*

Bassie!

• 285
  • Wat er ook gebeurd. Altijd blijven lachen.
Goed geluid voor in de caravan
« Gepost op: 19 mei 2019, 23:13:40 »
Enige tijd geleden was ik hier nog regelmatig online.
Tegenwoordig bezit ik een caravan (een Hobby tourcaravan) en ben ik er achter gekomen dat acoustiek hier heel iets anders is.
Terwijl ik probeer fatsoenlijk geluid in het hok te krijgen ben ik maar één keer in de buurt geweest met een setje computerluidsprekers van Teufel de Concept B20 die ik tegenwoordig niet meer bezit, dit setje was redelijk toereikend maar wens me een completer geluid en wat meer laag.

Formaat is erg belangrijk en een eventueele subwoofer word moeilijk te plaatsen maar is eventueel wel een mogelijkheid.

Hoe krijg ik leuk en fatsoenlijk geluid in deze erg gedempte ruimte van 5x2x2m

Mijn eigen idee was een setje Eltax Monitor 3 en daarstraks was mijn oog nog gevallen op z’n ouder 2.1 setje van Canton.

De Magnat Vintage 310 set die ik over heb zijn te groot en vanwege de naar achter gerichte basreflex poort ook niet handig in plaatsing.

Enige ideeen zijn zeer welkom en hoop ik de weekenden en vakanties ook van muziek en geluid te kunnen genieten op een fatsoenlijke wijze.
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2019, 23:59:31 door Bassie! »
Altijd opzoek naar iets anders.

*

tito

• 9864
Re: Goed geluid voor in de caravan
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2019, 00:05:29 »
Budget?  ;)

*

TANNOY

• 40634
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2019, 00:12:00 »
die eltax monitor 3 zijn puike speakers en een baspoort aan de onderkant, dus evt wel mooi tegen de wand te plaatsen.
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets doms zeg!

*

Bassie!

• 285
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2019, 00:25:11 »
Budget?  ;)

Klein budget, max €100. Voor iets bijzonders eventueel meer.

*

Bassie!

• 285
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2019, 00:29:10 »
die eltax monitor 3 zijn puike speakers en een baspoort aan de onderkant, dus evt wel mooi tegen de wand te plaatsen.

Dat dacht ik dus ook, net niet te groot en baspoort aan de onderzijde. Ik ga zaterdag naar en setje luisteren en bekijken als ze bevallen dan neem ik ze mee. Echter houd ik rekening met eventueel een subje als aanvulling.

*

Bassie!

• 285
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2019, 00:34:33 »
Eventueel zat ik ook te denken ook aan een setje Magnat Symbol 160 maar alsof dat echte Magnat’s zijn weet ik niet.

Bij een subwoofer denk ik aan iets van Canton vanwege de bandpass kast, deze zou ik dan onder een bank of in een kast kunnen weg werken doormiddel van één ‘gaatje’ te maken voor de basspoort

*

TANNOY

• 40634
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2019, 00:36:48 »

Dat dacht ik dus ook, net niet te groot en baspoort aan de onderzijde. Ik ga zaterdag naar en setje luisteren en bekijken als ze bevallen dan neem ik ze mee. Echter houd ik rekening met eventueel een subje als aanvulling.
in een tte grote kamer wil het laag wat wegvallen denk ik, maar een kleinere ruime kan het best verrassen.  :)
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves.
On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.

*

Bassie!

• 285
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2019, 00:45:40 »

in een tte grote kamer wil het laag wat wegvallen denk ik, maar een kleinere ruime kan het best verrassen.  :)

Dat kan ik begrijpen, ik ben zeker benieuwd naar het setje en alsof ze ook naar wens zijn in de caravan daar kom ik maar op één manier achter.
Misschien staan de Monitor 3 speakertjes aankomend weekend in de Hobby.

Maar als er betere opties of ideeën zijn hoor ik het graag.
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2019, 00:52:20 door Bassie! »

*

Bassie!

• 285
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2019, 00:49:30 »
Ik heb stiekem wel spijt dat ik m’n setje JBL S36 verkocht hebt.

*

TANNOY

• 40634
« Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2019, 09:53:43 »
welke versterker gebruik je in de caravan?  :)

*

Wim72

• 1952
« Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2019, 10:39:53 »
Ik adviseer een goede bluetooth speaker die je overal in de caravan kunt plaatsen voor de beste akoestiek en zelfs eenvoudig buiten kunt plaatsen bij mooi weer en die je na je bezoek aan de caravan weer eenvoudig mee kunt nemen naar huis want caravans worden bij de fleet opengebroken tegenwoordig...

*

Bassie!

• 285
« Reactie #11 Gepost op: 20 mei 2019, 13:07:53 »
welke versterker gebruik je in de caravan?  :)

Op dit moment heb ik nog zo een klein klasse d versterkertje over.
Een SMSL sa-50 deze was de bedoeling om te gaan gebruiken, maar eventueel zoek ik iets anders kleins met digitale ingangen of een dac erbij.

*

Bassie!

• 285
« Reactie #12 Gepost op: 20 mei 2019, 13:11:27 »
Ik adviseer een goede bluetooth speaker die je overal in de caravan kunt plaatsen voor de beste akoestiek en zelfs eenvoudig buiten kunt plaatsen bij mooi weer en die je na je bezoek aan de caravan weer eenvoudig mee kunt nemen naar huis want caravans worden bij de fleet opengebroken tegenwoordig...

Duidelijk, echter heb ik nog een Teufel Bamster liggen en die heb ik nu ook in de caravan maar dat blijft erg beperkt kwa sound, een goede Bluetooth speaker kost ook het nodige en heeft vaak beperkte aansluitingen.

Voorkeur gaat echt uit na minimaal 2 luidsprekers, deze komen dan 1,5/2 meter uit elkaar op schap te staan.

*

Bassie!

• 285
« Reactie #13 Gepost op: 20 mei 2019, 13:17:23 »

Om een duidelijker beeld te schetsen een fotoje van de ‘schap’/plateau waar de luidsprekers komen te staan, een tv’tje staat daar ook.

Smalle deel is ongeveer 26/28cm diep

(Het is een wat oudere caravan maar in prima staat, foto is een voorbeeldfoto)

« Laatst bewerkt op: 20 mei 2019, 13:19:03 door Bassie! »

*

Bassie!

• 285
« Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2019, 08:51:15 »
Zondag de Eltax Monitor III kort bekeken, beluisteren en gelijk mee genomen. Ze stonden daar op een TEAC A-H01 aangesloten icm met een laptop, mooi want bij mij zou de set-up vergelijkbaar worden, wattage klasse-d enz.

Ik was gelijk tevreden over de klank en de sound tegenover het formaat.
Zondag ze geďnstalleerd en aangesloten in de caravan op m’n SMSL SA-50 en ja dat is wel wat ik zocht, alhoewel ik toch bij sommige nummers wat meer body in het laag wens maar daar is het formaat ook na.

Ik ga zeker nog wat meer luisteren, met eventueel andere luidspreker kabel (nu standaard oudere 4mm kabel)

Volgende stap word een subwoofertje erbij en een klasse-d versterkertje met ingebouwde dac. Denk aan Topping MX3 of mss via marktplaats zo een TEAC a-h01.