Spica TC 50
« Gepost op: 14 april 2019, 16:45:31 »
Beste forumleden,

Ik heb onlangs een paar Spica TC 50's aangeschaft.
Na ze aangesloten te hebben viel het mij eigenlijk op dat 1 van de 2 luidsprekers iets luider lijkt te spelen (om precies te zijn de tweeter) Alsof er iets minder energie uit de ene tweeter komt in verhouding tot die van de andere luidspreker. Ook zou ik het kunnen omschrijven alsof de zachter spelende tweeter misschien minder hoog doorloopt dan de tweeter van de andere luidspreker.
Nu is het zo dat ik wanneer ik google ik verhalen lees van cross-over upgrades welke de luidspreker veel goed zouden doen (betere componenten etc.)
Ik hoop dat er iemand met kennis aanwezig is op dit forum die mij misschien zou kunnen helpen tegen eventuele vergoeding om deze mooie luidsprekers zo optimaal mogelijk te krijgen.

Groetjes Joost
-Music connects people-

*

i2Paq

• 3192
  • Beleving is puur persoonlijk
Re: Spica TC 50
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2019, 16:49:51 »
Of de tweeter is stuk?
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

*

TANNOY

• 40634
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2019, 17:02:51 »
ooit bijna is gekocht de Spica, maar dat helpt jou niet   ;)

is er wel ooit iets aan het filter gedaan?
heb je dat kunnen bekijken?
 betere componenten of duurder geven niet altijd een verbetering.

en zoals aangegeven, het kan ook aan je tweeter liggen.

people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets doms zeg!

« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2019, 17:18:18 »
Tja, checklist is vrij simpel...

- Tweeters verwisselen en luisteren of het probleem mee verhuist, zo ja = tweeter defect

- Filters er uit bouwen en de condensatoren nameten. Een goede ESR meter heb je voor een tientje via Aliexpress (MTester).

Zomaar blind upgradekits kopen zou ik niet doen, alleen als je 100% zeker weet waar het probleem hem in zit
nͫٴiͤٴcͫٴeͤ੮Һ૯ ცɿ૭ ૭คעٴٴٴٴٴٴٴٴٴٴٴٴٴٴٴٴٴٴٴٴٴٴٴٴ ٴٴٴ

*

jpio

• 4615
  • dik tevreden met dunne vliezen
« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2019, 17:44:53 »
1 tweeter in tegenfase?
Pioneer 20 serie, Onkyo-D 7955, HK cdspeler, Nakamichi deck, Philips 104 cdspeler, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Alesys monitor.

*

Not Tubeless

• 2971
  • Zukke grote wappers jonguh!
« Reactie #5 Gepost op: 14 april 2019, 22:54:21 »
Ferrofluid?

« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2019, 18:08:10 »
Dank voor de reacties,

@i2Pac Tweeter speelt wel, alleen denk ik een heel subtiel verschil in volume waar te nemen.
@TANNOY Volgens de verkoper (1e eigenaar) is de luidspreker nooit open geweest.
dus @jpio dat sluit tevens de 1 unit in tegenfase uit.
@Mr.Tisniks goede checklist. Die moet ik dan maar eens gaan nalopen/afvinken. Eerst maar eens een ESR meter bestellen.
@Not Tubeless Bedoel je te vragen of het ferrofluid tweeters zijn? https://spicaspeakers.com/specifications/spica-tc-50-datasheet.php ik denk het niet.

Overigens zijn het wel echt wonderschone luidsprekers zeg. De afbeelding van muziek is waanzinnig. Veel diepte in het geluidsbeeld ook.
-Music connects people-

*

i2Paq

• 3192
  • Beleving is puur persoonlijk
« Reactie #7 Gepost op: 15 april 2019, 18:39:49 »
Dank voor de reacties,

@i2Pac Tweeter speelt wel, alleen denk ik een heel subtiel verschil in volume waar te nemen.

Dat zegt niets over of deze nog goed is.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

« Reactie #8 Gepost op: 15 april 2019, 18:54:58 »
Dank voor de reacties,

Dat zegt niets over of deze nog goed is.

Ik ga ze zo eens switchen. Even de soldeerbout uit de kast halen.
-Music connects people-

*

d'Oh!

• 3677
  • Mijn ringvingers zijn nog het meest bij de pinken
« Reactie #9 Gepost op: 27 april 2019, 12:10:30 »
Tweeters altijd/meestal tricky bij oudere speakers. Vragen of je ze mag beluisteren bij verkoper thuis, liefst eigen cd meenemen. En dan vragen of de versterker op mono mag, zodat je de onderlinge verschillen beter kunt beoordelen.
Nad 2400 (amp) Nad 117 (preamp) Nad C440 (tuner) Nad 613 (cass.) Philips 22GA312 (TT) Philips CDR870 (cd rec)
Sony CDP C545 (cd) Sony DVP-NS400D (dvd/cd) Mission M32i (ls)

« Reactie #10 Gepost op: 28 april 2019, 22:08:38 »
Tweeters altijd/meestal tricky bij oudere speakers. Vragen of je ze mag beluisteren bij verkoper thuis, liefst eigen cd meenemen. En dan vragen of de versterker op mono mag, zodat je de onderlinge verschillen beter kunt beoordelen.
Dat is een goede tip. Ik vraag ook altijd even een frequentie sweep. Vaak kun je dan horen of er spreekspoelen aan lopen. Laatst wel een heel vreemd dingetje gehad met een Xanadu speaker die bij de frequentie sweep ging resoneren bij één luidspreker. Bleek uiteindelijk niet de luidspreker, maar een luchtspoel die niet goed was vast gelijmd op het filter vlak achter één van de woofers. Maar vervelend dat deze mooie luidsprekers niet goed klinken...ben je inmiddels al wat verder met de oorzaak van het probleem?

*

TANNOY

• 40634
« Reactie #11 Gepost op: 28 april 2019, 22:09:04 »
een wc rol meenemen  :angel:
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets doms zeg!

*

thanatos

• 1811
  • Cum non tum age
« Reactie #12 Gepost op: 29 april 2019, 13:26:31 »
Dat is een goede tip. Ik vraag ook altijd even een frequentie sweep. Vaak kun je dan horen of er spreekspoelen aan lopen. Laatst wel een heel vreemd dingetje gehad met een Xanadu speaker die bij de frequentie sweep ging resoneren bij één luidspreker. Bleek uiteindelijk niet de luidspreker, maar een luchtspoel die niet goed was vast gelijmd op het filter vlak achter één van de woofers. Maar vervelend dat deze mooie luidsprekers niet goed klinken...ben je inmiddels al wat verder met de oorzaak van het probleem?

Freq sweep kan ook het laatste zijn wat je tweeters geproduceerd hebben.. Voorzichtig met het volume of oude luidsprekers.

Zelf neem ik een goed opgenomen stuk piano muziek. Als er iets niet goed is hoor je dat direct terug in resonanties.
DIY Tannoy 15" DMT II - Schiit Yggdrasil A2- Mac Mini i7 - Audio Research lampjes

« Reactie #13 Gepost op: 8 mei 2019, 00:40:08 »
Dat had ik zeker eerst moeten doen. Goede tip voor een volgende keer. Tweeters inmiddels een keer verwisseld en het probleem lijkt zich toch in het filter te zitten lijkt me aangezien het verschil zich voor blijft doen.
-Music connects people-

« Reactie #14 Gepost op: 8 mei 2019, 19:06:51 »
Dat had ik zeker eerst moeten doen. Goede tip voor een volgende keer. Tweeters inmiddels een keer verwisseld en het probleem lijkt zich toch in het filter te zitten lijkt me aangezien het verschil zich voor blijft doen.
Dan waarschijnlijk een elco in het pad van de tweeter. Maar das meestal (niet altijd) makkelijker te vervangen dan een tweeter.