*

Markinton

• 287
  • Tubes on the Wings
    • Markinton zelfbouw-audio page
Nieuw zelfbouwproject: MonoBill van Triodedick
« Gepost op: 18 december 2005, 12:13:27 »
Ik ben momenteel bezig met een nieuw zelfbouw project; de MonoBill dual-mono KT88 Push-Pull buizen eindversterker. Het ontwerp is van Triodedick.

Origineel van Triodedick

Zie mijn website voor meer details http://members.home.nl/ton.van.der.mark/MonoBill.htm.

Ik zal een fotoverslag van de bouw van dit project plaatsen, ik ben momenteel op de bestelde trafoset aan het wachten.

Deze versterker komt ipv de Little Ceasar dual-mono 300B Single Ended triode eindversterkers. Die waren niet in staat om mijn nieuwe Scan-Speak Reference Monitoren aan te sturen.
m.vr.gr. Markinton

*

Markinton

• 287
  • Tubes on the Wings
Re: Nieuw zelfbouwproject: MonoBill van Triodedick
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2005, 18:59:35 »
Beste Solid State,

Ik heb reeds diverse projecten met trafosets van AE-Electric naar grote tevredenheid gebouwd(KT88PP, Cleo4, Little Ceasar, Scratch). En de projecten met deze trafo's zijn meer dan geslaagd. Ze spelen allemaal al jaren feiloos. Ik heb wel eens een probleempje gehad met een van de voedingstrafo's (draadje los) van de Cleo 4 maar die werd zonder meer meteen geruild, prima service dus.

Het probleempje waar jij op doelt zal mischien in het verre verleden wel eens zijn voor gekomen. Ik heb echter het volste vertrouwen in de nieuwe C-core trafoset en ik weet zeker dat als er problemen komen (wat ik niet verwacht) dat ik meteen adequaat door Wil Blaauw geholpen wordt.

Heb je zelf uberhaubt ervaring met C-core trafo's van AE of heb je het "gehoord"? Ik ben de eerste besteller van deze nieuwe C-core trafoset, je kunt hem dus nog niet gehoord of gezien hebben. De set is overigens volgens een nieuw wikkelrecept gewikkeld.

Nogmaals, ik ga een objectief verslag uitbrengen van de bouw van de mono-blokken, de tijd zal het leren.
« Laatst bewerkt op: 22 december 2005, 09:41:11 door rdridder »
m.vr.gr. Markinton

*

rdridder

• 4174
    • Informatie over Hoorn
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2005, 14:01:29 »
Ik ben momenteel bezig met een nieuw zelfbouw project; de MonoBill dual-mono KT88 Push-Pull buizen eindversterker. Het ontwerp is van Triodedick.

Origineel van Triodedick

Zie mijn website voor meer details http://members.home.nl/ton.van.der.mark/MonoBill.htm.

Ik zal een fotoverslag van de bouw van dit project plaatsen, ik ben momenteel op de bestelde trafoset aan het wachten.

Deze versterker komt ipv de Little Ceasar dual-mono 300B Single Ended triode eindversterkers. Die waren niet in staat om mijn nieuwe Scan-Speak Reference Monitoren aan te sturen.
Leuk project Markington ! Met de Monobill heb je in elk geval genoeg vermogen om de reference monitoren aan te sturen. Ik ben heel benieuwd naar de prestaties van dit nieuwe ontwerp van Dick !

« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2005, 16:21:18 »
Mag ik eens vragen waarom die gaatjes in het plateau zitten rondom die buizen ???
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

*

Markinton

• 287
  • Tubes on the Wings
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2005, 18:17:02 »
Mag ik eens vragen waarom die gaatjes in het plateau zitten rondom die buizen ???

Beste Theo,

De gaatjes zijn voor de koeling (ventilatie). Zo'n buizenbak wordt best wel warm, goed ventileren is dus een must. Teveel warmte is met name "killing" voor oa. de elco's.
De onderplaat is van geperforeerd aluminium, er is dus een goede doorstroming in de kast (schoorsteen effect).

« Laatst bewerkt op: 22 december 2005, 21:15:05 door Markinton »
m.vr.gr. Markinton

« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2005, 18:22:40 »
Bedankt Markinton

Ik dacht het al maar ik was niet zeker van mijn zaak ;)

Ik dacht die buizen zitten er boven op dus....

Groetjes Theo

btw ziet er gelikt uit iig :)
Alles is beter dan niks, het enige wat telt is muziek.

*

Khoral

• 540
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2005, 19:38:12 »
Hoi,

Dat gaat een mooi project worden.

Ga je de versterker hetzelfde maken qua uiterlijk kast,plaat,groote.

Zelf wil ik deze ook nog gaan maken mijn eerste PP
maar eerst nog de Goliath en Speakers

m.v.g Khoral.

*

Markinton

• 287
  • Tubes on the Wings
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2005, 21:20:32 »
Hoi,

Dat gaat een mooi project worden.

Ga je de versterker hetzelfde maken qua uiterlijk kast,plaat,groote.

Zelf wil ik deze ook nog gaan maken mijn eerste PP
maar eerst nog de Goliath en Speakers

m.v.g Khoral.

Ja ik ga dezelfde kast gebruiken en dezelfde indeling maken, daar is door Triodedick goed over nagedacht, "Never change a winning Team". De behuizing is kant en klaar verkrijgbaar (AE). Tot nu toe heb ik altijd zelf mijn behuizingen gemaakt, maar de prijzen zijn zo concurerend en de behuizingen zo fraai dat zich dat niet meer loont (en het is zeer veel werk). Door de dezelfde opstelling aan te houden zijn de interne verbindingen het optimaals, dus ik ga daar niet van afwijken.

m.vr.gr. Markinton

*

rdridder

• 4174
    • Informatie over Hoorn
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2005, 21:33:27 »
Ik neem aan dat je gaat hardwiren ?

Ooit eens op print bouwen overwogen ?

*

Markinton

• 287
  • Tubes on the Wings
« Reactie #9 Gepost op: 1 januari 2006, 14:52:10 »
Ik neem aan dat je gaat hardwiren ?

Ooit eens op print bouwen overwogen ?

Allereerst de beste wensen en dat het een audiofiel jaar mag worden.

Ik ga inderdaad hardwiren, er zitten zo weinig onderdelen in dat een print niet aangebracht is.

Alle spullen zijn binnen. Hier zijn de eerste foto's van de blank eiken behuizing (23x45x11cm).

De chassisplaten dienen nog te worden afgebraamd. Daarna met 400 waterproof schuurpapier schuren en dan de primer erop.

Morgen worden de chassis platen gespoten.
« Laatst bewerkt op: 13 september 2007, 13:18:00 door Markinton »
m.vr.gr. Markinton

*

rdridder

• 4174
    • Informatie over Hoorn
« Reactie #10 Gepost op: 2 januari 2006, 19:39:00 »
Spannend  ;) De platen zien er perfect uit, heb je alles zelf geboord ?

*

Markinton

• 287
  • Tubes on the Wings
« Reactie #11 Gepost op: 2 januari 2006, 19:47:40 »
Spannend  ;) De platen zien er perfect uit, heb je alles zelf geboord ?

Yep, ik heb een paar jaar geleden gaten boren van Phantom in diverse maten gekocht. Voor de rest is het een kwestie van netjes aftekenen met de blokhaak en een kraspen. Daarna met de centerpunt een putje slaan en met de kolomboormachine boren. Goed gereedschap is absoluut een must. De platen zijn vandaag gespoten, ze moeten 24uur drogen. Ik ben nu aan de printjes van Negatieve Rooster Spanning bezig. Morgen worden de onderdelen erop geschroeft. Ik heb nog een weekje vakantie en hoop de versterkers voor het eind van de week klaar te hebben. Als ik de volgende week weer ga werken heb ik veel te weinig tijd voor de tijdrovende hobbie. Morgen zal ik weer wat foto's plaatsen.
m.vr.gr. Markinton

*

Markinton

• 287
  • Tubes on the Wings
« Reactie #12 Gepost op: 3 januari 2006, 16:33:01 »
Enkele foto's:

« Laatst bewerkt op: 13 september 2007, 13:18:47 door Markinton »
m.vr.gr. Markinton

*

rdridder

• 4174
    • Informatie over Hoorn
« Reactie #13 Gepost op: 3 januari 2006, 20:28:51 »
Ziet er goed uit. Het gaat allemaal snel ;)

*

Markinton

• 287
  • Tubes on the Wings
« Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2006, 11:46:33 »
Ziet er goed uit. Het gaat allemaal snel ;)

Ja, ik merk dat ik inmiddels na diverse projecten routinier aan het worden ben. Daarbij heb ik deze week nog vrij, de volgende week begint werk en studie weer, dan wordt de tijd zeer schaars. De mechanica is klaar, vandaag ga ik aan het soldeerwerk beginnen.
m.vr.gr. Markinton