*

Cabasse Gallion

• **
  • 71
  • Don't grow up, it's a trap !
Op bezoek bij Jerry
« Gepost op: 12 februari 2019, 15:04:30 »
Enkele weken terug ben ik bij de onder de meesten van ons welbekende Jerry geweest. Dit na een aantal keren met elkaar gebeld te hebben en gezellig , en voor mij zeer leerzaam, over hifi gekletst te hebben. Hierbij kwam ter sprake dat ik onlangs een Yamaha CX-50 voorversterker en een MX-50 eindversterker had aangeschaft. Mooie combi, maar alweer zo'n 30 jaar oud dus wel toe aan een grondige servicebeurt. En Jerry inmiddels kennende, ook van zijn vele bijdragen op dit forum, had ik er alle vertrouwen in dat hij er weer wat moois van zou maken. Na een uurtje rijden aangekomen bij zijn woning en een hartelijke ontvangst met koffie voelde ik me als een kleuter in een snoepwinkel..... Wat een mooie spulletjes... Een paar DM-6, een stel Quad ESL63, een stel exotische Infinty's.... En uiteraard gaan luisteren naar de Quad ESL63 op een Kenwood C2 en M2. Lang geleden dat ik deze gehoord had, toch weer zo'n 30 jaar geleden. (Tsja, time goes on ) De cd's welke we onder anderen beluistert hebben waren de Dali nummer 1, Sade en enkele Blues opnames. Wauw.......Stil van.... Wat een plaatsing...Diepte, hoogte, breedte, alles klopte gewoon... Zelfs NAAST me hoorde ik de muziek, nooit meegemaakt...En RUST zonder aan detailering in te leveren. Natuurlijk, je hebt niet de punch in het laag zoals bij een dynamische luidspreker. Maar het laag was er wel degelijk: strak, mooi gedefinieerd en in voldoende mate. Plastisch uitgedrukt. Mijn bek hing open. Ook nog de DM-6 aangesloten. Anders... Meer push in het laag, plaatsing minder dan de ESL maar toch beslist ook fraai. Nooit vermoeiend en opener dan ik gewend ben van B&W. Na een goede 4 uur genieten van goede muziek en de gastvrijheid van Jerry weer huiswaarts te gaan. Mijn combi zou ongeveer in zo'n 2 weken gereed zijn. Gelukkig was Jerry zo vriendelijk mij een C1 / M1 combi van Kenwood ter uitleen mee te geven. En nu afwachten.......
"Wie met de stroom mee drijft, is het eerste bij het afvoerputje".

Yamaha CX-50, Yamaha MX-50, Denon DCD-2560, Dual CS-503, Sony SS-X90ED, Onkyo Integra A-8190, Denon DCD-960, Quadral Odin MK III

*

TANNOY

• 40455
Re: Op bezoek bij Jerry
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2019, 15:07:09 »
leuk om te lezen!!
spannend !  ;)
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

*

Cabasse Gallion

• **
  • 71
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2019, 15:36:26 »
Hi Tannoy, jazeker! Nu moet ik zeggen dat ik de combi weer een weekje in huis heb, echter leek het me leuk om jullie mee te nemen in de toedracht. Mijn bevindingen volgen hier, en laat ik vooraf zeggen dat ik geen techneut ben ( ook geen volslagen leek, desalnietemin )maar mij vooral laat leiden door wat ik hoor. Hier komt ie:
Er zijn een behoorlijk aantal zaken vervangen en gemodificeerd waarbij de techneuten onder ons hier wel een idee bij zullen hebben. De details zal Jerry beslist weten, zou ik moeten navragen. Sowieso kan de versterker nu meer stroom leveren dan vorheen en is hij stabiel tot 2 Ohm, al moet ik dan ook weer niet op disco niveau gaan stampen natuurlijk ;-) Echter...Wat mij het meest verraste was de invloed van de opamp in de voortrap. Terwijl ik bij Jerry was om het resultaat te beluisteren ( wat zondermeer erg geslaagd was, ook bij thuiskomst bleek dit zonneklaar ), was het duidelijk hoorbare verschil in de diverse geteste opamp's iets wat ik niet verwacht had. Het spijt me dat ik de types niet meer weet, het waren er een 6 tal waaronder 2 van Burr-Brown. Het luisteren is gedaan met iedere keer hetzelfde volume en hetzelfde muziekstuk en dit terwijl Jerry mij niet vertelde welke er nu in zat. Het verwisselen gaat overigens heel snel vanwege de door Jerry gemonteerde voet. Na een goede uur luisteren bleek ik toch keer op keer op hetzelfde Type uit te komen, terwijl ik dus vooraf niet wist welke erin geplaatst werd. Echt frappant. Nooit geweten dat dit een duidelijk hoorbaar verschil zou opleveren. En voor de kostprijs hoef je het niet te laten; zo rond de €15,- tot €20,- heb ik begrepen. Wellicht dat anderen met mijn ervaring hun voordeel kunnen doen; het is op zijn minst een leuke en leerzame ervaring. Mij persoonlijk heeft het geleerd dat je met een simpele aanpassing een mooie upgrade kunt (laten) doen, of zo je wilt, de klanksignatuur iets kunt aanpassen naar je eigen smaak. Het zal niet ieders voorkeur of goedkeuring hebben, echter bij mij was het resultaat tamelijk verbluffend, zeker gezien de zeer geringe kosten. Alles bij elkaar genomen ben ik erg blij met het totaalresultaat voor een alleszins redelijk bedrag, wetende dat het door een echte vakman is gedaan. Jerry, nogmaals hartelijk dank voor je gastvrijheid en je deskundige hulp en advies ! Groeten, Guus.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 15:45:57 door Cabasse Gallion »

Yamaha CX-50, Yamaha MX-50, Denon DCD-2560, Dual CS-503, Sony SS-X90ED, Onkyo Integra A-8190, Denon DCD-960, Quadral Odin MK III

*

TANNOY

• 40455
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2019, 15:46:00 »
Citaat
Mij persoonlijk heeft het geleerd dat je met een simpele aanpassing een mooie upgrade kunt (laten) doen, of zo je wilt, de klanksignatuur iets kunt aanpassen naartoe eigen smaak. Het zal niet ieders voorkeur of goedkeuring hebben, echter bij mij was het resultaat tamelijk verbluffend, zeker gezien de zeer geringe kosten.

Op amps kunnen zeker een verschil maken!

ik heb 3 weken geleden een Aune X8 magical dac hier ter test gehad, daar kun je easy via de onderkant 8 op amps bij verwisselen met allemaal hun eigen sound signature.

people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

*

Cabasse Gallion

• **
  • 71
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2019, 15:49:06 »
Citaat
Mij persoonlijk heeft het geleerd dat je met een simpele aanpassing een mooie upgrade kunt (laten) doen, of zo je wilt, de klanksignatuur iets kunt aanpassen naartoe eigen smaak. Het zal niet ieders voorkeur of goedkeuring hebben, echter bij mij was het resultaat tamelijk verbluffend, zeker gezien de zeer geringe kosten.

ik heb 3 weken geleden een Aune X8 magical dac hier ter test gehad, daar kun je easy via de onderkant 8 op amps bij verwisselen met allemaal hun eigen sound signature.

Tof ! Dat zou dus waarschijnlijk bij mijn cd speler ook kunnen ? En bij de Raspberry en mijn Sonos ? Of klets ik nu uit mijn nek ?

*

TANNOY

• 40455
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2019, 15:55:40 »
Citaat

Tof ! Dat zou dus waarschijnlijk bij mijn cd speler ook kunnen ? En bij de Raspberry en mijn Sonos ? Of klets ik nu uit mijn nek ?
uhhh het kan, je moet de juiste vinden daarvoor..
als je sonos en raspberry gebruikt, dan kan je net zo goed een externe dac kopen , en het met die doen, want dan worden je raspberry en sonos alleen maar de de zenders van het signaal, de dac gaat het dan omzetten.

dan hoef je maar 1 apparaat denk ik aan te pakken.
of je koopt een dac waarbij je het zelf kan doen.

*

Cabasse Gallion

• **
  • 71
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2019, 16:07:12 »
Dat kan ook uiteraard. Al zit er schijnbaar in mij Rasperry een behoorlijke DAC ( middels een aparte module ) heb ik mij laten vertellen. Alleen nog niet uitgeprobeerd want pas gisteren binnengekregen. Blijkbaar kan ik via de Raspberry ook Spotify gebruiken en dan wordt de Sonos overbodig.Daarnaast ga ik de Raspberry ook gebruiken om Hi-Res audiofiles af te spelen via een aangesloten harddisk. Ben erg benieuwd hoe dat gaat klinken, aangezien ik nu toch meestal mijn cd speler en platenspeler gebruik als ik echt ga luisteren en Spotify voor het ontdekken van nieuwe muziek en het spelen van achtergrondmuziek. Volgens mij is de DAC van mij DCD-2560 behoorlijk goed..... Maar uitproberen van een losse DAC kan geen kwaad natuurlijk.

*

TANNOY

• 40455
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2019, 16:12:07 »
Dat kan ook uiteraard. Al zit er schijnbaar in mij Rasperry een behoorlijke DAC ( middels een aparte module ) heb ik mij laten vertellen. Alleen nog niet uitgeprobeerd want pas gisteren binnengekregen. Blijkbaar kan ik via de Raspberry ook Spotify gebruiken en dan wordt de Sonos overbodig.Daarnaast ga ik de Raspberry ook gebruiken om Hi-Res audiofiles af te spelen via een aangesloten harddisk. Ben erg benieuwd hoe dat gaat klinken, aangezien ik nu toch meestal mijn cd speler en platenspeler gebruik als ik echt ga luisteren en Spotify voor het ontdekken van nieuwe muziek en het spelen van achtergrondmuziek. Volgens mij is de DAC van mij DCD-2560 behoorlijk goed..... Maar uitproberen van een losse DAC kan geen kwaad natuurlijk.
voor de raspberry zijn ook beter dacs te koop,best nog prijzig dacht ik.

als je ook nog mods moet betalen, apparaat open , 1 of 2 op amps er in, etc. kost ook geld.

daarom is een dac tegenwoordig met zelf verwisselbare op amps een optie voor mensen.
je hoeft je apparaat niet weg te brengen, hij hoeft ook niet helemaal open, gewoon de op amp erin zetten die je fijn vind.

plus je hebt gelijk een aansluiting evt voor je tv.
je hebt gelijk een aansluiting voor je computer.. evt ook nog voor je denon.
zo heb je ineens een upgrade voor meerdere apparaten via 1 apparaat.

*

Cabasse Gallion

• **
  • 71
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2019, 16:17:11 »
Nu nog de luidsprekers........Mijn huidige luidsprekers ( Sony SS-X90ED ) bevallen prima, op 1 ding na.....: Bij lage volumes mis ik het laag toch wel wat. Nu weet ik heus wel dat dit een tekortkoming is van ons gehoor en is het al beter na de versterkermodificatie, maar toch........ Bij de DM-6 welke ik bij Jerry hoorde was dat niet zo.En binnen de mogelijkheden heb ik al wat afgeschoven hoor, geloof me. Eens kijken of ik ze van iemand kan lenen voor een poosje. ( Bij Jerry zou dat kunnen, alleen zijn die DM-8 speakers niet van hem, dus... ) Iemand op het forum wellicht ? Of andere tips qua luidsprekers om uit te proberen ?

*

Cabasse Gallion

• **
  • 71
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2019, 16:18:35 »
voor de raspberry zijn ook beter dacs te koop,best nog prijzig dacht ik.

als je ook nog mods moet betalen, apparaat open , 1 of 2 op amps er in, etc. kost ook geld.

daarom is een dac tegenwoordig met zelf verwisselbare op amps een optie voor mensen.
je hoeft je apparaat niet weg te brengen, hij hoeft ook niet helemaal open, gewoon de op amp erin zetten die je fijn vind.

plus je hebt gelijk een aansluiting evt voor je tv.
je hebt gelijk een aansluiting voor je computer.. evt ook nog voor je denon.
zo heb je ineens een upgrade voor meerdere apparaten via 1 apparaat.

Dat is een heel goede tip. Tannoy !! Weet je toevallig ook nog welke dat precies zijn ? Of vraag ik nu teveel ;-)

*

TANNOY

• 40455
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2019, 16:25:02 »
heb je pm gestuurd, kun je lezen   ;)

*

TANNOY

• 40455
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2019, 16:26:15 »
Nu nog de luidsprekers........Mijn huidige luidsprekers ( Sony SS-X90ED ) bevallen prima, op 1 ding na.....: Bij lage volumes mis ik het laag toch wel wat. Nu weet ik heus wel dat dit een tekortkoming is van ons gehoor en is het al beter na de versterkermodificatie, maar toch........ Bij de DM-6 welke ik bij Jerry hoorde was dat niet zo.En binnen de mogelijkheden heb ik al wat afgeschoven hoor, geloof me. Eens kijken of ik ze van iemand kan lenen voor een poosje. ( Bij Jerry zou dat kunnen, alleen zijn die DM-8 speakers niet van hem, dus... ) Iemand op het forum wellicht ? Of andere tips qua luidsprekers om uit te proberen ?

naar mijn weten heeft Jerry ook een mooie akoestiek...
zal ook al schelen.. je zou eigenlijk je luidsprekers eens daar moeten horen..denk dat ze echt anders presteren..

*

groovy.

• 11826
  • Old school audio.
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2019, 16:43:27 »
Tof dat het allemaal gelukt is,dat kun je wel aan Jerry overlaten.
Ik ben dikwijls bij Jerry geweest en het altijd weer genieten welke set er ook staat te spelen.
Hij weet wel hoe je het goed kunt laten klinken al dan niet met aanpassing van het een en ander.
Hij heeft mij al vele keren geholpen,ook met advies.
Veel plezier met je Yahama set.
Ik heb de m2 en de c4 ook onderhanden genomen door Jerry.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Ortofon rmg 212. Micro-Seiki cf1.  Lenco b51 Burn & Jones Super. Lenco l70v. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404.  Cabasse Prao.

Into each life some rain must fall.

*

a.b.

• 9535
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2019, 18:57:44 »
Waarbij de hoofdingrediënten bij Jerry zijn: plaatsing, akoestiek en luisterdriehoek. Zelfs met "oude zooi" klinkt het bij hem als een klok.

Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

Cabasse Gallion

• **
  • 71
« Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2019, 19:48:11 »
Tsja, akoestiek doet erg veel uiteraard ! En die is bij Jerry dik voor elkaar. En ik ben er ook wel van overtuigd dat mijn luidsprekers bij hem anders (beter?) zullen klinken. Overigens had Jerry me ook als tip gegeven om met een DSP aan te slag te gaan om eea verder te verbeteren / aan te passen. Tips hiervoor zijn van harte welkom. En ook voor wat betreft andere luidsprekers. De mijne heb ik te koop aangeboden.

Voor mij belangrijk : Geen "in your face" klank, wel open met veel detail, een mooie plaatsing en vooral ook "compleet" qua klankbeeld bij lage tot gemiddelde luistervolumes. Zoals reeds gezegd mis ik vooral laag in die situaties. En ja, ik weet dat je dat minder goed hoort bij laag volume, vandaar de loudness knop op versterkers. Ik heb een Magnat 201 30 cm subwoofer staan, echter gebruik ik die liever niet: de kantelfrequentie kan niet verder dan 50 Hz en ik hoor dan bij hogere volumes weer verdubbeling ( druk ik me goed uit zo ?). Blijf je mee bezig op die manier en dat trekt me niet. Kan het zo zijn dat het met de diameter van de woofers te maken heeft ? ( 2 x 165 mm ). Kan ik er, door de bank genomen, van uit gaan dat een goede luidspreker met bijvoorbeeld een 25 cm Woofer bij laag volume meer laag geeft, zonder bij hoge volumes te overheersen ? Of vraag ik nu het onmogelijke ?