Nieuwe versterker gezocht
« Gepost op: 28 mei 2019, 09:29:51 »
Beste audiofreaks,

Ik ben opzoek naar een nieuwe versterker voor mijn 4 Wharfedale s900 speakers.
Impedantie: 8ohm
125W

Nu ben ik aan het rondkijken geweest en zie ik niet snel een versterken die voldoet aan de 4x125w opstelling.
Wellicht staar ik me hierop blind en moet ik me niet laten leiden door het opgegeven vermogen.
Maar ik kan op andere forums ook vinden dat je niet teveel onder het opgegeven vermogen van de speakers moet gaan zitten.
Budget is +- 300 euro.

Hopelijk kunnen jullie me hier iets verder mee helpen.
Al is het maar iets meer te begrijpen van het vermogen van de speakers in verhouding met de versterker.

voor de versterker niet heel veel wensen behalve dat er ook een platenspeler op moet kunnen:)

Alvast bedankt.

*

Tullyo

• 224
Re: Nieuwe versterker gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2019, 13:34:26 »
Ik weet niet in welke regio je woonachtig bent, ben een deel van mijn audioverzameling aan het opruimen. Waaronder een Sony TA-F770es versterker, deze kan jouw speakers moeiteloos aansturen. Versterker verkeert in mooie staat en werkt naar behoren. Hieronder een link naar hifiengine mbt specs :

https://www.hifiengine.com/manual_library/sony/ta-f770es.shtml

Bij interesse kan je mij een pb sturen voor de prijs, of eventueel een ander model.

Groet,

Marc

« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2019, 16:24:44 »
Ik vind het niet veel geld voor 4 speakers. Wil je de versterker niet plat trekken, denk ik aan andere bedragen. Ik heb een versterkertje van 400, ik ga daar geen vier speakers op aansluiten, dan is hij heel gauw kapoet.

https://www.hifiengine.com/manual_library/harman-kardon/hk6100.shtml

Staat al dertig jaar te blazen, hele dikke vette jazz en af en toe techno, gaat prima met 2 speakers.
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2019, 16:31:57 door robert_b »

*

Opa S.

• 8366
  • Scheef en toch geen schaats
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2019, 18:11:13 »
Gaat met vier luidsprekers ook prima, zolang je je maar aan de impedantievoorschriften houdt (meestal minimaal 8 ohm voor alle luidsprekers).
Proper stupidity is fascinating.

Ricky Gervais

*

Wim72

• 1992
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2019, 18:13:46 »
Met 4 speakers van 4 ohm moet nieuwe gebruikte versterker stabiel en probleemloos kunnen functioneren tot 2 ohm en met 4 speakers van 8 ohm stabiel en probleemloos kunnen functioneren tot 4 ohm!

Een versterker die alleen maar kan jodelen op 8 ohm lijkt me zeer onwenselijk.

*

Opa S.

• 8366
  • Scheef en toch geen schaats
« Reactie #5 Gepost op: 29 mei 2019, 18:22:13 »
Met 4 speakers van 4 ohm moet nieuwe gebruikte versterker stabiel en probleemloos kunnen functioneren tot 2 ohm en met 4 speakers van 8 ohm stabiel en probleemloos kunnen functioneren tot 4 ohm!

Een versterker die alleen maar kan jodelen op 8 ohm lijkt me zeer onwenselijk.

Ik lees wat er staat, maar het ook begrijpen, dat is een ander verhaal.

De meeste versterkers kunnen n set luidsprekers aan van 4, 6 of 8 ohm (per luidspreker), maar twee sets luidsprekers alleen bij 8 ohm (of hoger).

4 speakers van 4 ohm staat min of meer gelijk aan kortsluiting, knappe versterker die dt aan kan. In ieder gevan net n van 300,00  ;D
Proper stupidity is fascinating.

Ricky Gervais

*

Wim72

• 1992
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2019, 14:49:57 »
Vier speakers 8 ohm op 2 uitgangen, parallel aansluiten daalt totale impendantie naar 4 ohm per uitgang en in serie 16 ohm per uitgang.
Vier speakers van 4 ohm op 2 uitgangen, parallel aansluiten daalt totale impendantie 2 ohm per uitgang en in serie 8 ohm per uitgang.

Versterkers die 2 ohm aankunnen idd zeldzaam, ooit een gehad in de auto die dat zou moeten kunnen maar werd zeer warm.

*

minplus

• 8865
  • relax, don't do it
« Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2019, 17:49:31 »
M'n Mac MA 6800 kan er zo te zien probleemloos mee omgaan. Heeft aansluitingen voor 2, 4 en 8 ohm speakers. En schijnt op 2 even lauw te blijven als hier met 8 ohm eraan.
Ben alleen bang dat je die nergens voor 300 kunt krijgen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

*

richard

• 4078
« Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2019, 18:52:24 »
M'n Mac MA 6800 kan er zo te zien probleemloos mee omgaan. Heeft aansluitingen voor 2, 4 en 8 ohm speakers.
Met uitgangstrafo's is dat geen kunst. Een Krell of vroege ML kan vast ook met twee Ohm belasting omgaan en dan zonder uitgangstrafo. Wel een dikke nettrafo en bijbehorende elco's.

Maar als je luidsprekers 8 Ohm zijn zou je met elke fatsoenlijke stereoversterker uit de voeten moeten kunnen; twee links en twee rechts.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2019, 18:58:16 door richard »
Genoeg is beter.

*

ShaggyNL

• 1342
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2019, 21:17:58 »
Wat je hier zoekt is een voor-versterker met twee paar uithangen. Vervolgens twee dezelfde eind-versterkers daar op aansluiten en je hebt een wenselijke opstelling.

Maar wederom, niet voor dat budget.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

*

Wim72

• 1992
« Reactie #10 Gepost op: 31 mei 2019, 14:14:03 »
Frankd heeft vier Wharfedale s900 speakers 8 ohm, 2 parallel aangesloten per uitgang hoe gaat dat met deze speakers en zijn die lastig aan te sturen en dippen die met zware belasting ook richting 3 of zelfs 2 ohm?

*

ShaggyNL

• 1342
  • Rhythmisaconstantbeat
    • Flickr foto pagina
« Reactie #11 Gepost op: 31 mei 2019, 19:26:08 »
Persoonlijk zou ik het op 1 paar luidsprekers houden. Twee paar aansluiten op n versterker gaat altijd minder klinken. Minder vermogen, de helft van je demping(sfactor), omdat je impedantie door de helft gaat, etc.

Maargoed, ik ken de omstandigheden niet waarom er vier luidsprekers zijn in de eerste plaats.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Audio Physic | Yamamoto Soundcraft

*

richard

• 4078
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2019, 20:03:01 »
Persoonlijk zou ik het op 1 paar luidsprekers houden. Twee paar aansluiten op n versterker gaat altijd minder klinken. Minder vermogen, de helft van je demping(sfactor), omdat je impedantie door de helft gaat, etc.
Dat is alleen maar zo als je ze in serie aansluit. Zet je ze parallel verdubbelt het vermogen dat de versterker moet leveren. Dat hij dat niet altijd kan; dan door zijn hoeven gaat en daarmee de luidsprekers opblaast is een ander punt.
Uitkomst is trouwens hetzelfde; n paar luidsprekers op n versterker.
Genoeg is beter.

*

Wim72

• 1992
« Reactie #13 Gepost op: 2 juni 2019, 18:29:27 »
Wat mischien ook een optie kan zijn...
Een gebruikte multikanaals receiver die de mogelijk bied om alle aangesloten speakers full-range in stereo te laten spelen!
Op mijn eigen receiver noemt men deze mogelijkheid all channel stereo
Je hebt dan per speaker een eigen versterkerdeel.

« Reactie #14 Gepost op: 3 juni 2019, 01:26:45 »
hallo Frank . is wel is waar geen versterker maar een receiver maar heb een Pioneer VSX-AX5i-s te koop als het wat voor je is laat maar wat weten via een pb