 Gepost op: 11 februari 2019, 18:01:02 »
Te gek! Ik herinner me nog een Nikko Beta ll pre-amp op zolder, straks eens aansluiten, ik ben benieuwd wat die te bieden heeft...

Ok, aangesloten en een half uurtje beluisterd op de phono, klinkt nog steeds mager in het
laag maar presteert voor de rest wel echt goed.
Ik moest wel een beetje mijn best doen om een degelijk klinkende LP te vinden in mijn kartonnen doos, en vond iets van Nana Mouskouri...
Ik betaalde deze Beta II pre-amp veel minder dan de 400 voor het strak uitziende moderne doosje en denk dat het het moet afleggen tov. de Nikko uit 1979, die volgens mij nooit open is geweest!

De interlinks zijn  zilverkabeljes van het merk Verrastar, die doe het goed op mid-hoog maar minder op het laag.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2019, 19:57:32 door kurt »

*

Heintje

• 1679
« Reactie #21 Gepost op: 11 februari 2019, 22:52:17 »
Zo te horen is dat element geen goede match met je arm/draaitafel.
Maar dat kan je zoals eerder gezegd uitrekenen ...

*

TANNOY

• 40455
« Reactie #22 Gepost op: 11 februari 2019, 23:12:16 »
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

*

kurt

• 618
« Reactie #23 Gepost op: 12 februari 2019, 00:40:08 »
Nogmaals dank, ik ga er me nog eens verder in trachten te verdiepen komende dagen, dit is allemaal zo goed als nieuw voor mij.
Opmerkelijk is dat de Concorde naald die in n geheel op de arm geschroefd wordt ook geen goede laagweergave geeft, ook wanneer ik daar de naalddruk verhoog.

Misschien schroef ik mijn andere sl1200 eens terug open , daar dient de bedrading in de toonarm vervangen te worden.
Dit omdat ik stilaan het vermoeden krijg dat er ook iets niet 100% ok is met deze draaitafel, naderhand kunnen ze met ekaar vergeleken worden.
Als wisselen van RIAA en bijhorende voorverkers geen effect heeft alsook een compleet ander element
geen oplossing biedt...

*

Regenpak

• 282
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
Re: Clearaudio basic RIAA
« Reactie #24 Gepost op: 12 februari 2019, 05:22:52 »
Probeer eens een andere input op je versterker. Welke is dat eigenlijk?

Tjerk

*

kurt

• 618
« Reactie #25 Gepost op: 12 februari 2019, 07:44:12 »
Een Stage Accompany (SA1600) high-end pa uit de goede jaren mag gezegd worden.
Hiermee heeft het niks te maken, met digitale bronnen is er geen probleem.

*

Regenpak

• 282
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
Re: Clearaudio basic RIAA
« Reactie #26 Gepost op: 12 februari 2019, 10:29:09 »
Andere input ook niet? Ik bedoel, dit is zo'n vage fout, we moeten nu echt alles uitsluiten...

Tjerk

*

kurt

• 618
« Reactie #27 Gepost op: 12 februari 2019, 19:06:57 »
Neen, dit is ook uitgesloten.

*

TANNOY

• 40455
« Reactie #28 Gepost op: 12 februari 2019, 19:22:04 »
Neen, dit is ook uitgesloten.
nee volgens mij ook niet, ben nog even in je dac gedoken, en er is geen instelling te doen voor je pre out.
dit is gewoon een vast gegeven.

misschien toch het stukje wat ik eerder had gestuurd , mbt die headshell?

*

kurt

• 618
« Reactie #29 Gepost op: 12 februari 2019, 22:33:43 »
Neen Tannoy, idd. Inmiddels gebruik ik sinds gisteren de zolder vondst van de week, een Nikko betaII pre-amp uit eind jaren 70 nog steeds hetzelfde klankkarakter, wel mooi mid-hoog met dat oude ding! Doet volgens mij niet onder voor nogal wat dure soortgenoten.

De DAC staat nu aan de kant. Komende dagen ga ik de andere Sl 1200 installeren, de toonarm bedrading ervan heb ik zojuist met zilversoldeer terug mooi kunnen hersolderen, het ging nog net zonder loep. Heel fijne bedrading is dat.

De headshell, ik heb de cel daarstraks meer naar achter geschoven en zo enkele posities geluisterd, als je dat bedoeld, ook zonder noemenswaardig resultaat.
Voorlopig laat ik het even berusten, het speelt voor de rest behoorlijk...

Ik kan een speciaalzaak bezoeken in Antwerpen dat is een half uurtje voor mij, als het echt om een
probleem aan de draaitafel-cel combinatie gaat komt dat direct uit via een ab-test met andere draaitafels aldaar.

« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 22:36:06 door kurt »