Welke receiver/DAC?
« Gepost op: 6 mei 2019, 06:16:39 »
Hallo,

Ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie mij erbij kunnen helpen. Ik ben al dagen op zoek naar een oplossing.

De opstelling en achtergond:
Ik heb een LG W8 tv met bijbehorende soundbar. Nu vind ik het laag niet voldoende en wil dus een (actieve) subwoofer hierop aansluiten. De TV heeft twee uitgangen: 3,5mm koptelefoon/audio out en Toslink optical. Bij audio-instellingen stel ik in geluid via tv + koptelefoon of geluid via tv + optical. Via de handleiding kwam ik erachter dat via de koptelefoon/audio out-uitgang, de volume niet automatisch aangepast kan worden van de audio out uitgang. Volgens de handleiding kan dit echter wel via de optical uitgang. 

De aansluiting van een actieve subwoofer is geen probleem. Ik heb een oude receiver via de optical uitgang van de soundbar en de subwoofer op de receiver verbonden. Echter gaat de volume van de receiver en dus subwoofer niet mee. Het probleem zit hem er dus in dat als ik de volume aanpas van de tv, de volume van de subwoofer niet meegaat.

Nu ben ik op zoek naar een receiver of DAC die het signaal via toslink optical kan ontvangen en ook de volume aanpassing kan verwerken.

Iemand een goeie tip?

Bedankt!

*

TANNOY

• 40544
Re: Welke receiver/DAC?
« Reactie #1 Gepost op: 6 mei 2019, 10:18:10 »
Citaat
Nu ben ik op zoek naar een receiver of DAC die het signaal via toslink optical kan ontvangen en ook de volume aanpassing kan verwerken.

dat gaat niet, je hebt 2 digitale ingangen dus nodig, Tv en soundbar, zo te lezen dus 2 aparte kanalen, en die kan je niet tegelijk selecteren in aan voorversterker/receiver of dac.

kan je de subwoofer aansluiten op je soundbar? zodat deze hem mee kan aansturen?
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets doms zeg!

*

TANNOY

• 40544
« Reactie #2 Gepost op: 6 mei 2019, 15:46:23 »
heb je een foto van de achterkant van je soundbar?
welke aansluitingen zitten daarop?

is er geen subwoofer op aan te sluiten?
evt via wifi?

people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

« Reactie #3 Gepost op: 6 mei 2019, 20:59:58 »
Citaat

dat gaat niet, je hebt 2 digitale ingangen dus nodig, Tv en soundbar, zo te lezen dus 2 aparte kanalen, en die kan je niet tegelijk selecteren in aan voorversterker/receiver of dac.

kan je de subwoofer aansluiten op je soundbar? zodat deze hem mee kan aansturen?

Ik wilde de subwoofer in eerste instantie aansluiten op de audio out/headphone uitgang, maar ik merkte dat hij daarbij ook niet de volume aanpaste van de koptelefoon uitgang. Toen ben ik gaan kijken naar de mogelijkheid via de optical out, aangezien in de handleiding staat dat dit mogelijk is. Het is waarschijnlijk een fout in de handleiding. Het gaat om deze tv:

https://www.lg.com/nl/televisies/lg-OLED65W8PLA

« Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2019, 21:02:01 »
heb je een foto van de achterkant van je soundbar?
welke aansluitingen zitten daarop?

is er geen subwoofer op aan te sluiten?
evt via wifi?
De enige uitgangen zijn:
- audio out / headphone
- optical toslink

De bedoeling was om de koptelefoon uitgang te gebruiken, maar ik kwam erachter dat de volume van de subwoofer constant blijft na aanpassing van de volume op de tv.

*

TANNOY

• 40544
« Reactie #5 Gepost op: 6 mei 2019, 22:06:39 »
maar welk type soundbar heb je er dan bij?

wat is het type nummer?

« Reactie #6 Gepost op: 6 mei 2019, 22:54:04 »
Ik heb deze tv:
https://www.lg.com/nl/televisies/lg-OLED65W8PLA

De tv en soundbar zijn zeg maar 1, aangezien de tv zo plat is hebben ze de hardware ervan verwerkt in de soundbar. De koptelefoon uitgang zou toch regelbaar moeten zijn via de volume van de tv? Digitaal wordt dus een lastig verhaal, maar analoog is dus wel mogelijk? Ik heb het getest met mijn actieve subwoofer van Yamaha (NS-SW200), maar de subwoofer blijft spelen op zijn eigen ingestelde volume.

*

TANNOY

• 40544
« Reactie #7 Gepost op: 6 mei 2019, 22:56:15 »
maar je kan hem lijkt me toch combineren met een subwoofer uit hun eigen reeks.

https://www.lg.com/nl/audio/lg-AJ7

« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2019, 11:23:38 »
maar je kan hem lijkt me toch combineren met een subwoofer uit hun eigen reeks.

https://www.lg.com/nl/audio/lg-AJ7

Ik ben op zoek naar zo een subwoofer, de link verwijst helaas naar een stereo speaker.

*

TANNOY

• 40544
« Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2019, 11:29:38 »
https://www.lg.com/nl/soundbars
zo te zien is de soundbar te combineren met een subwoofer uit die serie..
even de winkel contacten.

volgens mij is hij draadloos aan te sluiten.. die gaat dan met het volume mee van je soundbar

« Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2019, 12:49:19 »

volgens mij is hij draadloos aan te sluiten.. die gaat dan met het volume mee van je soundbar

Ik heb de LG W8 met vaste soundbar. Deze soundbar zit vast aan de TV (de hardware van de TV zit in de soundbar verwerkt). Ik zit dus vast aan deze soundbar... Ik heb nog geen subwoofer gevonden die ik draadloos kan aansluiten op de TV dmv bluetooth bijv.

Ik neem aan dat bluetooth gebruikt wordt voor de verbinding bij al deze soundbars?

*

TANNOY

• 40544
« Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2019, 13:31:44 »

Ik heb de LG W8 met vaste soundbar. Deze soundbar zit vast aan de TV (de hardware van de TV zit in de soundbar verwerkt). Ik zit dus vast aan deze soundbar... Ik heb nog geen subwoofer gevonden die ik draadloos kan aansluiten op de TV dmv bluetooth bijv.

Ik neem aan dat bluetooth gebruikt wordt voor de verbinding bij al deze soundbars?

nee via wifi zal hij verbonden worden met je soundbar, volgens mij kan je zon draadloze sub van LG verbinding laten maken via wifi met die van jou.

ik zou dat even navragen bij een goede LG leverancier of de importeur.