Speaker?
« Gepost op: 30 april 2019, 18:52:50 »
Hallo iedereen,

Vooraleer ik mijn vraag stel, toch even duidelijk maken dat ik een absolute 'noob' ben op vlak van audio en deze systemen etc. Hiervoor alvast mijn excuses voor eventuele onduidelijkheid van mijn kant uit. Hoe dan ook, bij mij thuis hebben we een Thorens TD 165 platenspeler en een Sansui integrated amplifier A5 (160W) . Echter hebben op dit moment nog geen speakers. Na wat research gedaan te hebben en bij een muziekwinkel langs geweest te zijn, zijn deze speakers een mogelijkheid: Turbosound TPX152 15 inch passieve fullrange speaker 1000W. (https://www.bax-shop.be/nl/passieve-fullrange/turbosound-tpx512-15-inch-passieve-fullrange-speaker-1000w) Nu is mijn vraag: zijn deze speakers goed in combinatie met mijn platenspeler en amplifier of niet? Indien niet, welke speakers raden jullie aan en waar moet ik rekening mee houden?

Alvast bedankt voor jullie hulp,
JustaBelgian

*

minplus

• 8866
  • relax, don't do it
Re: Speaker?
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2019, 19:12:19 »
Lijkt me niks ook al ken ik ze niet. Wat moet je met een 1000 watt speaker van 200€ van een niet goed klinkend qua naam onbekend merk op een 25 watt versterker? Tenzij het je meer om veel geluid (ben daar zelfs niet zeker van want wat is de gevoeligheid?) dan om mooi geluid gaat.
Lees eens wat flink in het rond hier op het forum in deze rubriek. Voor dat bedrag koop je heel veel mooier.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2019, 19:14:52 »
De vraag was : speaker ?
En ja, het is een speaker, maar ik ben bang van een hoog kermis / schreeuw gehalte.
Maar voor dat bedrag kun je ook niet zo veel verwachten, dus zo bezien veel ( lawaai ) voor weinig ?
Ik denk dat je dan veel beter eens op de 2e hands markt(plaats) kunt kijken voor wat beters.
Ik denk ook dat platenspeler en versterker van veel betere kwaliteit zijn dan deze speakers.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2019, 19:26:25 »
Zoals ik al zei in mijn origineel bericht weet ik dus absoluut niets van speakers/platenspelers etc. Wat zijn de merken en het vermogen dat jullie aanraden in combinatie met deze platenspeler en versterker?

*

TANNOY

• 40971
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2019, 19:27:58 »
bijna elke normale luidspreker kan je er op aansluiten.

wil je een disco houden of gewoon een kleine of grote kamer met muziek vullen?
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets doms zeg!

« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2019, 19:32:44 »
Het is eigenlijk alleen maar puur om dienst te doen als stereo in de living (dus medium-grote kamer veronderstel ik?) Zeker niet om op bv een feest als DJ te draaien.

« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2019, 20:29:38 »
Lijkt me niks ook al ken ik ze niet. Wat moet je met een 1000 watt speaker van 200€ van een niet goed klinkend qua naam onbekend merk op een 25 watt versterker? Tenzij het je meer om veel geluid (ben daar zelfs niet zeker van want wat is de gevoeligheid?) dan om mooi geluid gaat.
Lees eens wat flink in het rond hier op het forum in deze rubriek. Voor dat bedrag koop je heel veel mooier.

Het valt mij al op dat er "Turbosound" op staat want het merk is, samen met Funktion One, 1 van de beste ter wereld op de PA markt, vooral voor het zwaardere werk (rave, disco etc.) maargoed, voor de huiskamer is PA materiaal 3x niks, op een aantal onbetaalbare vintage PA systemen na.

*

minplus

• 8866
  • relax, don't do it
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2019, 20:33:32 »
Ik zou zoals Theo van Wermeskerken al aangeeft eens naar de 2ehands markt kijken. Je kunt hier altijd vragen wat men hier van iets denkt. Ook bij nieuw trouwens. Maar ik heb voor 10 tot 150 euro erg mooie speakers van kringlopen en marktplaats gehaald.

« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2019, 20:58:08 »
Ok, zal eens kijken op marktplaats en dergelijke. Graag zou ik toch een aantal merken aanbevolen krijgen zodat ik geen uren tijd verlies met zoeken naar kwalitatief slechte merken.

*

minplus

• 8866
  • relax, don't do it
« Reactie #9 Gepost op: 30 april 2019, 21:18:18 »
Merken zeggen niet zoveel tenzij je voor erg duur gaat. Veel merken hebben troep naast mooie dingen gemaakt.

« Reactie #10 Gepost op: 30 april 2019, 21:33:47 »
https://jb-systems.eu/vibe10-mk2

Dit is me vandaag aangeraden door iemand in een winkel, is dit beter qua merk en sterkte?

*

minplus

• 8866
  • relax, don't do it
« Reactie #11 Gepost op: 30 april 2019, 21:35:41 »
Je wilt dus een nieuwe?

« Reactie #12 Gepost op: 30 april 2019, 21:38:11 »
JB Systems is goedkope troep, ik denk dat je echt niet in de PA hoek moet zoeken...

« Reactie #13 Gepost op: 30 april 2019, 21:43:58 »
Een nieuwe liefst ja. Deze is gewoon iets wat de verkoper me deze middag had getoond maar ga het nog eens zeggen: ik weet absoluut niet welke stereo merken goed of slecht zijn. Ik weet niet wat PA is etc. Dus ik ben eerlijk gezegd niet echt iets met: kijk eens op marktplaats want ik weet absoluut niet waarnaar ik opzoek ben. Behalve dan dat ik een passieve stereo nodig heb...

*

richard

• 4078
« Reactie #14 Gepost op: 30 april 2019, 22:38:54 »
welke speakers raden jullie aan...
In groot Brittannië zijn ze erg tevreden met John Bercow.
Genoeg is beter.