Re: EML 45 Mesh single ended versterker
« Reactie #30 Gepost op: 20 april 2019, 00:33:11 »
Het blijft natuurlijk altijd een kwestie van smaak en matchen.
Als ik in de Chaos elko's ga bypassen gaat het hoog er niet op vooruit.
Of eigenlijk juist wel, met dien verstande dat het dan scherper gaat klinken.
Maar dat is in combinatie met Tannoy DMT 15.
Voor de Chaos gebruik ik ook de GZ 37 / CV378 van Philips / Mullard, maar daarvan zijn er twee uitvoeringen.
De ene en meest voorkomende heeft ronde getterringen en de andere vierkante.
Nu doen die ringen natuurlijk niets aan het geluid, maar ze zeggen wel iets over de productie en leeftijd.
Die met vierkante ( square ) ringen zijn ouder en geven vreemd genoeg een ca. 20 volt hogere gelijkspanning en klinken
daardoor in de Chaos beter.
Die hebben blijkbaar een lagere RI.

« Laatst bewerkt op: 20 april 2019, 00:49:36 door Theo van Wermeskerken »
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

*

Raaf

• 1101
  • Muziek !
« Reactie #31 Gepost op: 20 april 2019, 10:00:06 »
Ik heb die 37 met de ronde getters.... die geeft dezelfde spanning af als de normale 32
Maar ik bedacht dat ik ook nog een Philips KLU uitvoering van de GZ32 heb liggen met 2 getters vermoedelijk door Mullard gemaakt want "made in England"
Die geeft 10 volt meer en klinkt eigenlijk ook wel mooi, minder agressief dan de standaard GZ32 .
Zelfs de Philips GZ34 klinkt niet onaardig, geeft ongeveer 15 volt meer dan de standaard 32 .
Eerst maar eens uitgebreid stuk voor stuk luisteren .

Elko's gebruik ik niet meer in de hoogspanning voeding, ik vind dat het dan zo typisch "HiFi" gaat klinken, ik weet dat de 85 graden uitvoeringen beter zijn maar moeilijk aan te komen .
Een goede MKP is veel makkelijker te krijgen maar daar moeten dan weer moeilijke KC's over......... 't is ook altijd wat  ;)

"Tubes are for Music, transistors are for electronics in general"

« Reactie #32 Gepost op: 20 april 2019, 10:47:33 »
85 graden typen zijn er van vele merken volop, dat is geen probleem.
Probeer echter de 70 graden typen te vinden, da's wel een probleem maar wel veel mooier.

*

Raaf

• 1101
  • Muziek !
« Reactie #33 Gepost op: 20 april 2019, 11:23:41 »
Ik zit nu een uurtje met de Philips KLU GZ32 te luisteren.......da's best wel heel mooi  :)

« Reactie #34 Gepost op: 20 april 2019, 11:37:51 »
Ik zit nu een uurtje met de Philips KLU GZ32 te luisteren.......da's best wel heel mooi  :)

Ik merk nooit zoveel klankverschil tussen gelijkrichtbuizen ALS de uitgangsspanning daarvan overeenkomt.
De klankverschillen ontstaan meer door hogere of lagere spanningen in de versterker.
Er passen ook direct verhitte gelijkrichters in zoals 5U4, 5Z4 en nog een heleboel andere.
TSP heeft er een poosje geleden een stel van me te leen gehad om te proberen, misschien kan hij daar iets over zeggen.

*

Raaf

• 1101
  • Muziek !
« Reactie #35 Gepost op: 20 april 2019, 11:49:59 »
In deze versterker hoor ik bijna alle veranderingen direct dat was minder merkbaar in de EL3N PP , de weergave van de detaillering in de muziek is ook beter .
Ben benieuwd naar de bevindingen van TSP

*

horn

• 2096
  • hoorns en buizen
« Reactie #36 Gepost op: 20 april 2019, 12:03:35 »
in een direct verhitte triode versterker hoor ik het verschil tussen gelijkrichters zeer duidelijk.
ook als ze dezelfde spanning afgeven.

*

amp

• 2404
« Reactie #37 Gepost op: 20 april 2019, 20:08:12 »
Ja, klopt.
Verschillende direct verhitte gelijkrichterbuizen hebben ook verschillende effecten op je signaal op de luidspreker - ook al is de spanningsval over die verschillende buizen gelijk.
Dit komt doordat je audiosignaal wel een beetje over je gelijkrichterbuis wordt gemoduleerd en daarmee zelfs op de gloeidraad.
Zou je de gloeidraad van je gelijkrichterbuis van een andere gloeivoeding voorzien, dan kun je een andere impedantie op de signaalspanning over de gloeidraad krijgen en dat be´nvloedt weer de karakteristiek van je gelijkrichter.
Dit vind je in geen enkel boek natuurlijk, want het gaat om randverschijnselen, maar die zijn wel hoorbaar - min of meer.
Het is een actie-reactie-verhaal tussen de versterkende elementen en voeding-elementen.

Bij de buizen die in het versterkende deel van je amp zitten speelt het bovenstaande ook en in het bijzonder bij buizen met direct verhitte kathodes.
Bij een 300B bv kun je het audiosignaal in het gloeicircuit makkelijk meten.......
Dat signaal fiets dus ook door je wasmachine en ga zo maar door als je de gloeivoeding niet goed voor het signaal afsluit van de 'buitenwereld'.
De vraag is hierbij hoe je dit het beste doet - ga je de signaalstroom in je gloeistroom integreren (stroombron) of ga je het signaal over de gloeidraad kei hard kortsluiten, m.a.w., ga je het signaal over de gloeidraad afsluiten met nul weerstand of doe je dat een oneindig hoge weerstand......?
Iedereen die wel eens heeft geŰxperimenteerd met verschillende gloeivoedingen weet dat er hoorbare verschillen zijn en dat hangt o.a. met deze zaken samen........

« Reactie #38 Gepost op: 20 april 2019, 23:57:29 »
Ik zal het bij mijn laatste versterker nog eens gaan uitproberen.
Bij de laatste twee heb ik dat eigenlijk niet meer gedaan omdat ik zeer goede resultaten met de CV 378 had en heb en
daarvan een voorraadje heb.
De reden daarvoor is het veel tragere opkomen van die buis en dat is in mijn geval een voordeel.

*

amp

• 2404
« Reactie #39 Gepost op: 21 april 2019, 11:09:22 »
Dat is een buis met een indirect verhitte kathode en die komt daarom langzamer op.....
Ik denk dat je voor gelijkrichterbuizen beter zulke types kunt gebruiken......