*

Wheely

• 1916
  • Ik heb een band met recorders + zoek fotomodellen
    • Wheel-of-art
Keuze
« Gepost op: 13 april 2019, 20:59:06 »
De Technics SL1500 of
Philips 7511.

En waarom ? (Ik ben gn kenner, dat blijkt, maar ben wel gebaad bij een goed antwoord).
Ik zoek: jazz muziek la Bimhuis. n 2 statieven om 2 x BNS 382 "schuin achterover te zetten".
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/p480x480/1459245_3803707708679_1626200981_n.jpg

*

morph

• 14423
Re: Keuze
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2019, 21:13:50 »
Allebei oudjes, dus de conditie van elk is van belang.
De Technics is op zich de meest robuuste. Door de wijze van bedienen en de aandrijving.
Er is voor die speler een grote keuze in te gebruiken elementen.

*

Wheely

• 1916
  • Ik heb een band met recorders + zoek fotomodellen
    • Wheel-of-art
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2019, 21:18:24 »
En dat er (ik meen) bij de Philips Quartz staat, dat maakt 'm niet "beter" dan de andere ? (of JUIST niet.... ?? :D )
Ik zoek: jazz muziek la Bimhuis. n 2 statieven om 2 x BNS 382 "schuin achterover te zetten".
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/p480x480/1459245_3803707708679_1626200981_n.jpg

*

a.b.

• 9666
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2019, 21:36:58 »
foutje.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2019, 08:51:21 door a.b. »
Stop met geloven en je staat overal voor open.
Never underestimate the power of stupid people in large groups ― George Carlin

*

morph

• 14423
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2019, 21:40:32 »
En dat er (ik meen) bij de Philips Quartz staat, dat maakt 'm niet "beter" dan de andere ? (of JUIST niet.... ?? :D )
Dat betekent dat bij de Philips de snelheid via een voortdurende kwartskristalcontrolemeting wordt vastgehouden op de gekozen omwentelingssnelheid. Dat is wel een toegevoegde waarde; dat is het bij elke andere snaaraangedreven speler ook.
Maar het punt is in mijn ogen eerder dat voor de bediening alles elektronisch geregeld wordt en er een licht armpje op zit. Op zich niet verkeerd, hoor. Maar mijn voorkeur heeft dat niet.

Bij de Technics, die direct-drive is, kun je afwijkende snelheden via de stroboscoop met draaiknoppen corrigeren. Ook daarin kan in de loop der jaren een verloop zitten en dan krijg je de blokjes van de stroboscoop niet in stilstand.

Geen van beide zijn nieuw uit de doos, lijkt me. Dan is de Technics waarschijnlijk wel de betere.

*

Frits

• 502
  • HiFi is emotie
« Reactie #5 Gepost op: 13 april 2019, 22:45:50 »
En in mijn geval:

Thorens TD 115 of Sony PS-X4? Beide zijn weer goed werkend gemaakt.
Oude(re) spullen van Scott, Technics, Denon, Sony, IMF, Hepta en Rel.

*

morph

• 14423
« Reactie #6 Gepost op: 13 april 2019, 23:29:14 »
En in mijn geval:

Thorens TD 115 of Sony PS-X4? Beide zijn weer goed werkend gemaakt.

Als ze allebei goed werken is de kwestie eigenlijk alleen nog welke je het mooist vindt.
Want de wijze waarop beide spelers werken is dan op punten anders, de hoorbare prestaties zullen minder (of helemaal niet) verschillen.
Ik vind de Thorens niet mooi, maar met een leuk element er in kun je volop genieten. Net als met die Sony.

*

Frits

• 502
  • HiFi is emotie
« Reactie #7 Gepost op: 13 april 2019, 23:34:50 »
De Thorens is een lichtgewicht die nogal gevoelig is voor de lage tonen hier. (Rondzingen op een lage frequentie). De Sony weegt dik 10 kg en ik moet deze nog even testen op dit rondzingen. Net weer opgehaald.

*

morph

• 14423
« Reactie #8 Gepost op: 13 april 2019, 23:36:03 »
Wheely en Frits, denk eraan dat het geluid dat een goed functionerende speler doorgeeft vanaf een plaat wordt bepaald door element en naald.

Bij elke platenspeler gaat het maar om drie dingen: de correcte snelheid, een goed scharnierende arm en geen bijgeluiden.
Een voorkeur kan ook bepaald worden door het bedieningsgemak, maar dat heeft geen invloed op de hoorbare prestaties.

*

morph

• 14423
« Reactie #9 Gepost op: 13 april 2019, 23:39:00 »
De Thorens is een lichtgewicht die nogal gevoelig is voor de lage tonen hier. (Rondzingen op een lage frequentie).
"Rondzingen" (resonantie) kan veroorzaakt worden door een verkeerde element/arm combinatie.

*

Frits

• 502
  • HiFi is emotie
« Reactie #10 Gepost op: 13 april 2019, 23:50:51 »
De Sony maar even direct aangesloten. Ik zit hier nu te genieten van Solution: It's only just begun. Klinkt top en geen rondzing effect. Goh, wat kan een LP weer mooi klinken. Ik ga nog lang niet slapen. :)

*

Mehari

• 167
« Reactie #11 Gepost op: 14 april 2019, 20:37:08 »
Uit persoonlijke ervaring weet ik dat ook de kwaliteit van het plateau lager en materiaal keuze van plateau en kast een gigantisch verschil maken.
Deze ervaring heb ik opgedaan, lang geleden, met een of ander plastic Marantz platenspelertje dat er goed uitzag, direct drive was maar het geluidsbeeld verstoorde met een soort holle galm door dat plastic en een gong van een plateau.
Het gerommel van het slechte lager voegde zich bij dit geluidsbeeld.
En ja, nieuw gekocht, het duurde toch even voor ik wist waardoor het geluidstechnisch tegenviel.
Later zelf maar wat gemaakt van meerdere lagen spaanplaat, demping van de "gong" en een directdrive motor bij de Baco vandaan.
Zelfde arm en element, groot verschil in geluid.

*

geerd

• 5761
  • scheun ja
« Reactie #12 Gepost op: 16 april 2019, 13:22:25 »
men is hier nog steeds van mening dat een platenspeler die gevoelig is voor trillingen het best in een klankkast geplaatst kan worden .
dit versterkt de trillingen zoals iedereen wel weet .
verder zo licht mogelijk en plateau ook licht mogelijk dat geeft de trillingen zo goed door .
men is ook van mening dat dat allemaal niets uit maakt omdat alleen het element het verschil zou maken ..
het is ook zo dat er veel een element gebruikt wordt dat niet in staat is deze verschillen te laten horen .
en velen zien er de meerwaarden niet van in om te investeren in een speler zijn van mening dat het niet beter kan en missen daardoor best wel veel van hun muziek .

extra voor die het missen ,,,,  .....  ???? !!!!
zelf plaatsen waar nodig bvd of b,v,d

*

groovy.

• 11881
  • Old school audio.
« Reactie #13 Gepost op: 16 april 2019, 13:55:40 »
Gevoelsmatig zeg ik Technics,maar Philips heeft ook mooie en goede platenspelers gemaakt.
Plateau plint lager en een goed gelagerde toonarm zijn belangrijk.
Uiteraard mag er ook geen speling op het plateaulager zitten.
Lenco l78 widebody 12 inch DV.  Lenco 88 Ortofon rmg 212. Micro-Seiki cf1.  Lenco b51 Burn & Jones Super. Lenco l70v. Luxman l507s. Luxman t-550v. Yamaha M2. Yamaha c4. Elipson 1404.  Cabasse Prao. Harman Kardon 6550. Composed dv1 dt.

In to each life some rain must fall.

*

Opa S.

• 8153
  • Scheef en toch geen schaats
« Reactie #14 Gepost op: 16 april 2019, 13:59:43 »
men is hier nog steeds van mening dat een platenspeler die gevoelig is voor trillingen het best in een klankkast geplaatst kan worden .
dit versterkt de trillingen zoals iedereen wel weet .
verder zo licht mogelijk en plateau ook licht mogelijk dat geeft de trillingen zo goed door .
men is ook van mening dat dat allemaal niets uit maakt omdat alleen het element het verschil zou maken ..
het is ook zo dat er veel een element gebruikt wordt dat niet in staat is deze verschillen te laten horen .
en velen zien er de meerwaarden niet van in om te investeren in een speler zijn van mening dat het niet beter kan en missen daardoor best wel veel van hun muziek .

Je zou haast zeggen, neem een Technics SL-1200 MK2, zwaar frame, zwaar plateau, legio mogelijkheden voor elementen en naalden. Maar tsja, 't is natuurlijk niks, zo'n Technics.
Proper stupidity is fascinating.

Ricky Gervais