CD speler leest cd niet Kopie ervan wel.
« Gepost op: 7 april 2019, 21:18:56 »
Laatst een cd gekocht, maar deze wordt door mijn accuphase cd speler niet gelezen. In mijn computer speelde hij wel af. Ik heb er toen een kopie van gemaakt en tot mijn stomme verbazing wordt deze wel door de accuphase afgespeeld. Iemand enig idee hoe dat kan?

*

minplus

• 8521
  • relax, don't do it
Re: CD speler leest cd niet Kopie ervan wel.
« Reactie #1 Gepost op: 7 april 2019, 21:24:03 »
Bekend verschijnsel. Bij de kopie worden een paar ontbrekende bitjes ingevuld met de voorgaande.
Cockpitspray-methode al op het origineel geprobeerd? Werkt vaak verbazend goed.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

morph

• 14257
« Reactie #2 Gepost op: 7 april 2019, 21:27:17 »
Oorzaak zou kunnen zijn dat de originele cd niet correct afgesloten is ("finalized") voor het persen.
Maar dat geldt dan voor alle exemplaren uit dezelfde persing.
Bij het kopiŽren en vervolgens opnieuw branden van een audio cd waarbij geen nummers meer toegevoegd hoeven te worden gaat dit afsluiten goed.
Ook zou het kunnen zijn dat de accuphase langzaamaan minder accuraat de TOC van schijven gaat lezen.
Uitproberen of de originele herkend wordt in 'n andere cd-speler geeft mogelijk uitsluitsel.

*

minplus

• 8521
  • relax, don't do it
« Reactie #3 Gepost op: 7 april 2019, 21:45:36 »
Dat laatste maar met mate, morph.
M'n Philips CD 373 vreet alles, zolang er geen bizarre kras op staat, waar andere spelers het af laten weten. Niet moeders mooiste maar wat issie goed, die 373 hier in huis. Het is dus een beetje net als met katten, kinderen en vrouwen, de ene is wat gevoeliger dan de andere bij het spelen. :)
Schijnt bij Cd-spelers tot op zekere hoogte af te stellen zijn.
Maar ik heb diverse malen ook bij DVD's een kopie gemaakt die wel werkte en het origineel nog niet weg gemikt. En toen ik de spray-methode leerde kennen de originelen bewerkt en die deden het ook weer op alle spelers.

« Reactie #4 Gepost op: 7 april 2019, 21:48:02 »
Heb hem al meerdere keren schoongemaakt, maar helaas zonder resultaat. Gelukkig doet hij het ook niet in mijn andere cd speler. Het zal dus wel aan de cd zelf liggen. Blijft vreemd dat hij het wel doet in mijn computer. Dan maar het kopietje draaien.

*

morph

• 14257
« Reactie #5 Gepost op: 7 april 2019, 21:54:32 »
Ik heb enkele cd's die niet herkend worden in mijn gewone cd-spelers.
In de cd-recorder spelen ze wel gewoon af. Ook op de pc.

« Reactie #6 Gepost op: 7 april 2019, 21:58:52 »
Maf hoor. Heb er nog nooit last van gehad en ik heb behoorlijk veel cd`s. ( ben nog niet aan het streamen )

*

Integra

• 10369
  • Teac / Tascam freak!!!
« Reactie #7 Gepost op: 8 april 2019, 05:45:50 »
Ik heb een aantal CD's (begin jaren 80, Philips label)  Die door geen enkele speler meer herkend worden.....  Alle CD spelers en DVD spelers geven: No Disc!

Ook de PC leest ze niet.   Je ziet er helemaal niets aan, ook geen beschadigingen en 10 jaar geleden deden ze het nog prima op alle spelers (heb ze destijds ook geript, wat nu achteraf geen slecht idee was)

*

minplus

• 8521
  • relax, don't do it
« Reactie #8 Gepost op: 8 april 2019, 16:41:55 »
En, de cockpitspray al geprobeerd?

*

Integra

• 10369
  • Teac / Tascam freak!!!
« Reactie #9 Gepost op: 8 april 2019, 22:04:07 »
Op mijn CD's?  Ja, net als vele andere "mogelijke" middeltjes.... De schijven zijn gewoon zo goed als leeg.... CD is geen eeuwig medium, maar dat wist men al toen het op de markt kwam....   Ervaring was er al met optische media welke hetzelfde lot heeft.
Productiewijze maakt hierin wel een groot verschil... De ene krijgt problemen binnen een paar jaar, de ander is nog steeds goed...

Het komt voor bij Beeldplaten, CD's DVD's, HD-DVD's en heb het ook al mogen meemaken bij Bluray (welke overigens kostenloos is vervangen door de uitgever)

*

minplus

• 8521
  • relax, don't do it
« Reactie #10 Gepost op: 8 april 2019, 22:55:01 »
Hm. Shit.
Tot nu zelf uiteindelijk alleen een paar kopieŽn op inferieure CD-R's hoeven weg te mikken de laatste jaren.
Heb wel ervaren dat het ook enorm veel uitmaakt welke brander en mogelijk ook welk programma je gebruikt.
Maar alle originele CD's die ik de afgelopen jaren heb gedraaid (evt na cockpitspray) doen het prima. Blijkbaar mazzel.

« Reactie #11 Gepost op: 20 april 2019, 16:27:28 »
Ik neem even aan dat je een kopie op een PC of Mac hebt gemaakt. Als je een PC ript op een PC, leest deze moeilijke stukken van het schijfje een paar keer net zolang totdat alles is gelezen (voor de PC is het gewoon data, geen muziek). Een audio CD-speler kan dit uiteraard niet doen, die moet continu door blijven draaien, ook als er een stuk niet gelezen kan worden.

Zo kan een kopie die gebrand is met goed uitgelezen data beter zijn dan het origineel.

*

i2Paq

• 3178
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2019, 19:31:31 »
Had ik met een Dali1 cd in den CD104.

Kopie speelde prima, origineel niet. Ik een nieuwe, andere, CD1 deed precies het zelfde.

Zal in de persingen zitten.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

richard

• 4008
« Reactie #13 Gepost op: 23 april 2019, 21:15:05 »
Bekend verschijnsel.
Dit heb ik wel eens gehad met een CD van Alan Parsons (op Marantz). Voor mijn zwager had ik eenzelfde gekocht en die gaf bij hem dezelfde problemen (op Denon). Ze zijn destijds terug gestuurd en geruild voor exemplaren zonder het probleem.
Wat ik destijds heb begrepen dat het ook met de 'versheid' van de matrijs kan hebben te maken; aan het eind van de batch zijn de putjes wat versleten en minder scherp gedefinieerd.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2019, 21:17:49 door richard »
Genoeg is beter.

*

minplus

• 8521
  • relax, don't do it
« Reactie #14 Gepost op: 23 april 2019, 22:16:16 »
Niet anders dan bij vinyl en volledig te verwachten