*

Jeronimo

• 7872
Transition festival Tivoli Utrecht zaterdag 6-4-2019
« Gepost op: 7 april 2019, 09:42:30 »
Om ShaggieNl de voeten voor het groene gras weg te maaien (graag gedaan waarde heer) hierbij een lovende reactie op wat wij gisteren hebben gezien maar meer nog gehoord op dit jazz/nu jazz festival dat in het teken stond van het 50- jarige jubileum van het ECM label. Overigens zoals elk thema festival zaten er ook acts bij die je strikt genomen niet onder het thema zou rangschikken volgens mij. Enfin, ze pasten wel. Organist Kit Downes bijvoorbeeld in de grote zaal. En wat een line-up! Van het gehoorde vond ik het nieuw geformeerde Rymden (Wesseltoft-Berglund-Östrom), Melanie de Biasio en Shai Maestro Trio het hoogtepunt. Van De Biasio (grote zaal) hebben we maar zo'n twintig minuten meegepikt, om Mathias Eick Quintet te horen in een andere zaal. Die laatste beviel mij minder. Prima muzikanten, trompettist Eick liet ook horen een goede vocalist te zijn. Het laatste nummer was buitengewoon. Alleen ik houd er niet van dat een violist continue zit mee te spelen. Absoluut dieptepunt was het optreden van Donny McCaslin en het Metropole Orkest. Ik ben voor het Metropole Orkest in de (grote) zaal gaan zitten, maar het geluid was zo ongeloofelijk slecht in balans gezet (succes met de verdere optredens in Nederland) dat je het orkest niet hoorde. Er was ook nog duidelijk geen synergie tussen orkest en McCaslin. Man, als je dit orkest tot je beschikking hebt, dan etaleer je die toch? Daarbij, het geluid van de band stond niet alleen in verhouding tot het orkest te hard maar ook zonder meer (sjit oordopjes vergeten) te hard voor deze zaal. Het is niet de eerste keer dat ik wenste dat ik aan de mengtafel had kunnen zitten. Maar die De Biasio en het Shai Meastro Trio in de vroege uurtjes van zondag. Geweldig. Volgend jaar duurt het festival twee dagen heb ik begrepen. Bij leven en welzijn, ik ben erbij!! Dat ShaggieNL er dan ook absoluut bij is, mag niemand verbazen. ;)

Verder heb ik de verleiding niet kunnen weerstaan om bij de opgestelde PLato en ECM stand de nodige geluidsdragers in te slaan.

« Laatst bewerkt op: 7 april 2019, 10:13:44 door Jeronimo »
AVM CD1 Plus Transport+Guido Tent Clock, Exposure 2012S2 DAC, Furutech ADL DAC/ADC, Yamaha CDR-HD1000
Micro Seiki DD-5E+Audio Technica AT33 PTG/II MC, Luxman WL550, Nakamichi 680ZX, Akai GX-635D
Classé CP-500, Classé CA-2100, Graham Slee Reflex C+PSU
Heil AMT Syrinx, Philips Fidelio X2
Audioquest

*

Opa S.

• 7961
  • Scheef en toch geen schaats
    • Second Life Audio
Re: Transition festival Tivoli Utrecht zaterdag 6-4-2019
« Reactie #1 Gepost op: 7 april 2019, 10:11:29 »
Waarom verbaast dat laatste me nu niet  ;D

Mooi dat je (jullie) er zo veel plezier van gehad hebt (hebben), jammer dat een deel ervan vern**kt wordt door een verkeerde soundinstelling. Berret, misschien dat jij je er maar eens tegenaan moet bemoeien!
Homo sapiens non flatulat ad mensam / with sufficient thrust ducks fly just fine.

>(.)__ <(.)__ =(.)__ 
   (___/  (___/  (___/

*

ShaggyNL

• 1292
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #2 Gepost op: 7 april 2019, 22:26:52 »
Eey, ja. Het was toch wel weer een mooie dag. Afgelopen jaar was ik er ook al bij en het had ook dit jaar weer hetzelfde gevoel. Dat optreden van Donny McCaslin was die van een verkapte rock-band, met een zelfde idee qua decibellen en vervormingswaarden. Tering, wat een nonsens om deze lui samen te laten spelen met het Metropool. Ik snapte het ook gewoon niet. Met de beste verbeelding kon ik geen muzikant van het orkest horen spelen. Ze zaten er gewoon bij voor spek-en-bonen. En een moeite dat ze nog deden om de vibrato in hun strijkinstrument te krijgen.

Verder was het zeker weer een interessante combi van artiesten. Gelukkig heb ik inderdaad nog even Melanie de Biasio kunnen horen. Ik kende haar volledig niet, maar snap nu wel waarom ze in de grote zaal mocht staan. Wat een sfeer bracht ze met haar band voort.

Op mijn lijstje stond in ieder geval RYMDEN en het Shai Maestro Trio. RYMDEN is gewoon kicken-zonder-pilletje, zeker wanneer Wesseltoft vrolijk mee deint achter z'n Fender Rhodes. Ik ben dan ook als een jonge kerel (was ik daar overigens ook, gezien de gemiddelde bezoekers-leeftijd zo tegen de 50 loopt) met een viltstift en CD-boekje, handtekeningen gaan halen, voor het concert. En Shai Maestro aan het eind van de dag was ook een sterk staaltje tour-de-force, gezien de precisie waarmee de drie alle noten eruit knallen.

Volgend jaar weer, jazeker. En dan twee dagen. Ik heb het hotel al gezien waar ik wel een kamer wil gaan boeken (pal naast TivoliVredenburg).
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

*

minplus

• 8521
  • relax, don't do it
« Reactie #3 Gepost op: 8 april 2019, 17:01:22 »
Melanie de Biasio had ik graag meegemaakt.
Net als Todd Rundgren in Paradiso een paar dagen geleden. Schijnt erg goed geweest te zijn.
Ik moet toch de concertagenda's wat beter in de gaten houden.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right