phonodude vraagje
« Gepost op: 11 februari 2019, 13:59:23 »
Hallo,

een tijdje geleden ben ik begonnen aan de phonodude.
en de eerste indrukken nu hij bijna klaar is zijn geweldig.
maar ik heb nog wel een vraagje.
hieronder vinden jullie een link naar de desbetreffende versie die ik aan het bouwen ben

http://www.dddac.de/files/phonodude-hard-wired-41.pdf

nou was ik controle meting aan het maken en stuitte ik op een varierende gelijkspanning
op de uitgang. deze varieerd van -80mV tot 2.4mV op links en -38mV tot 351mV op rechts.
na wat metingen ben ik terecht gekomen bij condensator C5 voor dit punt heb ik een positieve spanning van ongeveer 150 volt en na de condensator heb ik dus een varierende gelijkspanning van een paar mV. in dit geval (na de eerste buis) -50mV tot 1.1mV op links en -90mV tot -71mV op rechts

ik heb al van alles geprobeerd en ook gecontroleerd. ik kan nu niets meer bedenken.
wat ik al gecheckt heb zijn, afscherming, aardlus, juiste componenten, buizen (behalve de 5755) en
voltages.

ik heb momenteel in serie nog een condensator op punt C5 geplaatst. hiermee is het probleem kleiner geworden en waarschijnlijk minder schadelijk voor de eindversterker. maar dit lijkt me niet helemaal de bedoeling.
kunnen jullie me misschien verder helpen?

met vriendelijke groet,

Nico Wijnberg

Re: phonodude vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2019, 19:19:12 »
Ik heb er ook een paar van gebouwd, maar er staat er hier op dit moment niet eentje voor een controlemeting.
Ik vraag me twee dingen af : is die spanning ook aanwezig als er een versterker op de uitgang is aangesloten of
juist als die versterker is aangesloten ?
Verder komen er in dit hele apparaat geen negatieve voedingsspanningen voor.
Hoe en waarmee meet je dan negatieve spanningen en is het geen ac ?
Je kunt proberen die 1 meg aan de uitgang te halveren of nog lager te maken.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2019, 19:25:28 door Theo van Wermeskerken »
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Sterremuur

• 12625
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Intuitieve begeleiding
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2019, 09:28:47 »
Als je C5 tijdelijk loshaalt, is de spanning op R11/R12 dan ook instabiel?
In dat laatste geval ligt het aan de buizen.
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

*

Regenpak

• 397
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2019, 10:45:01 »
De uitgangsspanning aan de output volgt gewoon de netspanning. De tijdconstante van 1 uF/ 1M is dusdanig lang dat iedere verandering in de voedingsspanning meteen zichtbaar is. Vervang C8 eens door 0.1 uF. Zorg ook dat je Z(in) van je versterker in de tientallen kohms ligt. 100k is een mooie waarde. Overigens is een beetje DC op je output totaal onschadelijk.

Tjerk

« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2019, 14:28:39 »
Op een speakeroutput wel ja, maar als die offset nog door een dc gekoppelde versterker moet dan zijn waarden zoals
gemeten op die speaker mogelijk al zo groot dat de beveiliging inspringt.
Omdat de gemeten waarden dc en negatief zijn is er iets anders aan de hand en had ik daarom al voorgesteld de uitgangs
weerstand sterk te verlagen.
Ik denk dat die spanning daar overigens in werkelijkheid niet staat.
Tijdens opstarten / opladen van de condensatoren is de zaak ( nog ) niet stabiel maar kan daarna met een hoge positieve
spanning aan de linkerkant van de condensator niet continu negatief zijn, tenzij deze spanning vanuit de aangesloten
versterker afkomstig zou zijn.
Een lekke condensator ( onwaarschijnlijk ) zou daarom een positieve spanning opleveren
Vandaar de vraag of er met of zonder aangesloten versterker gemeten is.

« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 14:43:52 door Theo van Wermeskerken »

*

Regenpak

• 397
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
Re: phonodude vaag
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2019, 14:48:27 »
Omdat de gemeten waarden dc en negatief zijn is er iets anders aan de hand en had ik daarom al voorgesteld de uitgangs
weerstand sterk te verlagen
Dat is hetzelfde als C8 verkleinen. De uitgang wordt negatief als de netspanning naar beneden duikt. De voeding is mooi afgevlakt maar niet gestabiliseerd en volgt gewoon de variaties in de netspanning. Omdat de RC tijd van C8 en R19 heel lang is komt dat ook op de uitgang terecht. Met een multismurfer over C7 en eentje over R19 zal dat prachtig zijn te zien.

Tjerk

*

berret

• 2251
  • Universeel Leeghoofd en nu echt platzak
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2019, 15:52:26 »
De uitwerking op de gemeten spanning is hetzelfde, maar je -3dB punt schuift ook een factor 10 naar boven. Je zou het even moeten uitrekenen. Waarschijnlijk valt het nog wel binnen de norm, afhankelijk van de ingangsweerstand van je volgende versterker. Die moet dan, zoals je al zei, vrij hoog zijn...

« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2019, 18:29:32 »
fijn dat jullie zo behulpzaam zijn want ik weet het nu echt niet meer.

in een ander schema zag ik een R19 van 470K deze heb ik maar even geprobeerd maar leverde ook niks op.

ik heb nu nog weer even gemeten met en zonder versterker op de uitgang. dit leverde geen verschil op.
ook met de draaitafel aangesloten geen verschil.
daarna C5 maar even losgekoppelt hieronder de bevindingen.

C5 los op output R varierend -9mV tot 4.5mV
                        L varierend -10mV tot 8.7mV

C5 los direct na de condensator gemeten R -129mV
                                                          L -84mV
 ??? ??? :-\
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 18:31:11 door wijnbergnico »

« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2019, 22:55:48 »
Vanavond even naar een kameraad hier vlakbij geweest om die Phonodude even te halen voor wat metingen.
Kon ik gelijk de buisjes even op de Avo testen, dat was toch al weer een aantal jaren geleden.
Over die buisjes destijds : ik heb toen een zestal 5755 buizen aangeschaft van Raytheon, hadden een rode print en er liggen
er hier nog een aantal van.
Die Raytheon's waren ronduit slecht : kathode / gloei lek bij enkele en enkele trokken roosterstroom.
Er zijn niet veel merken van die buis geloof ik, maar ik kreeg de beschikking over een paar Tung-Sol exemplaren en die bleken
prima en staan er nu nog op.
Als eindbuis nam ik uiteindelijk Telefunken ECC83.
De metingen van vanavond gaven toch een wat ander beeld dan die hier in het topic.
Tijdens inschakelen / instellen van de buizen is de zaak natuurlijk instabiel, maar na een minuut of twee bleef de dc spanning
op de uitgang binnen een paar mv rond de nul hangen.
Als ik het net op het verlengsnoer even stevig pulserend ging belasten met een waterkoker van 2 KW dan wipte de spanning
primair wel even naar beneden, secundair uiteraard ook, maar de uitgang nam beslist niet de grote sprongen die ik hier lees
en blijven ook niet continu negatief, wat ik ook verwacht had.
Voor de goede orde heb ik even gerekend aan de -3DB punten waaraan Berret refereerde en met 1 meg en 1 uf ligt die op
0,16 hz, bij 100K en 1 uf op 1,6 hz en bij 50K en 1 uf op 3,18 hz. en dus heb je daar nog wel wat vrijheden voor je daar in
de problemen komt in het laag.
In de Phonodude die ik toen gebouwd heb zit overigens 220 K en een ERO MKC van 1 UF / 400 volt en de ingangsimp.
van de aangesloten versterker lag op 100 K.
Die was vanavond niet aangesloten, ik heb verder ook niet geluisterd.
Verder moet je aan C5 verder niets doen, die hangt aan de RIAA correctie en dat circuit is goed.
Ik heb vanavond geen grotere sprongen gezien dan + en -  2 mv ondanks stevig pulswerk op het net.
Mijn advies zou nu zijn om eens een stel andere buizen te proberen, voor de eerste heb je denk ik niet veel keuze, voor
de laatste volop. De genoemde TFK ecc83 deed het hier het mooiste destijds.
Doe evt. ook eens metingen op de kathode van de laatste buis, dus de dc kant van de 1 uf ivm kathode / gloei perikelen.
En verder niet te veel van wakker liggen als het goed klinkt en dat kan dit trapje.
Meestal heeft de aangesloten versterker ook wel weer een condensator aan de ingang.

*

Regenpak

• 397
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2019, 07:08:36 »
fijn dat jullie zo behulpzaam zijn want ik weet het nu echt niet meer
Huh? De vraag is toch al beantwoord?

Tjerk

*

Sterremuur

• 12625
  • Tegenwoordig niet meer druk...
    • Intuitieve begeleiding
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2019, 11:42:16 »
Ja, daarnį.
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

*

Regenpak

• 397
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2019, 12:21:22 »

« Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2019, 08:55:28 »
in mijn beleving waren dat suggesties. tips om te kijken waar het aan zou kunnen liggen.
ook al ben ik daar blij mee en heb ik ze geprobeert, de rare wisselende spannningen blijven.
ik ga maar eens de 5755 buizen vervangen

*

Regenpak

• 397
  • I don't like Mondays
    • Polonaise PIC Projects
Re: phonodude vaag
« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2019, 09:11:03 »
Heb je er last van? Zo nee, lekker laten zo. Zo ja, vervang de voeding dan eens door een gestabiliseerd exemplaar die 296 V levert (10 mA is zat) en kijk dan nogeens of je die vage fluctuaties aan de uitgang hebt.

Tjerk

« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2019, 13:48:39 »
Da's ook geen oplossing en introduceert weer een ander probleem.
Ik had ook een ongestabiliseerde voeding en met de beste Fluke niet die dc sprongen.
Ik had zes stuks nieuwe 5755 van Raytheon en geen enkele deugde, welke staan er op jouw Phonodude ?
Op die van mij bleef de dc spanning, als het geheel warm was, keurig rond de nul hangen en was zeker niet grotendeels
negatief, wat ook zeer onlogisch is.
Hoor je trouwens ook iets als die sprongetjes optreden ?
Vaak is er bij een buisprobleem wel iets van gesputter of kookgeluidjes hoorbaar.