Problemen in het laag zijn vrijwel niet op te lossen zonder dsp.
Ik heb nu een flinke transmission line (remo rogers monitor) staan en het is me opgevallen dat die wel laag gaat maar een stuk minder problemen geeft
dan de gemiddelde basreflex met poort achter.
Maar helemaal weg is het niet.
Ook de Impuls 34 (eveneens een transmissielijn) vertoonde dit effect.
Een losse goed instelbare sub en een dsp lijkt me de kortste route.
10 inch woofer lijkt me minimaal om goed laag weer te geven.
Dank voor je reactie. Ik begrijp wat je zegt hoor en ik denk dat je an sich ook gelijk hebt. Alleen mezelf kennende, en daar betrap ik mij nu ook op, blijf ik dan aan het klooien met die sub. Dom, niet rationeel, zeker..... Maar het is wel de eerlijke waarheid. Dus toch maar eens gaan luisteren naar andere luidsprekers. Quadral, Canton, Magnat All Ribbon ; iets met een grote (re) woofer waarvan ik redelijkerwijs mag verwachten dat deze op lage(re) volumes al lekker mee doet. Zoals ik eerder in dit topic al aangaf. Overigens houd ik die dsp zeker ook in gedachten hoor. Maar die losse sub.....nee, dat gaat hem niet worden, zoals ik net al aangaf. Suggesties voor luidsprekers hoor ik graag hoor ! Wat is, het bovenstaande en voorgaande in dit topic in ogenschouw nemende, de moeite waard om te beluisteren ? En bedankt voor de reacties tot nogtoe !